Author Topic: Wat is wijsheid  (Read 2216 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franklin

  • Guest
Wat is wijsheid
« on: 26 October, 2009, 08:53:29 »
Even voorstellen, wij hebben sinds dit seizoen na jarenlang houten schepen te hebben gehad de stap gemaakt naar een contest 33. Het scheepje met bouwnummer 46 heeft ons de afgelopen zomer al veel plezier gegeven maar nu staan we voor het dilemma "renoveren of restaureren". Het schip is door de vorige eigenaar al helemaal gerenoveerd aan de binnenzijde maar de buitenzijde behoeft aandacht (constructief allemaal prima maar cosmetisch wel wat aandacht). Dit brengt mij op het onderwaterschip. Lees hier op het forum (en op interne) vele discussies over osmose en zo ook de uitspraken "er is nog nooit een schip gezonken door osmose" maar toch. Moet tussen nu en komende weken een keuze maken voor een werf. 1 werf geeft aan dat osmose niet zo een probleem (geen idee hoe ze dit weten want schip ligt nog in het water) zal gaan geven en stelt voor eerst de romp en bovendek te renoveren en eventueel volgend seizoen het onderwaterschip. Andere werf komt met een (in mijn optiek reeel) voorstel dat op geleide van meting en gevonden 'osmose" een behandelplan wordt gedaan. Gezien mij onervarenheid met polyester en de tegenstrijdigheid van de twee werven graag jullie CONTEST expertise hierover want ik ben het spoor even bijster. Ook stel ik mij de vraag of ik moet gaan voor de werf die het schip wil spuiten of de werf die het schip met kwas/roller wil gaan opknappen.
Ik weet het zijn een heleboel (wellicht stomme) vragen maar beter 1 x teveel gevraagd dan achteraf te moeten constateren dat hier expertise voor aan wezig is op dit forum.
Nogmaas het schip bevalt ons goed vandaar dat ik best wil investeren maar geld het 'water' ingooien kan ik overal.

Met dank voor jullie evenutele feedback/reacties

Franklin

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Wat is wijsheid
« Reply #1 on: 26 October, 2009, 09:41:52 »
Franklin, allereerst welkom op dit forum. Je vraag zal een hoop discussies los kunnen maken zoals je her en der op het internet wel hebt gezien. Ik hoor zelf thuis in het kamp dat osmose min of meer afdoet als geldklopperij, er is inderdaad nog nooit een boot door gezonken, het zit alleen maar in de bovenste paar mm van het laminaat en de romp van een Contest33 in ruim 2cm dik! Probleem met 'osmose' is dat er geen onafhankelijk expertise bestaat, de enige 'deskundigen' die er zijn hebben over het algemeen baat bij het in stand houden van de mythe omdat ze er (financieel) beter van worden. De doemverhalen komen uit de hoek van de watersportbedrijven, epoxyleveranciers, expertisebureaus etc.  Maar als je bij vijf verschillende werven gaat vragen wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren krijg je vijf verschillende verhalen met bijbehorende 'oplossingen'.  De enige overeenkomsten die de geboden oplossingen hebben is dat ze vreselijk duur zijn (bedragen van 300 euro per vierkante meter zijn volkomen normaal) en dat je maximaal 5 jaar garantie krijgt. Het komt op mij over dat de werfjes er blijkbaar niet zoveel vertrouwen in hebben...
Wat betreft spuiten of schilderen: spuiten is heel mooi maar ook ontzettend duur. Een goede schilder kan met kwast en roller een (nagenoeg) vergelijkbaar resultaat bereiken. Maar voordat je daar aan begint is het misschien nuttig om na te gaan of de bestaande gelcoat nog gerestaureerd kan worden. Ik heb zelf een C33 uit 1971 en daar is de romp vorig jaar van aangepakt door een bedrijf. Ik ben daar zeer over te spreken en vind het mooier dan schilderen. De bovenkant ging helaas niet meer omdat een vorige eigenaar daar teveel verf op had geknoeid anders was ik daar ook voor restauratie gegaan.

Tot zover even, ik wacht de rest van de reacties wel af.....

BJ

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Wat is wijsheid
« Reply #2 on: 26 October, 2009, 10:35:10 »
Franklin,

Ben het grotendeels eens met BJ. Wat je echter eens zou kunnen doen is het volgende. Zet de boot eerst op de wal (na grondig schoonspuiten) in de winterstalling, bij voorkeur gewoon buiten. Kijk eens goed hoeveel osmose er zit. Zijn het enkele duidelijke plekken, of zit het overal? In geval van plekken kun je die specifieke plaatsten met een verfföhn en scherpe krabber kaal halen en daarna regelmatig spoelen met schoon water de komende maanden, of beter nog regelmatig stomen met een behangstomer (voor een paar Euro te huur bij o.a. Gamma). Na de winter deze plekken opbouwen met een paar lagen (3-5) epoxy, schuren en gelijk antifoulen. Grote kans dat deze de komende jaren weer schoon zijn. Mocht het echter héél erg zijn, dan kun je vooral om cosmetische redenen alsnog besluiten er volgend jaar iets aan te (laten?) doen. Bedenk dat als het schip 20% osmose heeft er nog altijd 80% osmosevrij is! In zinken door Osmose (binnen pakweg enkele jaren) geloof ook ik niet. Maar, je moet uiteraard zelf bepalen wat je wilt. Een overweging om wél te behandelen is o.a. een gladder (lees sneller) onderwaterschip en een gemakkelijker te verkopen boot als je die ooit kwijt wilt.
Gr. Eric. (lid TC)
C 35/37 "Paperino"

Franklin

  • Guest
Re: Wat is wijsheid
« Reply #3 on: 26 October, 2009, 12:21:01 »
Beste Eric en BJ,
Met dank voor jullie reacties en ik zie heel goed in dat het gezien de "commerciele' belangen die er mee gemoeid zijn het belang van de behandeling vooral ingegeven (kan) wordt door de leverancier. Inderdaad praten we over 295€ per m2 dus tel uit je winst.
Ik wacht even af of het schip er "redelijk" uitziet als hij uit het water komt (is door mij nog niet gezien) en dan trek ik het plan wel. Wat betreft het schilderen is er in mijn geval voor de opbouw sprake van een "goedbedoelde' vorige eigenaar die vrolijk met een hele extreem witte kleur de bovenbouw geschildert heeft zonder goede voorbehandeling. Ook het dek (antislip grijs) vertoont hier en daar "oneffenheden" wat volgens beide werfen niet te restaureren is dus daar moet een oplossing voor gevonden worden. Mogelijk dat ik opteer voor treadmaster maar iets houdt mij daar in tegen.
Wat betreft het spuiten en manueel schilderen zit er wel een "verschil in" kosten echter bedraagt dit "slechts" 800€, of de manuele schilder is te duur of de spuiter is 'goedkoop" dus zal nog een keer met ze gaan babbelen om mijn plan te trekken.

Scheepje voldoet voor de rest prima en we zijn er groot mee, wil nog wel een nieuw grootzeil en genua laten maken want het tuig wat erop zit is 'uitgezeild' en is van 1988. Bij relatief weinig wind (krijg het niet vlak getrimd) 4 BFT gaat hij enthousiast op een oor liggen en dat hoop ik daar mee te gaan ondervangen. Zal ook hier in de regio Zeeland eens met Lion sails contact over opnemen want mogelijk kunnen ze het bestaande zeil nog wat 'op peppen'

Franklin

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Wat is wijsheid
« Reply #4 on: 26 October, 2009, 14:55:52 »
Hi Franklin,

ik ben wel benieuwd naar de prijsopgave van de spuiter en de schilder. Mijn opbouw/dekken zijn geschilderd voor iets van 2500 euro, incl. schuren, primer en dan drie keer met DD lak afwerken. Treadmaster heb ik ook naar gekeken maar dat lijkt me niet mooi, dat spul wat Etap en/of Dehler gebruikt heb ik nog wel overwogen. Ik heb ook gekeken naar Tekdek en Flexiteek, lijkt me ook heel mooi op een C33 maar daar heb ik even het geld niet voor.
Een nieuw zeil doet wonderen maar ook een goed gebruik van de overloop is belangrijk. Ik heb sinds een paar jaar een grootzeil met twee doorlopende zeillatten in de top en dat gaat erg goed. Een beetje trimmen en ze stuift over het water, zeker op alles tussen bij de wind en een bakstagwindje. Ik ga zelf voor volgend jaar een genua-2 laten maken maar dan wel doorlopend tot de top, dus met HA-eigenschappen. De grote 150% is over het algemeen toch teveel en anders komt er ook een gennaker bij.

BJ

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Wat is wijsheid
« Reply #5 on: 27 October, 2009, 21:27:27 »
Franklin,

nog even een paar opmerkingen.

Je schrijft dat er op het dek wat is aangekloddert. Wellicht is dat simpel te verwijderen. Probeer het volgende eens: neem een lap, doordrenkt met wat aceton. leg dit op de betreffende verf en kijk of het wil oplossen. (Soms kan thinner ook, kwestie van soort gebruikte verf) Lost het op, dan is er een 1-component verf gebruikt die te verwijderen is met afbijtmiddel, thinner of aceton, afhankelijk van de soort verf.) Als deze verf van de antislip af gaat, krijg je het op deze manier geheel schoon en is het goed met nieuwe verf over te rollen en of schilderen (na schuren met K80, K150, K240).

Over je te bolle grootzeil: heb je een cunninghamhole? zoja, trek deze eens aan en kijk hoe vlak je grootzeil nog kan worden!
Als je niet zo'n hole hebt kun je een extra leuver invoegen in het mastprofiel tussen de tweede en derde leuver (van onderaf gerekend) en die aantrekken met een harpje en een koordje om het effect te bekijken en eventueel te beoordelen of het zin heeft er een cunninghamhole in te laten maken. Stel dat je dat doet, vraag dan gelijk of er in het achterlijk een flatreef-hole gemaakt kan worden. Meestal kom je, mits het zeil niet heel erg is uitgezeild dan nog een paar jaar verder en heb je voor weinig geld veel meer trim mogelijkheden. (zal nog geen € 100 kosten!)


Succes!

Eric.

C35/37 "Paperino"  (lid TC)

Franklin

  • Guest
Re: Wat is wijsheid
« Reply #6 on: 15 November, 2009, 12:55:54 »
Hallo Eric, BJ
Excuses voor mijn 'tijdelijke' stilte maar hobby's kosten geld dus moeten er ook centjes verdiend worden vandaar. Om in eerste instantie op de vraag over de kosten handgeschilder/spuiten in te gaan ben ik hier in zeeland tegen geringe verschillen aangelopen. Bij 3 verschillende 'werfen' prijsopgaves voor de romp en dek gehad die rond de 7000€ lagen. BIj een gespecialiseerd jachtschilder bedrijf (romp en opbouw/bovendek) gespoten 7800€ (dit alles ex BTW). Blijft al met al een hele hoop geld maar het verschil tussen met de hand en gespoten (hoor van iedereen dat dit kwalitatief beter is) heeft ons doen besluiten tot het spuiten over te gaan. Schip wordt helemaal kaal geschuurd, eventuele cracks op boven dek uitgeslepen etc. etc.  en minimaal in 3 (haakse) toplage gespoten.

Schip gaat volgende week naar binnen en dan begint het strippen/afbouwen (dat zit niet in de prijs) en daar heb ik direct een vraagje over.
De voor preekstoel lijkt van binnenuit vastgezet te zijn want op het dek zie ik geen bouten/moeren, onderdeks echter kan ik niet zien waar deze nu zijn doorgevoerd dus moet er een truc/plek zijn waar ik bij de moeren kan komen die onderdeks moeten zitten alleen kan ik ze even niet vinden. Dit geldt ook voro het vinden van de moeren die de wandputtingen op het dek vasthoudt, ook hier wel doorvoer door het dek echter ik kan niet zien waar deze onderdeks met moeren wordt vastgehouden, wellicht dat jullie daar een idee/suggestie/advies over hebben,

mvg

Franklin

 


BJSoft