Author Topic: Contest 29 op zee  (Read 4520 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Contest 29 op zee
« on: 09 December, 2009, 21:11:38 »
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij wat kunnen vertellen over het gedag van de 29 (mk2) op (noord)zee.
Het gaat mij dus vooral om dit type! Ik snap dat een 31 natuurlijk beter gaat en een 50 nog beter, maar ik heb nu eenmaal een 29.

Hoe is het gedrag bij behoorlijke golven? Enigzins comfortabel? Bij welke golfhoogte valt er nog te zeilen?
De snelheid van deze kleine boot is niet te hoog. Valt dat niet erg tegen met het plannen van je tocht (stroom / wind)?
Nog tips hoe en wat (speciaal voor deze boot) te doen / aan te passen?

Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 29 op zee
« Reply #1 on: 10 December, 2009, 08:57:05 »
Om te beginnen met het laatste: zorg ervoor dat je alles af kan sluiten, maar dan ook echt afsluiten. Je motorluik moet waterdicht gekneveld kunnen worden, de luiken op de opbouw moeten goed dichtkunnen evenals de ingang naar de kajuit. Dat zorgt ervoor dat je altijd een luchtbel binnenhoudt waardoor je desnoods drie keer over de kope kan gaan maar wel blijft drijven... ;)   Verder denk ik dat de 29mk2 en 31mk1 qua gedrag niet zoveel schelen en Niels heeft 'wel wat ervaring' met dat type.
Mijn ervaring is dat de golvens op zee prettiger zijn dan die op het IJsselmeer, binnen zekere grenzen uiteraard. Op het IJsselmeer heb je een hele korte en steile golf terwijl je op de Noordzee een langere hebt waar je redelijk ontspannen op mee rijdt. En dan merk je juist het voordeel van een wat kleinere boot: je hebt nooit last van paaltjes pikken. Verder is het een kwestie van op tijd reven en rustig aan opbouwen, niet meteen met 7 Bft naar buiten maar met 4 of 5 is het prima te doen. Ga een keer een lang weekend in IJmuiden liggen als de verwachtingen goed zijn en kijk hoe je boot zich gedraagt en vooral hoe jij en je bemanning zich daar bij voelen. Tweede stap kan een rondje Noord Holland of een tocht heen en weer naar Scheveningen worden om te zien hoe het met getijden en dergelijke gaat. En daarna... alles mogelijk.. :D

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Contest 29 op zee
« Reply #2 on: 10 December, 2009, 20:53:17 »
Beste Pieter,

Varen op zee is heel erg leuk. Maar zorg dat je goed bent voorbereid. Bezuinig niet op veiligheid.
Daarnaast bouw het rustig op. Persoonlijk lijkt mij 3 Bft een prachtige start. Geeft je de gelegenheid te voelen wat stroming en zeegang met de boot maar bovenal met de bemanning doet. Mij vrouw en ik hebben ons nooit zorgen gemaakt over de boot. Die is mits in goede staat van onderhoud tot veel meer in staat dan doorgaans de bemanning. Bij ons aan boord bepaalt de bemanning de grens en de boot, of wat anderen zeggen dat ze allemaal wel niet kunnen en meemaken. Bouw het langzaam op dan geniet je het langst. op die manier zeilen mijn vrouw en ik inmiddels al zo'n 35 jaar samen zonder ruzies oid.

Veel plezier op zee.

Wellicht kan de CYOC eens iets organiseren als proefen aan zee

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Contest 29 op zee
« Reply #3 on: 14 December, 2009, 21:32:34 »
@BJ: De suggestie om vanuit Ijmuiden eea eens te gaan verkennen ga ik opvolgen! Stapje voor stapje opbouwen kan nooit slecht zijn.
De boot volledig waterdicht afsluiten: Bij mij zit het deksel van de kist achter de kuip gewoon los. Dat zou ik met wat hang en sluitwerk kunnen verbeteren, maar echt waterdicht is dit luik en dat van de bakskist dan natuurlijk nog niet. De kajuit deur is gewoon een schuifluik zoals alle andere boten. Ook niet volledig waterdicht (in omgelsagen toestand) dus.
De vloerdelen van de bilge zitten gewoon los. Die krig je voor je kop bij een plat gaan. Zo-ook de afdichting van de motorruimte.
Dat is allemaal wel oplosbaar, maar waarom wordt de contest 29 dan toch door velen zeewaardig genoemd?

@Ketch:  Wellicht wel een leuk idee om eens in CYOC verband te doen met 'varen op zee'. Ik kan mij voorstellen dat het voor meer mensen een stap is waarbij men enige morele bijstand bij kunnen gebruiken. Zeker in mijn geval waarbij het solo of zeer short-handed zou gebeuren.
Zijn er meer mensen die samen eens wat zouden willen doen op dit gebied?

Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 29 op zee
« Reply #4 on: 15 December, 2009, 08:55:49 »
Tja, wanneer noem je een boot 'zeewaardig'... als je er met 4 Bft nog lekker mee kan varen of wanneer je voorbereid bent op een paar keer platgaan? Volgens mij heeft daar op Zeilersforum.nl ook al eens een aardige discussie gelopen, zou je ff naar moeten zoeken.
Het gaat er niet om dat alles helemaal strak waterdicht, geen-druppel-erdoor, is maar meer dat het niet meteen volloopt als je van achteren een dikke golf naar binnen krijgt. Daarnaast is de boot natuurlijk zelfrichtend dus na platgaan komt 'ie keurig weer overeind. Het is de gedachte om in die 'korte' tijd zoveel mogelijk water buiten de deur te houden.. letterlijk. Ik gooi zelf op het IJsselmeer met een beetje wind de kajuitdeuren en het schuifluik al dicht.
Het motorluik zit keurig met 4 dopmoeren vast (is volgens mij op alle van Essen boten het geval) en de luiken van de bakskisten horen, van origine, ook met scharnieren vast te zitten. Als dat bij jou niet zo is dan is dat veranderd door een vorige eigenaar.

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Contest 29 op zee
« Reply #5 on: 20 December, 2009, 14:33:47 »
Pieter,

Zie ook item proeven aan zout onder het kopje events.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Re: Contest 29 op zee
« Reply #6 on: 28 December, 2009, 17:22:57 »
Hoi Pieter,

met het gevaar om in herhaling te vallen, we hebben elkaar al eens gesproken, hierbij mijn ervaring met de 29-er op zee. Vanaf 1991 regelmatig in de zomervakanties op zee gevaren. Kanaaleilanden, Engeland, Denemarken, Normandie etc.
Ervaringen met de Contest zijn goed te noemen. Boot is sterk, en kan zeer veel hebben. Snelheid is voldoende, vanaf een knik in de schoot gaat het eigenlijk altijd prima, ook in oplopende zee. Andere schepen waarmee je opvaart zijn vaak een stuk groter en lopen wat sneller.
Als je recht in de wind moet opwerken tegen de zee in (bij bv. 4-5 of 5-6 Bft) moet je veel geduld hebben als je alles wilt zeilen. Meestal gaat dan de motor bij en gaan we met het (eventueel gereefde) grootzeil als steunzeil met een grote kruishoek tegen de golven in. Recht ertegenin is vrij zinloos, dan wordt de boot teveel afgestopt. Meestal zit je bij tegenwind ook nog eens in een wind tegen stroom-situatie (je zorgt immers dat je de stroom meehebt) wat de golfhoogte nog eens vergroot cq. steilere golven oplevert.
Ook bij onze boot liggen de luiken in de kajuitvloer los, maar zijn nooit losgekomen. Hooguit het deeltje bij het toilet wat wel eens een paar cm verschoven is. De deurtjes gaan erin bij een ruime wind kracht 6, maar nog nooit nodig gehad. De luiken dan de kuipbergingen blijven in principe altijd losstaan, daar ligt het reddingsvlot ook. Het voorluik gaat altijd wel helemaal dicht. Ook is het motorluik vast m.b.t. bouten op de draadeinden.

De golven op zee zijn niet te vergelijken met het IJsselmeer. Veel hoger maar ook veel langer. De 29 gaat er in principe als een badeendje overheen. Het gedrag is wat tuitelig te noemen. Maar de boot zeilt super droog. Ook bij hoge, achteroplopende, brekende zeeen van 4-5 meter bij 7-8 beaufort geen vast water in de boot. Er zit redelijk wat drijfvermogen in door de volle rompvorm en dat merk je. De vorige eigenaar van onze boot kocht na de Contest een Van de Stadt 34 (de stalen versie) en had naar eigen zeggen regelmatig een kuip vol water, terwijl hij hier met de Contest nooit last van had. Vaak deed hij in de weekenden een rondje buitenom Walcheren en daarbij had hij die ervaring. (Overigens is de kuipinhoud van de 29 gering, als je al eens water binnen zou krijgen. Ik denk wel dat het even duurt voordat de lozers hun werk hebben gedaan, maar in omstandigheden waarin je een bak water binnenkrijgt zal door de bewegingen van de boot al snel een groot deel eruit klotsen.)

Ook bij het opwerken tegen 6-7 op volle zee gaat het prima. Er komt nooit vast water op het dek en de sprayhood biedt behoorlijk wat beschutting tegen overkomend buiswater. Dankzij de lange helmstok kun je vrij ver naar voren sturen. (Dit is een voordeel t.o.v. een stuurwiel achterin, dan krijg je bij iedere golf waar je induikt de volle laag...)

Met meer dan windkracht 6 bleven wij altijd in de haven liggen, of het moest aan het einde van de vakantie zijn en en ruime koers betreffen. In principe heb je bij windkracht 7 of meer niets meer op zee te zoeken. Maar als je het onderweg meemaakt dan is het fijn als je weet dat je boot ertegen bestand is. Het weer kan onderweg altijd veranderen. Wat begint als een pleziertochtje kan zomaar veranderen in puur overleven. Het devies is altijd: op tijd zeil minderen. En zorg ervoor dat de diesel in de tank schoon is, en de filters niet verstopt kunnen raken.
Plat ben ik trouwens nooit gegaan. Onze ex-buurman met een zelfde type 29-er volgens eigen zeggen wel.
Maar echt 90 graden is dat denk ik niet geweest.

Een tijdje terug nog een C29-eigenaar ontmoet, die heeft in ongeveer 2006 de Colin Archer Memorial Race gezeild onder zware omstandigheden. Was vol lof over de boot.

Daarnaast is een paar jaar terug een Duits stel met het oude type 29 van Nederland naar Australie gezeild. (google op contest 29 + weltumseglung)
En een Contest 30 heeft in ca. 1977 de Ostar (solo naar Amerika) gevaren, volgens mij was Henk Jukkema de schipper.

Dus mijn ervaring is dat het met de zeewaardigheid van de 29-er wel goed zit. Zoals je dat van iedere Contest mag verwachten!
Contest zeiler sinds 1989!

 


BJSoft