Author Topic: rolfok versus leuversysteem  (Read 4208 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
rolfok versus leuversysteem
« on: 27 July, 2010, 22:24:30 »
Sinds dit seizoen vaar ik met een Contest 34, voor het eerst sinds 30 jaar met een rolfoksysteem. Een Furlex.
Het systeem werkt doorgaans prima, echter, ik vind de Genua die er op zit te klein. Ik kan er zelfs onderdoor kijken en tegemoet komend verkeer zien aankomen. Wel veilig, maar toont dat er te weinig zeil op zit. Ook bovenin is veel ruimte gelaten. De Furlex mag tot 10 cm. van de top doorlopen, in mijn geval is dat zeker 20 cm. Allemaal gemis aan zeil en aan snelheid.
De Genua is overigens dringend aan vervanging toe.
Ik vaar op de Zeeuwse en Zuidhollandse wateren, wedstrijd en recreatief, met plannen voor langere tochten buitengaats. Denemarken, Oostzee.
Nu overweeg ik serieus om de rolfok te verwijderen en weer ouderwets drie voorzielen te nemen, Genua code 0, code 3 en stormfok.

Graag deel ik ervaring en meningen met clubleden.
Leuvers, versus rolfok.
Verkleinen van de fok en toch behoorlijk de vaart er in houden.
Normaliter verwissel je een Genua 0 bij 4Bft. Extra werk, maar ook extra snelheid. Op zee is dit allemaal veel bewerkelijker.

Ik hoor graag andere meningen.

groet,
Solent

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #1 on: 28 July, 2010, 09:11:24 »
Hmm.... ik denk dat dit net zo'n beladen onderwerp is als 'osmose' en 'ankergerei' dus ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Persoonlijk zou ik gaan voor een code zero, een genua 2 en een HA fok, waarbij de genua zo wordt gesneden dat 'ie helemaal tot aan de top doorloopt. Eventueel aanvullen met een assymetrische spinnaker en een stormfok. Met zo 'n setje ben je gedekt van 0 Bft tot 12Bft dus dat zit wel goed. Twee nadelen: je zal bij slechter wordend weer naar voren moeten om zeil te wisselen en je zal al die lappen ergens moeten bergen.
Om die redenen hou ik het toch maar bij een rolvoorzeil hoewel ik de genua 1 wel wil gaan vervangen voor een genua 2. Het heeft op de snelheid vrijwel geen toegevoegde waarde maar zorgt al heel snel voor teveel helling. Voor echt licht is een ATS, en dan een allrounder, een mooie aanvulling. Maar goed, ik ben een toerzeiler. Voor een wedstrijdzeiler is het volstrekt ontoereikend.

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #2 on: 06 August, 2010, 21:28:06 »
Het onderwerp roept nog weinig discussie op.

Bedankt in ieder geval voor je tips.

Ik ben er nog niet uit. Een tussenoplossing zou zijn de spanner onder de rolinstallatie kleiner te maken of op andere wijze in te korten. Daar begin je al met veel verlies aan vierkante meters.

Nou ja, zeilmaker en tuiger mogen ookhun inbreng hebben.

Groet,
Solent

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #3 on: 24 August, 2010, 15:06:28 »
Hoi Solent,
Ik heb de Snoopy, contest 34, in 1979 nieuw gekocht en vaar deze nog steeds. In dit formaat vaart er niets beters en degelijker. Door zijn gewicht zal hij niet snel accelereren maar met een beetje wind gaat hij altijd in de middelmoot. Dus niet echt geschikt als wedstrijd jacht, maar des te meer voor op zee. In 1987 is er bij ons een rolfok geinstalleerd. Inderdaad ook aan de onderkant goed uitzicht en bovenin ook wat ruimte over.Maar daar gaat hij niet minder snel door. Snelheidwinst moet je halen uit het trimmen van de zeilen en dat laat standaard op een contest uit die jaren nogal wat te wensen over.Door kleine wijzigingen breng je daar veel verandering in.
Echter, wil je harder dan 7 kn adviseer ik je een andere boot met een grotere waterlijn. Want je zult je 34 voet niet boven de 7 kn krijgen krijgen. Je max rompsnelheid in knopen: de wortel van de waterlijn X 2,42.
De waterlijn van een contest 34 is 8,41 m. Alle andere verhalen over grotere snelheden, sla maar op in een map met stoere zwets verhalen.     Ik moet er niet meer aan denken om op zee met aanwakkerende wind en hoge golven op het voordek te moeten om te wisselen.Wat een ellende was dat. Een ruk aan een lijntje is stukken confortabler en vooral   veiliger  . Bezint eer je begint. Ben inderdaad ook benieuwd wat andere er van vinden.   Gr. Snoopy / Ben

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #4 on: 24 August, 2010, 16:27:57 »

Echter, wil je harder dan 7 kn adviseer ik je een andere boot met een grotere waterlijn. Want je zult je 34 voet niet boven de 7 kn krijgen krijgen. Je max rompsnelheid in knopen: de wortel van de waterlijn X 2,42.
De waterlijn van een contest 34 is 8,41 m. Alle andere verhalen over grotere snelheden, sla maar op in een map met stoere zwets verhalen.     

Klopt niet helemaal. De lengte van de waterlijk wordt een stuk langer als je de boot onder een helling zeilt en dan komt je theoretische snelheid ook hoger. Ik heb mijn 33, ook volgens de GPS, toch echt boven de 7kn gekregen maar dat was dan inderdaad met een helling van 25 tot 30 graden. En kijk dan maar eens hoe lang je waterlijn wordt bij een IOR-boot.

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #5 on: 24 August, 2010, 17:32:56 »
Je zegt het al, een langere waterlijn. Als je op zee van een lange golf afdenderd, maakt je log ook een sprongetje van vreugde. Je kunt er ook achter een stuk aanplakken.
Maar dat heeft niets met je zeilen van doen. Laat staan van leuvers of het gemak van een rolfok.
Gr.  Snoopy / Ben

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #6 on: 24 August, 2010, 20:27:50 »
Rolfok wisselen als de wind toeneemt is een haast onmogelijke klus op zee.
Bovendien komt die altijd "nat"binnen.
Wij hebben Genua 1, 2, 3 en Gennaker. Praktijk is of vooraf kiezen welk zeil je gaat zetten (op zee altijd één maat kleiner dan normaal) of in uiterste noodgevallen wat wegdraaien, maar na meer dan 4-5 slagen (=-18% zeil) houdt het op. Dan staat het zeil er niet fijn meer bij.
Een speciale genua laten maken voor "alle omstandigheden" is net een vierkant wiel; werkt niet!
Wel mogelijk is het om bij het indraaien een extra lijn met het zeil mee rin te rollen die gespannen is tussen val en onderaansluiting op je trommel. Deze lijn bestaat uit één dikke lijn en diverse, steeds korter wordende lijntjes die er aan genaaid zijn waardoor op punten waar de bolling het grootste is de fok meer "vulling"krijgt bij het inrollen. Op die manier kun je de Genua 1 of twee nog zeker halveren. (zonder wisselen) Vooraf alles wél goed uitdokteren, maar werkt wel!

Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #7 on: 07 September, 2010, 21:19:28 »
Uit de reacties blijkt helaas geen eenduidige oplossing. Een rolfok blijft een compromis.
Bedankt voor de zinnige bijdragen.

Groet,
Solent

Offline Archibald

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 18
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #8 on: 29 January, 2011, 16:35:50 »
Dag Solent, nog een late reactie. Ik heb een Contest 34 met de originele mast. Ik vind de boot ondertuigd en wilde een maximale rol-genua. Hiervoor heb ik de voorstag-spanner weggelaten. Dat gaat prima doch ik kan er nu niet meer onderdoor kijken. Echter met slecht weer op zee deze lap vervangen door de high-aspect fok vind ik soms gevaarlijk. Er staat dan dus snel een 6 B met bijbehorende zee, want ik probeer het eerst met inrollen. Dit inrollen moet dan reeds op een liertje want het gaat dan zwaar. Ik heb, op weg naar Madeira, windkracht 9 B meegemaakt en zag dat gelukkig op de navtex aankomen. Ik voer met 2 reven in het grootzeil en een half ingedraaide fok 2 enigszins aan de wind. Eigenlijk had ik midden in de nacht het derde rif moeten steken, maar ik heb het toen zo gelaten. Ik vind een fok met leuvers makkelijker te vervangen en op te doeken dan een rolfok. En een fok kan je ook reefbaar laten maken. Misschien toch maar van de babystag een kotterstag maken, de rolgenua gewoon weg draaien en bij slecht weer de stormfok op deze kotterstag? Ik hoef dan niet naar voren maar wil voor de stevigheid deze kotterstag dan eigenlijk wel dwars door mijn bedje op de romp vastzetten.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: rolfok versus leuversysteem
« Reply #9 on: 29 January, 2011, 20:55:45 »
In het kader van veiligheid op zee in combinatie met een groot voorzeil het volgende.

Op onz vorige schip hadden wij een volwaardig kottertuig, dus met bijbehorende bakstagen. Dit greep aan op ongeveer 70% van de hoogte voorstah (masttop). Hiervoor hadden we een kotterfok met leuvers (20M2) en een stormfok met leuvers(12M2). De kotterfok hebben we erg veel bijgehad, en ook idd gebruikt met zwaarweer door de genua ofwel HA compleet weg te draaien.

Op onze COntest (36 fractioneel) hebben we een voor-binnenstag, een solent-stay, Deze is wegnaambaar bevestigd net achter de voorstag en loopt tot net onder de voorstag aan de mast. We hebben hierop een reefbare leuver-fok. De fok is te reven met knuttels en door de schoot hoger in te knopen. Of ik dit met 6+Bft op zee ga doen weet ik niet... Het is wel een lekker optie. Sir frincis CHichester noemde zijn reefbare kotterfok de "spitfire", ik denk dat ik deze naam ook maar ga gebruiken.

Tactisch is het enorm prettig om een tweede voorzeil te kunnen voeren, je hebt altijd een "plan B" beschikbaar voor als het hard gaat waaien EN jet hebt de mogelijkheid om mooi in balans voor de wind te varen. Voor een illustratie hiervan check onze zeil-website, video's, video voor de portugese kust. Hierin zie je dat we bv de kotterfok gebruiken voor balans op de uitgeboomde HA. Door de kotterfok strakker in te trekken krijg je ook een opmerkelijke anti-slinger actie (je hebt meer druk aan lij).

Kortom, als je voor een rolfok gaat en je hebt nog een leuver fok over, zet er een binnenstag in!!

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

 


BJSoft