Author Topic: cross cut of tri radiaal voorzeil  (Read 1383 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rgeensen

  • Guest
cross cut of tri radiaal voorzeil
« on: 30 August, 2013, 17:28:40 »
ik ben voornemens dit weekend een nieuwe genua te gaan bestellen. Ik ben na wat overleg en meten uitgekomen op een 110% genua voor mijn Contest 34. Dit omdat ik dit zeilseizoen bijna nooit minder dan 4-5Bft heb gehad (wel meer) en omdat mijn vrouw niets met de huidige 140% genua kan ivm de krachten.

Nu twijfel ik nog over een cross cut, of tri radiaal zeil. Er zit wat prijsverschil in. Zou het dat waard zijn? Het zeil zal net onder de 30 vierkante meter blijven.

Ik ben benieuwd of iemand hier zelf ervaring mee heeft en of het volgens jullie het prijsverschil waard is.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: cross cut of tri radiaal voorzeil
« Reply #1 on: 30 August, 2013, 17:45:05 »
Hangt er ook vanaf of je veel zeilt en of je een roller hebt. Op een roller zou ik kiezen voor een crosscut met smalle panelen, bij een traditioneel voorzeil zou een tri-radiaal een optie zijn. Maar of je het verschil echt gaat merken weet ik niet, een C34 is een cruiser en geen racer   ;)
I.p.v een genua, een low-aspect zeil, zou ik ook kiezen voor een high-aspect voorzeil dus waarbij het voorlijk helemaal doorloopt tot de top. Bovenin is het zeil immers het meest efficient.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: cross cut of tri radiaal voorzeil
« Reply #2 on: 01 September, 2013, 15:54:12 »
Gezien je boot zou ik voor Cross cut gaan. Als het een rolzeil is zeker! (neem 1 doeksterkte (gewicht) hoger dan je zeilmaker je adviseert. Dat voldoet als je het deels inrolt nét even beter. En natuurlijk luff-tape in laten naaien om het gereefd nog redelijk vlak te houden.

Succes met je keuze!

Gr. Eric C35/37  "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: cross cut of tri radiaal voorzeil
« Reply #3 on: 02 September, 2013, 12:58:06 »
Hi,

Zowel op onze 36S alsook op onze vorige boot voeren we vrijwel uitzluitend met een High-Aspect (HA) zeil, zteeds tussen de 110 en 120%. Veel aan-de-windse drive zonder de helling en ook erg makkelijk op de boom te voeren voor de wind (een genua is als snel te groot en gaat heel en weer zwaaien waardoor je schip eerder rolt).

Bij een masttop tuig hoef je een HA fok niet snel te reven. Als je je grootzel reeft dan haal de ook de venturiwerking uit de top van de mast en daarmee verlaag je ook het drukpunt van je fok. Wij kozen vrijwel altijd voor het reven van he grootzeil en hebben slechts bij zeer hoge uitzondering (> Bft 7) ook de genua ingerold. Om je een indruk te geven, kijk eens op de online video's op http://www.sailingcamelot.nl/video-s Linksboven aan de wind en verder naar beneden voor de wind.

Wij hebben nu een standaard de vries HA waar ik erg tevreden mee ben. Op onze vorige boot zat een triradiaal gesneden HA van Hood. Dit zeil wat vrijwel onverwoestbaar en we konden dit zeil ook bij veel wind knetterhard doorzetten waardoor je er ook mooi de bolling mee uithaalt en dus toch veel drive zonder helling hebt. Mijn indruk wat dat dit met een triradiaal zeil beter gaat dan met een cross-cut.

Al met al komt het er dus op neer wat je met je zeil wilt doen. Wij kunnen met onze huidige HA ook prima uit de voeten en ik ben erg echt blij mee. Als je hoog en hard aan de wind wilt zeilen (ook voor een cruiser soms erg handig) dan is een Tri-radiaal een mooie keuze. Mijn ervaring is dat je een HA niet zo snel oprolt als een volledige genua omdat je bij een masttop tuig met het reven van je grootzeil ook de kracht uit de top van he voorzeil haalt.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

rgeensen

  • Guest
Re: cross cut of tri radiaal voorzeil
« Reply #4 on: 02 September, 2013, 16:16:18 »
dank voor het meedenken. Die HA leek mij ook wel een mooie optie, maar het aanpassen van de genuarails vond ik een stap teveel. De rails op de Contest 34 komt tot een halve meter achter de mast, dus een HA kan daar niet zomaar op gevoerd worden.

Ik heb nu uiteindelijk de knoop doorgehakt en een 110% Tri radiaal genua besteld. Ik wil het zeil ook juist met veel wind vol kunnen blijven varen en ik denk dat reven van mijn grootzeil dan inderdaad als eerste komt. Alhoewel mijn Contest 34 zeker geen racer is, vind ik snelheid en hoogte toch wel belangrijk. Het valt me op dat ik met die oude boot toch vaak nog nieuwe snelle jachten kan inhalen en als ik zelf ingehaald word denk ik altijd maar dat ik toch wel heel veel meer ruimte meesleep (dan bv een Dehler 34) en daarom in verhouding toch nog sneller ben  ;D
Waar mijn keus toch ook nog op gebaseerd is, is het feit dat ik bijna alleen maar veel wind heb gehad dit seizoen. Minder dan 4Bft kan ik me niet herinneren. Ook dit weekend weer 6Bft, dan had ik toch graag dat zeil al gehad.
Ben benieuwd of de keus goed gaat uitpakken

 


BJSoft