Author Topic: Teak dek doppen vervangen  (Read 2767 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Albatros

  • Guest
Teak dek doppen vervangen
« on: 12 March, 2014, 20:13:29 »
Hallo allemaal,
Sinds een tijdje zijn wij trotse eigenaar van een Contest 38s met een mooi teak dek.
Er zijn een aantal doppen beschadigd  en ik zie de schroef zitten dus ik wil deze doppen graag vervangen.
vraag 1, moeten de schroeven terug gezet worden?
Vraag 2, heeft er iemand ervaring met het vervangen van deze doppen

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt

groet,
Hilko

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Teak dek doppen vervangen
« Reply #1 on: 12 March, 2014, 22:24:59 »
Hallo Hilko,

Ja, ik heb er ruime ervaring mee; nee, helaas geen geweldige.
Het oorspronkelijke teakdek van de Contest 38S was zo ongeveer 13mm dik en na afwerken en schuren 12mm. De propjes zijn normaal ongeveer 6mm lang. Dat betekent dar er voor de schroef nog ongeveer 6mm hout "staat".  Als het om een paar schroeven gaat kun je die meestal wel wegnemen of voorzichtig iets verdiepen. Daarna een nieuw propje inlijmen met PU bruislijm (Bison bijvoorbeeld) en na droging het uitstekende deel voorzichtig met een scherpe beitel wegsteken / schuren.  Zijn het er echter meer dan een paar dan is het dek eigenlijk versleten...... Probleem is namelijk dat deze dekken niet echt zijn verlijmd zoals tegenwoordig (dan hebben ze ook geen propjes meer). De schroeven zijn deel van de constructie / bevestiging. Ik ken mensen die hier weken mee bezig zijn geweest en helaas tot de conclusie kwamen dat het hout gewoon (te) dun was geworden. Daar komt nog bij dat de naden worden afgedicht met kit. In het geval van de 38S was dat vermoedelijk nog Sikaflex. (indien dit het eerste dek en rubber nog is) Slijtage van het hout betekent namelijk ook slijtage van de voegnaden. Van oorsprong waren de dek delen meestal 48mm breed en hadden een voeg van 5mm (breed) x 5 of 6mm diep. Als de propjes zijn weggesleten, dan zijn de voegen ook erg ondiep geworden. In dat geval zou je die ook moeten uitfrezen tot minimaal 5mm diepte en opnieuw primeren en rubberen. Meestal is ook dat een zeer tijdrovende klus met een tijdelijk resultaat.

Mijn advies is dan ook:

Gaat het om enkele propjes en/of naden dan heeft repareren zin.
Zijn het er echter diverse over het hele dek dan wordt het tijd voor een vervanging.

Nog een opmerking om bij stil te staan: De dekken waren met schroeven (zelftappers) in het polyester gefixeerd. Zo lang de naden en proppen dicht zijn is dat prima. Echter op het moment dat hier lekkage gaat optreden dan loopt er heel langzaam water langs de schroefjes het polyester in.  Het dek bestaat uit een sandwich constructie waarin een kern van meestal hout (balsa) of soms schuim wordt gebruikt. Beide materialen kunnen water gaan opnemen en gaan rotten. Dat is de oorzaak van veel slappe dekken zoals je die vaak ziet bij oudere schepen.

Andere oplossingen:

Er zijn naast zelf een nieuw teakdek leggen (zelf te doen, maar dan nog plm. € 350 per m2) of laten leggen (vanaf € 1000 p/m2 exclusief afslopen oude dek) ook nog andere mogelijkheden. Goedkoopste is geen teakdek meer, maar de gaatjes van de schroeven na verwijdering van het oude houten dek dicht maken met polyester of epoxy filler, laagje glasmat met epoxy er over en afwerken met antislipverf (2 comp.) of bijvoorbeeld Double Coat met daarin antislip strooisel (grove zandkorrel, suikerkorrel etc.). Is minder fraai, maar wel een duurzame en redelijk betaalbare oplossing. In plaats van antislipverf is er ook een keur aan Teakvervangers van PVC (Permateek (de goedkoopste), TopDeck, en vele anderen. Ook is er (wel net zo duur als teak) Estec (van Bolith) wat tegenwoordig door veel werven als alternatief verwerkt wordt (ook bij Conyplex), maar wat zelf moeilijk is te doen. Dit is een zeer sterke kunststof.

Als je handig bent en de mogelijkheden hebt om alles zelf te doen (bij voorkeur ergens binnen in een loods) dan moet je voor het dek van een C38S ongeveer uitgaan van 14m2 dek (zonder kuip en niet op de opbouw!). Hout kun je redelijk geprijsd kopen bij Combi Jachtbouw in Enkhuizen en als je niet te lange delen koopt (boven de 3 meter wordt het steeds duurder!) dan kom je met € 350 per m2 aan hout, kit (bijvoorbeeld Sabacaulk of Sikaflex), primer, nadentape, schroeven, schuurpapier etc. goed weg. Maar, los van het geld is het een grote klus. Alleen het weghalen van het oude dek vergt al heel veel tijd.

Kijk voor meer info ook eens op www.saba.nl en ga dan naar Marine en vervolgens de beschrijving van hoe een dek te leggen en af te werken. Dan heb je er wellicht gelijk een goed beeld van. Overigens werkt dat met Sikaflex niet anders. De keuze voor de kit is erg persoonlijk. Sikaflex is meer bekend bij de particulier; Saba en Simson zijn meer professionele merken waar werven mee werken. Sika is een Polyurethaan kit (wel giftig en niet 100% UV stabiel, maar wel eenvoudig mee te werken)  en Saba en Simson werken met Polymeerkitten die wat moderner zijn en naar men zegt duurzamer, maar daarover zijn vele meningen. Wel zijn de polymeren (vooralsnog) waarschijnlijk niet giftig en vrijwel UV-stabiel. In beide gevallen zou ik toch handschoenen gebruiken....

Ik hoop voor je dat het meevalt en slechts een paar propjes blijken te zijn!

Groeten,

Eric

C35/37 "Paperino"

Albatros

  • Guest
Re: Teak dek doppen vervangen
« Reply #2 on: 13 March, 2014, 19:49:19 »
Wauw Eric! super bedankt voor je uitgebreide reactie!
Gelukkig zijn het maar enkele doppen! tevens het advies gekregen om
naar de schroeven te kijken schijnt een bolkopschroef te zijn! deze eventueel
vervangen door platte.

Nogmaals dank,
Hilko

Frederik

  • Guest
Re: Teak dek doppen vervangen
« Reply #3 on: 24 May, 2017, 11:12:32 »
Eric, dit is nuttige informatie!
Een beetje een verlate reactie... maar wat ik mij nog afvraag is dit: een Contest 38s heeft een 'binnenschaal', die aan de binnenkant voor een mooie afwerking zorgt.
Door die schaal kan je de moertjes van bijvoorbeeld de genuarail niet zien zitten van binnen uit. Maar dat zal wel moeten worden gedemonteerd bij vernieuwen dek, toch? Hoe kan je het beslag dat achter die binnenschaal zit er afhalen bij vernieuwing van een dek, moet dan de binnenschaal er uit?

En, een hieraan gekoppelde vraag: maakt die binnenschaal inspectie van de montage van het dekbeslag en de staat van het (sandwich)dek niet vrijwel onmogelijk?
Dank!
Fritz

 


BJSoft