Poll

Kan ik de zee op met mijn C25

alleen met licht weer -3bfr
tot 5 bfr moet kunnen
Nee,het is verboden
dat zou heel dom zijn
ik wil graag mee!

Author Topic: zeeopzeilen  (Read 2112 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joris

  • Guest
zeeopzeilen
« on: 11 December, 2007, 19:48:15 »
Het word een week mooi weer, ik wil van nederland naar engeland oversteken in mijn contest 25. Heb ik daar electriciteit voor nodig?
Kan dat zonder kaarten, en met een goed kompas? Moet ik een stuurautomaat hebben? Is het beter om met 2 of 3 personen te gaan? Kunnen mijn zeilen uit 1960 daartegen? En mijn houten mast en giek? En zonder papieren, maar met veel zeilervaring in een open kielboot op binnenwater? Allemaal leuke vragen, Wie heeft er een antwoord?

Niels

  • Guest
Re: zeeopzeilen
« Reply #1 on: 12 December, 2007, 21:40:24 »
Hai Joris,

Nou daar gaat ie dan hoor mijn antwoorden op jou vragen;

Vanaf IJmuiden is Engeland ca. 120 mijl , bij gunstig weer/windrichting in ieder geval 24 uur dus, enige verlichting is s nachts dan wel handig je vaart echt niet alleen er varen ook nog wat tankers en vissers.
Basis uitrusting voor veilige navigatie lijkt me aktuele kaarten, kompas, marifoon en liefst GPS (al is het een handheld)
Stuurautomaat heb je niet nodig maar is wel comfortabel, bij verkeerde wind of golfrichting (als je "voor" moet sturen in verband met de golven) heb je er niets aan en moet je alsnog met de hand sturen.
Met drie man (vrouw) is prettiger, 1 kan dan slapen en je kunt wat meer rouleren en afwisselen en blijft toch met zijn tweeen.
Als je zeilen en mast windkracht 5-6 op het IJsselmeer aankunnen kan oversteken met gunsitge wind max. 4 /windrichting (ruim)ook wel.
Papieren heb je niet nodig om over te steken maar wel als je daar aankomt of weer hier terug komt, je hebt twee dingen nodig die beide aan te vragen zijn bij de ANWB nameliijk ICC en ICP.
Verder van te voren wel even controleren of jou verzekering geldig is voor de gehele Noordzee (standaard houden de meeste bij de kust op!)

Ben zelf al een aantal malen vertrokken vanit IJmuiden maar steeds verdaag op de waddeneilanden vanwege te zwaar weer (westelijk 6 of meer)
Hoop dat je toch wat aan mijn antwoorden hebt ! ;D

Groet,

Niels


joris

  • Guest
Re: zeeopzeilen
« Reply #2 on: 13 December, 2007, 19:58:01 »
jahaa hier worden plannen gesmeed! Nog meer reacties?

Ik denk dat ik nog veel moet doen voor ik me met mijn bootje aan zoiets waag. Ik ben allang blij dat de verlichting werkt. En ik zeil de maas op en neer tussen heudsen en den bosch verder kom ik nog niet. Misschien dat ik komende zomer eens naar friesland ga zeilen, en een stuk over het ijselmeer natuurlijk. Eerst nog even zorgen dat ik een rif kan leggen. Dat gaat nu nog niet. En of ik al die mooie boten van jullie bij kan houden in een konvooi weet ik ook niet. Op de motor (8pk) vaar ik 4 knopen, en zeilend nog niet meer dan 3.5 gehaald. Ookniet meer als windje 4 gehad, en ik moet zeilen wisselen, als het harder of zachter gaat waaien, ik heb een 2 genua's, een hoge en een lage, een fok, een stormfok, en een grootzeil. De schoten zijn nog echt, van dat geslagen 3 strengs touw.

Roy

  • Guest
Re: zeeopzeilen
« Reply #3 on: 14 December, 2007, 00:02:11 »
Joris kom volgende zomer richting zeeland, misschien kunnen we eens ergens een stukje de zee op met een aantal Contesten, Ik heb verschillende gehoord die nog nooit als is het maar voor even op zee gevaren hebben, dus misschien wel leuk om dat is te doen. Ik zelf heb wel meedere malen gevaren op zee, nedelandse en belgische kust o.a. maar ga natuurlijk dan ook even mee.

Groeten Roy

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: zeeopzeilen
« Reply #4 on: 17 December, 2007, 19:45:07 »
Beste Joris,

volgens mij heb je sinds 2005 naast een ICC en ICP ook minimaal een klein vaarbewijs 1&2 en een paspoort nodig om buitenlandse havens aan te mogen doen. Om die reden vraagt de ANWB volgens mij ook om een kopie daarvan bij het verstrekken van een ICC/ICP. (vaarbewijs is al??n niet verplicht in Nederland, daarbuiten sinds 1-1-2005 w?l!)
Daarnaast is een machtiging voor marifoon gebruik nodig die je pas krijgt als je minimaal het basiscertificaat marifonie hebt (of Marcom B als je een GMDSS marifoon hebt).

Overigens kan je boot makkelijk zo'n tocht aan, ??k bij 6 Bft of meer. Of dat leuk is en verantwoord met weinig ervaring valt te bezien. Aan de andere kant je moet toch ?rgens ervaringen op doen. Kijk in elk geval vooraf alle essentiele zaken(mast, verstaging, zeilen, motor etc.) goed na, zorg voor de genoemde (recente) kaarten, getijden info en havengidsen (McMillan of Reeds) en minimale apparatuur (Marifoon, kompas, log, dieptemeter) en niet te vergeten reddingmiddelen als lifelines, zwemvesten en noodvuurwerk. Een vlot kun je kopen, maar ook per week huren. (George Kniest e.a.) Zorg tenslotte minimaal dagelijks voor goede weerberichten. (te ontvangen via o.a. lange golf 198Khz BBC of marifoon)

Wij deden dit in de 80?r jaren met heel wat kleinere bootjes (Hurley 700 / Dufour Safari e.a.) en hebben ook met slecht weer nooit ?cht problemen ondervonden met de zeewaardigheid van de betreffende boten. De zwakste schakel is meestal de bemanning. Met goede voorbereiding, uitgerust vertrekken en logisch nadenken kom je een heel eind!

Succes! Laat eens weten hoe het was als je terug bent.

Eric ("Paperino" - C35)

Niels

  • Guest
Re: zeeopzeilen
« Reply #5 on: 17 December, 2007, 23:38:07 »
Hai Allen,

Je hebt gelijk mbt de ICC dit is namelijk een internationaal vaarbewijs (International Certificate of Competense) welke alleen wordt afgegeven bij overleggen van een vaarbewijs en ICP in internationaal eigendoms bewijs welke de vlaggenbrief heeft vervangen, ook hiervoor moet je het eea overleggen. In plaats van een vlot kun je er ook voor kiezen een opgeblazen bijboot mee te nemen (bij rustig weer)
Uiteraard ook de veiligheidsmiddelen welke gelden voor ruim water.

Niels

Bye the way, met mijn kinderen ben ik al wel op zee geweest maar dat betrof alleen nog maar dagtochten (8 en 11)


 


BJSoft