Author Topic: Winterklussen??  (Read 2185 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Winterklussen??
« on: 05 December, 2010, 18:59:38 »
Allen,

Zoals jullie wellicht weten hebben we voor het eerst een Contest (36S). Nu we de winterklussen aan het plannen zijn lijkt het me leuk te weten wat de mede-forum leden op hun lijstje hebben.

Wij houden het deze winter waarschijnlijk redelijk rustig, eerst wat eenvoudige aanpassingen, onderhoud en een jaar varen voordat we de wat meer stevige klussen prioriseren. In ieder geval staan deze winter op de rol:
- Nieuwe acculader/omvormer
- 220 systeem uitbreiden (groepenkast??)
- 220 wandcontactdozen in kajuit (afsluitbaar met een deksel??)
- Fix B&G snelheidsmeter (ultrasoon??)
- Grote winterbeurt motor
- Kleppenstallen en uitlijnen schroefas
- Inventarisatie electra en schema
- Koppeling B&G NMEA??

Groet,


Sjoerd

http://www.sailingcamelot.nl
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Winterklussen??
« Reply #1 on: 05 December, 2010, 21:53:07 »
Beste Sjoerd,

Over mijn grote winter klus heb je al gelezen. Ik heb inmiddels het onderwaterschip van mijn 38 kaal geschrapt en sta in de startblokken om te gaan schuren. Daarnaast ga ik met de ontluchting van de vuilwatertank aan de slag. Dit jaar was de ontluchting regelmatig verstopt en kwam er vuil in de ontluchter (van Vetus) ik denk dat het aan het type ontluchter ligt maar dat zal nog moeten blijken.

Daarnaast heb ik de zorg voor een adoptie contest 25. Hier moet regulier motor onderhoud  plaatsvinden en moet de doorvoer van de bekabeling uit de mast naar de kajuit vervangen worden.

Ik ben dus op twee fronten actief deze winter.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Rob Reedijk

  • Guest
Re: Winterklussen??
« Reply #2 on: 08 December, 2010, 01:40:32 »
Beste Sjoerd,

Wij gaan onze 31HT in de winter ook voorzien van nieuwe 220V installatie. ik heb gekozen voor een groepenkastje met aardlekschakelaar en 3 groepen, gezekerd op 16A.
leverancier = www.asabootelectro.nl

ik de kajuit navigatiehoek monteer ik een dubbel stopcontact met deksel (spatwaterdicht, GAMMA).
in het motorruim monteer ik eenzelfde dubbel stopcontact met deksel voor de acculader en 1 extra voor de klusjes (!) verder heb ik aansluitpunten in de kombuis (2x) en natte cel.

de koppelingen met de bekabeling maak ik in lasdozen met draadklemmen.

tevens wordt de aansluitplug aan boord voor de walstroomkabel vervangen.

als je prijs stelt op een schets van de installatie kan ik je die wel mailen.

succes
vriendelijke groet
rob

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Winterklussen??
« Reply #3 on: 08 December, 2010, 09:00:52 »
Hmm... drie groepen die zijn gezekerd op 16A... dat is al meer dan ik thuis heb...  ???  Als je daarnaast bedenkt dat de walstroom op havens zelden meer dan 10A bieden dan kan je die zekeringen dus net zo goed weg laten. Een ALS en één 10A zekering is voldoende voor 90% van het gebruik. Wat voor bedrading en wat voor draadklemmen ga je gebruiken? 

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Winterklussen??
« Reply #4 on: 08 December, 2010, 09:26:36 »
Heren,

Als jullie problemen hebben met de zekeringen en schakelaars op het orginele schakelpaneel dan is het mogelijk om losse ondedelen te bestellen bij de oorspronkelijke leverancier ;
Phipippi elektrische systeme gmbh, Neckaraue 19, D-71686 Remseck am Neckar
email: info@philippi-online.de
internet www.philippi-online.de

Overigens kun je hier ook panelen volledig naar eigen wens laten maken maar ja daar hangt een prijskaart aan.

De levering is snel en correct ook vragen worden snel en volledig beantwoord. Afgelopen jaren stond deze firma ook op Boot Dusseldorf

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Winterklussen??
« Reply #5 on: 08 December, 2010, 10:00:28 »
Goedenmorgen allen,


@Rob Reedijk, het zou idd leuk zijn om virtueel "mee te kijken" hoe je jou schema opzet. Ik wil een gecombineerde acculader/omvormer plaatsen, dus ik verwacht wel een enigzinds afwijken schema te gaan gebruiken. Dank voor de tip qua leverancier.

@Rob Rook, ook dank voor de linkt. Mijn schip heeft (volgens mij) een 12V update gehad, het ziet er allemaal ern nieuw en netjes uit, met vrij veel 12V groepen.

Inmiddels heb ik besloten om ook mijn genualieren te demonteren en thuis uitgebreid onder handen te nemen. Ik heb gezien dat ze met 4 bouten vastzitten. Kan ik ze eenvoudig losdraaien ofwel moet eerst de trommel eraf??

vriendelijke groet,

SJoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Winterklussen??
« Reply #6 on: 08 December, 2010, 11:29:30 »
Veel nuttige informatie en leesvoer is te vinden op de website van Victron Energy.

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Winterklussen??
« Reply #7 on: 08 December, 2010, 17:54:29 »
Beste Sjoerd,

Twee jaar geleden heb ik de spinnaker lieren losgehad. Inderdaad moest eerst de trommel er af. De kern van de lieren zat zo vast dat ik ze er bij een caravnbedrijf uit heb moeten laten persen. Hiervoor was droe ton druk nodig. Daarna alle goed schoongemaakt de veertjes vervangen en de lagers gesmeerd. Ze staan er nu al weer twee jaar op en doen het uitstekend.

Overigens zijn mijn genualieren van een type dat nauwelijks voorkomt namenlijk Setamar. een trommelloze lier die zowel kan halen als vieren met behulp van de lierhandel. (TV Enterprice)

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Rob Reedijk

  • Guest
Re: Winterklussen??
« Reply #8 on: 09 December, 2010, 00:03:09 »
Beste Sjoerd,

hierbij mijn schema van het 220V boordnet.


Rob Reedijk

  • Guest
Re: Winterklussen??
« Reply #9 on: 09 December, 2010, 00:07:30 »
Beste BJ,

voor de bekabeling aan boord gebruik ik standaard 220V snoer, 3 aders, 2,5 mm2.
de draadklemmen zijn vervangers van de klassieke kroonsteentjes, maar dan makkelijker met een 'kliksysteem'. je vindt deze bij de doe het zelf markt.

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Winterklussen??
« Reply #10 on: 09 December, 2010, 08:33:01 »
Beste Rob,

Waarom gebruik je in de kombuis en in de natte hoek "gewone" randaarde stopcontacten en voor het overige de grijze buiten stopcontacten. Ik heb juist in de kombuis en de natte cel de grijze stopcontactenb gelaatst ivm met mogelijk vocht.

Voor de bekabeling heb ik de dunne drieaderige grijze stroom draad gebruikt (lijkt op de grondkabel maar dan hanteerbaarder). De stroomdraad heb ik om de 50 cm vastgezet in kabelschoentjes.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Winterklussen??
« Reply #11 on: 09 December, 2010, 10:25:02 »
Het gebruik van een contactdoos in een natte ruimte is in woonruimtes (volgens de NEN1010) al niet eens toegestaan, om dat dan op een boot wel te doen lijkt me niet verstandig. Verder ontgaat de noodzaak me ook maar dat is een persoonlijk keuze.. ;) 
Voor de bekabeling is het verstandig om gebruik te maken van draad met een soepele, bij voorkeur vertinde, kern. Stugge bekabeling kan na verloop van tijd door de trillingen op een boot afbreken. Daarbij is een dikte van 1,5 kwadraat voldoende, alleen grote stroomvreters als magnetrons, boliers, elektrisch ovens en keramische kookplaten moeten met 2,5 worden bedraad.

Rob Reedijk

  • Guest
Re: Winterklussen??
« Reply #12 on: 09 December, 2010, 14:40:36 »
Beste Rob, BJ,

dank voor jullie tips.

in de kombuis en natte cel zijn reeds twee 'normale stopcontacten' aanwezig. er is ooit eens 220V installatie aan boord aangelegd, maar die is niet helemaal naar mijn zin.
ik heb ervoor gekozen om die 2 aanwezige stopcontacten te laten zitten. overigens gebruiken wij de natte cel niet echt. onze tochten zijn voorlopig alleen dagtochten en overnachten wij in jachthavens met sanitaire voorzieningen.


Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Winterklussen??
« Reply #13 on: 11 December, 2010, 19:06:48 »
Heren,

Vanmiddag aan boord van de Fabian zag ik op mijn klussenlijst nog het volgende:"lekkage luiken oplossen".

Vorig jaar heb ik een aantal dekluiken vervangen voor Gebo luiken. De klus was snel en vrij eenvoudig geklaard. Maar sinds dit jaar heb ik een probleem en wel het volgende als het heeft geregend kan ik de luiken niet op de kierstand zetten. Zodra ik de vergrendeling losmaak (blauwe knop op de handel) loopt het water via de blauwe knop naar binnen. Het opnieuw sluiten werkt dan ook niet. Kennelijk ontstaat er een soort van brug waardoor het water naar binnen komt. Bij slecht weer en overkomend water is er geen enkele lekkage zichtbaar zolang ik van de vergrendeling afblijf. Mijnvraag:
ken iemand dit problem en wat is er aan te doen?

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Winterklussen??
« Reply #14 on: 12 December, 2010, 18:28:28 »
Rob,

is heel simpel. Neem een speld en steek die  in het gaatje van de blauwe schuifjes. Als je nu drukt op de speld kun je het schuifje er uit schuiven. Dan zie je op de handle een schroef met kruiskop. Deze 1/8 slag aandraaien. Alles weer in elkaar schuiven en testen. Lekt het nog, dan weer 1/8 aandraaien tot lekkage weg is. (hiermee zet je de afdichting strakker). Pas op, niet gelijk te strak zetten, want dan gaat de handle te zwaar.

Succes!

Eric. C35/37 " Paperino"

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Winterklussen??
« Reply #15 on: 12 December, 2010, 19:32:07 »
Eric,

Bedankt voor de tip. De volgende keer dat ik aan boord ben al ik het uit proberen.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

 


BJSoft