Author Topic: Zeilmaten Contest 27 1973  (Read 1586 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CeesC

• Guest
Zeilmaten Contest 27 1973
« on: 10 May, 2011, 00:52:07 »
Hallo

Wij zijn sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Contest 27 uit 1973
Nu wil het zo dat ik de (grote) rolgenua wil gaan vernieuwen omdat hij wel erg veel heeft geleden van de UV straling.
Om offertes op te vragen moet ik echter wat maten weten en die zijn me niet bekend.

bij voorbaat hartelijk dank.
Cees

Offline pieter2

• Hero Member
Re: Zeilmaten Contest 27 1973
« Reply #1 on: 11 May, 2011, 02:00:46 »
Hi Cees,

Het beste is toch altijd om de leveranciers te vragen zelf de maten te bepalen (ter plaatse). Het is afhankelijk van een aantal standaard maten van je boot, maar ook van minder standaard zaken (bijv plaats en lengte van je genuarail) en natuurlijk je eigen wensen.
Ik heb dit een jaar geleden en de meeste leveranciers wisten me wel te vertellen wat de standaard situatie is op mijn boot (contest29), maar een aantal wilden toch eerst inmeten voordat ze de definitieve offerte opmaakten.

Contest 29

JF

• Guest
« Reply #2 on: 11 May, 2011, 13:21:35 »
Voor een indicatie is het wel handig om wat maten (al is het bij benadering) te hebben. In het overzichtje op het technische deel van de site staat er voor de C27 niets aangegeven.
Ik heb zelf onlangs ook nieuwe zeilen gekocht voor onze C33, de zeilmaker kwam voor de definitieve offerte evengoed even inmeten op de boot. Vooraf wilde ik wel eerst een beetje weten waar ik aan toe was, zonder al zover met een zeilmaker te zijn dat er op de boot wordt ingemeten.

Kun je voor een grove benadering niet de maten van een 25/28 naast elkaar zetten, zoveel zal het naar de 27 dan waarschijnlijk niet meer afwijken. Je kunt op verschillende sites wat maten (bijv. van de 25/28) invullen voor een prijsbepaling, weet je een beetje waar je aan toe bent.....

CeesC

• Guest
« Reply #3 on: 11 May, 2011, 17:25:18 »
Bedankt voor jullie reakties.
Is het misschien een idee om het voor-,achter- en onderlijk van de "oude" genua op te meten of heeft men dan nog niet genoeg maatvoering voor een (prijs)indicatie ?

Mij is namenlijk verteld dat het zeker de moeite loont om te shoppen bij de diverse zeilmakers.
Het schijnt dat de chinezen erg goedkoop zijn ( Lee sails), maar leveren ze wel kwaliteit ?
Met welke zeilmakers heeft een van jullie ervaring en hoe is die ervaring.
Ik ben zelf nog een echte leek op dit gebied, en nu we (eindelijk) onze Contest hebben kunnen aanschaffen willen wij hem graag goed in orde hebben maar dit moet helaas met een beperkte beurs, dus verschillen van 1000 of meer euro's tellen in ons geval gewoon mee.
Verder heb je goed, beter en best maar goed is goed. ;) 

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #4 on: 11 May, 2011, 21:08:03 »
Als je de maten opneemt dan is het zeker voldoende voor een indicatie. Shoppen loont zeker de moeite maar zorg wel dat je iig een zeilmaker aan boord krijgt om definitief in te meten. Als je besluit om het werk uit te besteden naar China dan is het verstandig om dat via een NL vertegenwoordiger te doen. Op die manier heb je iig een mogelijkheid tot reclame als het niet goed is gedaan.
Ik heb diverse zeilmakers gehad, mijn laatste zeilen komen bij Supersailstore vandaan en ik heb er goede ervaringen mee. Ze maken prima toerzeilen, komen aan boord meten en laten het werk in een eigen zeilmakerij in Turkije maken waardoor de kosten laag gehouden worden. Ik heb voor een vorige boot zeilen laten maken bij Hagoort, ook prima maar wel duurder. Reden daarvoor is (waarschijnlijk) dat ze de zeilen in NL maken en wat meer high-tech zeilen maken. Vraag jezelf dus eerst af wat voor soort zeilen je zoekt, wedstrijd- of toerzeilen, en ga dan eens rondkijken. Zo maakt Hood hele goede zeilen voor wedstrijden maar ze zijn ook prijzig. Supersailstore en ook Sailselect zitten meer in he 'low budget'  segment maar zijn in wedstrijdzeilen ook minder. Maar om te toeren zijn ze mij altijd uitstekend bevallen.
Kijk ook naar wat voor soort zeilen je zoekt, wil je bijv. een 150% of een 120% genua of een HA fok in combinatie met een gennaker voor licht weer. Maar misschien is dat iets voor een aparte discussie  ;)

JF

• Guest
« Reply #5 on: 12 May, 2011, 21:16:19 »
Is het misschien een idee om het voor-,achter- en onderlijk van de "oude" genua op te meten of heeft men dan nog niet genoeg maatvoering voor een (prijs)indicatie ?

Je hebt aan een oppervlakte vaak al veel, maar vooral de mastlengte, lengte voorstag en de lengte voorstag-mast zijn van belang (I-,J-,P-maten). Daarom zou je die maten van de 25/28 een beetje als richtlijn kunnen aanhouden.

JF

• Guest
« Reply #6 on: 12 May, 2011, 21:24:50 »
Nu wil het zo dat ik de (grote) rolgenua wil gaan vernieuwen omdat hij wel erg veel heeft geleden van de UV straling.

Cees, is hij niet nog even te redden met bijvoorbeeld een nieuwe UV-strook? Je zult namelijk ook moeten bedenken hoe groot je die nieuwe rolgenua wilt hebben. Ik ben bijvoorbeeld kleiner gegaan, zodat ik (verwacht ik dan) eigenlijk altijd met een volledig uitgerold zeil kan varen. Oude genua was een 150% en die had ik niet vaak helemaal uitgerold (kleine kinderen aan boord....). (150% staat overigens voor een onderlijk dat 150% van de lengte voorstag-mast (een 100% komt dus in principe niet voorbij de mast)).

Offline Contest 29 mk2

• Sr. Member
« Reply #7 on: 13 May, 2011, 13:20:06 »
Een beetje grotere zeilmaker weet echt wel wat de maten zij van de genua voor een 27-er hoor.
Die heeft de maten gewoon in zijn systeem staan (want eerder ook al zeilen geleverd voor zelfde type).
Dat is mijn ervaring in ieder geval.

Contest zelf heeft vroeger Gaastra zeilen toegepast, maar Gaastra bestaat niet meer als zeilmaker.
Later werd de huiszeilmaker De Vries Sails in Grou.
Die zou je eens om een offerte kunnen vragen (en weet vast de juiste maten!).
« Last Edit: 13 May, 2011, 13:21:58 by Contest 29 mk2 »
Contest zeiler sinds 1989!

Valentine

• Guest
« Reply #8 on: 13 May, 2011, 13:42:49 »
Ik heb bij de Vries, die inmiddels in Makkum zitten en UK Halsey De Vries heten, een nieuwe genua 2 gekocht. Die mensen daar wisten alles over de maaten en vooral over het ship (C29 MK1). Ik zou daar eens eerst aanvragen. Met die offerte kan je dan ook bij andere zeilmakers aanvragen (eerst natuurlijk de prijs zwart maken ;-)))

Groetjes

Alex

BJSoft