Author Topic: Romp schilderen  (Read 2276 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Groef

  • Guest
Romp schilderen
« on: 27 August, 2007, 08:10:42 »
Ik ben in het bezit van een contest 33. Hiervan wil ik komende winter de romp tot aan het berghout opnieuw schilderen. Wie kan mij vertellen wat de procedure hier voor is (schuren, primer en verf).

Bij voorbaat dank,
Anton van der Groef

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Romp schilderen
« Reply #1 on: 27 August, 2007, 12:22:57 »
Een goede handleiding voor het schilderen kan je vinden op  http://www.yachtpaint.com/netherlands/default.asp    Maar is het al nodig om te gaan schilderen? Vaak kan er met wat gedegen poetswerk nog een heleboel worden gedaan. Tenzij je de kleur zat bent natuurlijk....  ;D

Groef

  • Guest
Re: Romp schilderen
« Reply #2 on: 27 August, 2007, 14:56:35 »
Ik schilder hem liever niet over maar er zitten op de spiegel en gedeeltelijk op de achterzijde van de romp diverse haarscheurtjes oftewe krakkaleum.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Romp schilderen
« Reply #3 on: 27 August, 2007, 15:05:43 »
Hmm... haarscheurtjes is nog wel te repareren volgens mij. Neem eens contact op met een polyester service bedrijf. Googlen op 'polyester service' levert wel wat op.

Niels

  • Guest
Re: Romp schilderen
« Reply #4 on: 26 October, 2007, 21:06:35 »
Hai Contest eigenaar,

Misschien ben ik wel een zeurpiet maar ik denk dat schilderen van een polyester romp zolang mogelijk moet worden uitgesteld in verband met het waardeverlies van het schip. Een overgeschilderde romp (hoe mooi ook) verkoopt een stuk minder makkelijk.
Ik wilde zelf bij onze zoektocht ook perse geen overgeschilderde romp omdat dat de beoordeling er niet makkelijker op maakt en lastiger onderhoud geeft.
Als je krakelee hebt (geen idee hoe je dat schrijft) zul je de barstjes eerst heel erg breed moeten openkrabben en vullen met epoxy , als je er gewoon overheen gaat met primer en verf gaan de barsten er daar ook weer vrolijk in terug komen!!
Beter goed gerepareerd eerlijk polyester dan slecht behandeld en eroverheen geschilderd.
Als je het toch wilt doe dan eerst naden open krabben, daarna met epoxy vullen, alle beslag verwijderen en uitsluitend werken met twee componenten producten in een geschikte loods (met verwarming)

Groet,

Niels

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Romp schilderen
« Reply #5 on: 28 October, 2007, 23:13:42 »
Beste Anton,

Wij hebben net onze C35 volledig overgeschilderd met Double Coat. (2-K verf)
Was wel een grote klus en wij waren ook nog eens afhankelijk van het weer. (buiten, begin oktober) Zijn van wit met turquise striping (typisch contest...) overgegaan naar Turquoise (ook wel Turks blauw of zeegroen genoemd) met creme-witte striping en witte bovenzijde romp. Iedereen zij dat het niets zou worden, zeker niet buiten! Is vooral kwestie van goede voorbewerking (ontvetten met speciale Double Coat ontvetter, schuren, nog een schuren, plekjes bijwerken met polyesterplamuur, weer schuren en dan de eerste laag zetten met een niet pluizende speciale 2-K mohairroller. Na de eerste laag zie je (in ons geval extra, omdat het schip veel donkerder van kleur werd) waar er nog oneffenheden zitten. W''er schuren en plamuren dus.... Daarna hebben wij nog 5 lagen gezet. (??n per dag) Dat kan zonder schuren mits binnen 48 uur, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat we toch nog licht geschuurd hebben tussendoor voor nog gladder oppervlak en optimale hechting. Resultaat is volgens mijn vrienden op de haven fantastisch en zelf ben ik ook niet geheel ontevreden. Het is dus prima te doen, maar let op de volgende zaken:
* eerst goed ontvetten v??r je de eerste keer gaat schuren. Dat haalt de laatste resten was weg en anders schuur je die er weer "in".
* Double Coat niet verwerken beneden de 15 graden.
* Zorg dat je in elk geval 3 graden boven het douwpunt zit als je begint.
* Werk alleen met weinig wind en bij voorkeur niet in de zon anders droogt de verf te snel.
* Zorg ervoor dat je de verf volgens opgegeven gewichtsdelen mengt en wacht daarna minimaal 30 minuten v??r je gaat rollen.
* Gebruik alleen de Double Coat verdunner (2-3 %), geen thinner of terpentine!
* begin bij voorkeur rond de middag als het schip is opgewarmd (binnen de dag vooraf de kachel aanzetten helpt trouwens ook!)
* Bij het rollen: kleine vlakken aansluitend rollen. Begin vertikaal van stoolijst tot waterlijn zo'n 30-40 cm breedte op te zetten. Rol licht horizontaal van boven tot beneden na en trek vervolgens met h??l weinig druk op de rollen nog eenmaal de rollen van boven naar beneden over het dedane gedeelte. Daarna afblijven en door naar het volgende stuk. Na plm. 30 sekonden tot 45 sek. mag je er niet meer aankomen, anders trek je het oppervlak weer open en is het vrijwel niet te herstellen!
* Zakker(s) eerst laten zitten tot het goed droog is. (geldt ook voor insekten, stof etc.) Dit kun je bij tussenlagen de volgende dag voorzichtig wegschuren (K320) of als het de eindlaag betreft, na doorharding (minimaal 1-2 weken later, maar bij voorkeur na enkele maanden) weg polijsten met K800 / K1200 of 3M polijstsetje voor de machine.
Als je helemaal klaar bent de eerste tijd (bij voorkeur maanden) niet poetsen of in de was zetten. Dat kun je het beste pas doen als de lak geheel doorgehard is. Daar er oplosmiddelen inzitten kan dit enige maande duren. Je zult zien dat de lak de eerste maanden nog steeds doorhard en daarmee steeds gladder wordt.
* bij andere kleur dan oorspronkelijk minimaal 3, liever 5-6 lagen zetten omdat je er anders snel met krassen door gaat. Bij de zelfde kleur is 2-3 lagen meer dan voldoende!
* tenslotte: tijdens onze latste laag (zag er prachtig uit en was 's avonds reeds 6 uur stofdroog) is er die nacht toch op enkele plaatsen wat vocht in de verse lak geslagen. Was even schrikken, maar na 3 dagen heb ik dit er h??l voorzichtig met Commandant 4 Cleaner kunnen uitpoetsen. Is volledig weg en zie je niets meer van.


Overigens heb ik steeds na het schuren en v??r ik met rollen begon de romp afgenomen met kleefdoekjes om het kleinste stof er af te halen.

Tot zover mijn ervaringen buiten.  Voordelen: goedkoper, weinig last van stof, beter werklicht, snelle droging.
Nadelen: afhankelijk van het weer, veel aanloop van nieuwsgierigen. (laat je daardoor s.v.p. niet afleiden.

Kosten: Wij hadden een zgn. speciaal kleur die per blik (ik gebruikte op onze C35 1,5 blik per laag) ongeveer ? 52,50 kost. Standaard kleuren zijn per blik ? 32,25. Double Coat kwast (roller) verdunning kost per blik ? 6,68. Double Coat ontvetter is ? 9,03. Kleefdoekjes zijn ? 2,30 p.st. Goede 2-K mohairrollers zijn (naadloos! en NIET pluizend) ? 3,75 p.st. (weggoien na gebruik)
Verder is nodig: schuurpapier voor de machine K 180 (eerste keer schuren), K 240 (na eerste laag) en dan K320. Ook heb je verfbakjes, plamuur, tape (om af te pplakken ?n tape om scherpe afscheidingen te maken voor o.a. waterlijn of striping (3M maakt daar speciale tape voor), en tenslotte uiteraard voor elke laag een goedkope, doch wel kwalitatief redelike kwast om in hoeken etc. te komen waar de roller niet kan komen.

Mochten er na alle moeite toch nog wat kleine plekjes zijn die niet mooi zijn, dan hoef je niet het hele schip over te doen. Plak de plek ruim af. Rol de verf op het deel wat je over wilt doen. Trek gelijk de tape weg. Daarna met Doublecoat kwastverdunner het "naadje" met een kwastje dat in de verdunner is gedoopt wegtamponeren en na harding de rand bijcleanen. Zie je niets meer van. Zo kun je ook krassen repararen!

Kortom, als je het durft, een beetje handig bent en of mazzel met het weer hebt of ergens binnen kunst staan moet het je lukken!

Succes!

Eric (C35 "Paperino" - bouwjaar 1982)  In de bijlage foto van het resultaat (met tevens de nieuwe stootlijst, maar dat is een ander verhaal en trouwens ook goed te doen)

[verwijderd door de beheerder]

 


BJSoft