Author Topic: Roerlager vervangen  (Read 962 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Roerlager vervangen
« on: 31 January, 2017, 15:20:55 »
Nu de boot op de kant staat blijkt dat er best wat speling in het roer zit, zowel onder als boven kan ik het roer een paar mm (!) heen en weer bewegen. Het lijkt ijd om ook de roerlagers te vervangen.
Hoe moet ziets? Is er wellicht iemand die het ooit zelf heft gedaan? Of is uitbesteden de enige optie?
Contest zeiler sinds 1989!

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Roerlager vervangen
« Reply #1 on: 01 February, 2017, 01:56:15 »
Ik heb dat een paar jaar geleden laten doen. Het probleem was geloof ik dat de boot hoog moet staan (zij deden dat in de kraan) wil je het roer kunnen verwijderen.
Bij mij is het lager vervangen door een ring van delrin (zo heet die kunststof geloof ik)
Helemaal spelingvrij is het daarmee overigens nooit geworden, dus wellicht moet je het even met elkaar vergelijken voordat je aan de klus begint. Mijn boot staat nu op de kant, dus wat mij betreft kom je even langs om te bekijken.
Contest 29

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Roerlager vervangen
« Reply #2 on: 01 February, 2017, 15:19:54 »
Ik weet niet of de constructie gelijk is aan de C35 maar in 2002 heb ik de lagers zelf vervangen.
Boven in de ruimte onder de achter zitting (waarop je zit als je achter het stuurwiel zit) in de kuip (benaderbaar via beide bakskisten aan bak en stuurboord) heb ik het z.g.n. "Y-lager" vervangen. (gewoon gekocht bijeen algemene technische groothandel (toen Lasaulec) voor ongeveer € 65 en blijkt een doodgewoon standaard lager te zijn)
Dat bleek een stalen (geen rvs, dus vet én droog houden!) lager te zijn dat ik alleen kon verwijderen door eerst de hendel die de roerkracht/besturing overbrengt van stuurwiel naar de roer-as te verwijderen. Omdat er in de zitting boven dit lager een dop gemonteerd is voor de noodroer installatie (zelfde dop als de vuldoppen van diesel en water) en deze water gelekt had bleek het "y-lager" aardig verroest en de stalen kogels waren grotendeels aangetast of zelfs kapot. Vooral de klemflens die op de as zat was heel moeilijk los te krijgen. Uiteindelijk is dat met een gasbrander verhit en losgemaakt. (Pas op, polyester kan zo gaan branden! / blusser en water bij de hand houden en niet met de hand aanpakken tot het koud is!) Montage van het nieuwe "Y- lager" in omgekeerde volgorde was zo gedaan en de klemflens ook, al moet je wel zorgen dat het roer weer in neutrale positie staat als het stuurwiel in de middenstand staat.

Hierna was de speling minder, maar nog niet geheel weg. Het bleek dat er ook onderaan het roer speling zat in de bus waar het roer op draagt. (onderkant van de scheg)
Ik heb toen voorzichtig het laminaat van de scheg opengehakt (3 laagjes polyester en wat plamuur weggehakt) waarna het rvs beslag zichtbaar werd en ik dat kon demonteren (4 bouten, door en door) en heb meegenomen naar een metaalwerkplaats. Daar is de RVS buitenbus (waarin de roer-as aan de onderzijde als het ware in staat) vervangen door er een nieuwe op te lassen met een binnendiameter waar de roer-as krap, maar wel te bewegen in paste.(uit rvs stafmateriaal op maat geraaid buisje, 5mm dikwandig)  Vervolgens de zaak weer gemonteerd met eerdergenoemde 4 bouten en moeren die door en door, door het beslag en de scheg worden vastgezet. Tenslotte alles met  epoxyplamuur gevuld en glad gemaakt en met 3 glasmatjes (240 gram) en epoxy afgelamineerd, weer glad geschuurd en erna nogmaals met een laag epoxyhars (met 5% vulstof) glad gemaakt en wéér glad geschuurd en voor dat de epoxy droog was (als hij gaat "pikken") er antifouling op gezet.

Resultaat was vrijwel geen speling en tot op de dag van vandaag (15 jaar later en 50.000 Mijl verder) geen speling meer gehad.

Overigens zie ik vooral bij oudere boten met een stuurwiel vaak dat er veel speling op het stuurwiel zit. Mocht je dat ooit hebben dan kun je vaak door het weghalen van een tot drie ringen in de stuurstand zelf een conisch tandwiel "verdiepen" waardoor dit weer spelingvrij werkt. Ook zijn de kogelgewrichten op de stuurstang (onderdeks) heel vaak versleten wat ook veel speling kan geven. In dat geval ben je met nieuwe kogelgewrichten van RVS klaar. Die van Whitlock (tegenwoordig Lewmar) kosten nog geen € 80 en vervangen geeft een héél andere stuurbeleving in vergelijking met de "oude" situatie als ze versleten zijn!

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Succes!

Eric (C35/37 "Paperino")

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Roerlager vervangen
« Reply #3 on: 05 February, 2017, 22:24:43 »
Contest 29

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Re: Roerlager vervangen
« Reply #4 on: 06 February, 2017, 22:43:27 »
Dank voor jullie reacties!

Bij dit type 29 zit het roer niet vast aan de scheg zoals bij veel andere Contesten, die van Eric bv. Dat maakt het vervagen misschien iets eenvoudiger. 

Er zitten alleen 2 lagers in de hennegatskoker. Zowel onder als boven heb ik zeker een paar mm speling (misschien wel 3 of 4). Een "3 punts" bevestiging is beter om de krachten te laten afvloeien en leidt misschien ook wel tot minder slijtage van de lagers.

Waar heb jij de lagers laten vervangen Pieter? Ik kijk cq. voel graag een keer bij jou.

Het topic van de Spirit kende ik niet, ik ga me daar even in verdiepen nog.

Contest zeiler sinds 1989!

Offline Hans004

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 11
Re: Roerlager vervangen
« Reply #5 on: 18 February, 2017, 23:48:28 »
Hallo

Vorige winter heb ik mijn lagers vervangen van mijn Contest 29. Hij stond toen op de kant.
Je demonteert eerst de helmstok
Bovenop de hennegatskoker zitten 2 moeren. die zorgen er voor dat je roer aan boord blijft, het roer is namelijk doorgestoken.
het roer zet je vast met een touw, spanband oid. je graaft een gat achter je boot van ongeveer 80 cm diep

Bovenop de hennegatskoker zitten 2 moeren. Je kunt nog even proberen deze vaster te zetten. Als dat niet lukt moet je toch graven.
Je laat het roer dan voorzichtig in het gat  zakken, de as zit vast aan het roer en is vrij lang (bij mijn C 29).
de delrin bussen kun je van de as schuiven. de bovenste zit in de hennegatskoker.
Ik ben naar een machinefabriek gegaan deze heeft nieuwe bussen gedraaid.
Even flink in het vet en weer monteren. Dat hielp, een  klein beetje speling is gebleven

gebruik geen nylon, dit neemt wat vocht op en zet dan uit. Dan kun je het roer niet meer draaien
Pom of Delrin moet je hebben.
Als je zelf een draaibank hebt lukt het ook wel. Succes

Groet Hans

 


BJSoft