Author Topic: Verstaging spanning  (Read 2142 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rgeensen

  • Guest
Verstaging spanning
« on: 01 July, 2012, 20:43:53 »
Hallo,

Is er op dit forum iemand met vertand van spanning op verstaging. Vandaag heb ik met onze C34 gevaren met Bft 7 hoog aan de wind. De verstaging aan de lijzijde komt dan helemaal van spanning af en schommelt wat op en neer, met name het onderwant. Bij golfslag of een dip in een windvlaag staat de verstaging weer met een klap strak.

Hoort dit zo? De verstaging staat al behoorlijk op spanning. Ik ben maar wat meer gaan reven maar wild dat eigenlijk niet.

Ik hoop dat iemand hier iets vanaf weet.

Ruud

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Verstaging spanning
« Reply #1 on: 01 July, 2012, 21:24:07 »
Ruud,

Volgens mij toch nog te slap.

In dergelijke omstandigheden met de stag niet gaan loshangen.
Hij mag echter wel iets spanning verliezen.
Als je er zeker van bent dat de mast wel 100% in het midden staat zou ik beide stagspanners eerst 2 halve slagen geven en dat net zo lang tot de lijzeide nét niet slap meer hangt. (er moet in elk geval nog een beetje spanning op staan.


Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Verstaging spanning
« Reply #2 on: 02 July, 2012, 13:16:54 »
Is inderdaad te weinig spanning. Een goede handleiding over masttrim is hier   te vinden.  En wat betreft reven: als je er aan denkt moet je het eigenlijk al gedaan hebben  ;)

rgeensen

  • Guest
Re: Verstaging spanning
« Reply #3 on: 02 July, 2012, 20:16:10 »
Dank. Handige tips op de site. Ik ga de verstaging onder zeil aan lij om en om aandraaien en kijken wat er gebeurt.
Wel nog een vraag. Hoe strak zou de voorstag normaal moeten staan. Bij mij zit er behoorlijk wat speling op wat volgens mij de aandewindse prestaties niet verbeterd. Als ik de achterstag ga doorzetten trek ik de mast al snel krom naar achteren. Is er een vuistregel of iets dergelijks voor de voorstag en spanning?


Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Verstaging spanning
« Reply #4 on: 02 July, 2012, 23:21:59 »
Hi Ruud,

Volgens mij moet de voorstag behoorlijk strak staan. Anders wordt de boot te veel loefgierig.
Of de mast dan te veel krom trekt is afhankelijk van de lengte van je voorstag. Welicht moet die iets korter? Met een niet top-getuigde boot is het overigens wel de bedoeling dat je mast wat krom gezet wordt door het spannen van de achterstag. In ieder geval bij aan de windse koersen met vrij veel wind.
Door het buigen van de mast wordt het voorlijk van het grootzeil gespannen en dus strakker.

gr Pieter
Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Verstaging spanning
« Reply #5 on: 03 July, 2012, 09:04:19 »
Ruud, bij een toptuig is het iig belangrijk dat de zaak recht staat -en-  dat de verstaging gelijkmatig wordt aangespannen. Als bij jou de mast achteroverbuigt als je de hekstag spant dan staat de voorstag niet strak genoeg. Op de website van Selden staat een handige PDF met instructies hoe de zaak gesteld moet worden, zie pag. 28.

Offline Archibald

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 18
Re: Verstaging spanning
« Reply #6 on: 27 May, 2014, 16:07:24 »
Ik zet de verstaging in het voorjaar altijd met de hand vast tijdens het zeilen bij +/- B.4. Aan lij elke spanner 2 volle slagen en dan overstag en de andere kant ook 2 volle slagen. Etc. Niet vergeten weer te borgen! Alleen de achterstagspanner zet ik zo vast mogelijk. Ik heb geen voorstagspanner, wel een aan de babystag.

 


BJSoft