Author Topic: Poetsen + teak  (Read 2541 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxbolweg

  • Guest
Poetsen + teak
« on: 19 February, 2008, 08:28:16 »
Binnenkort gebeurt het weer: poetsen.

Wie heeft een paar goede tips; producten etc. Ik wil de romp en de opbouw cleaneren + poetsen en heb een Bosch 'excirkel'schuurmachine.
Wie heeft een mooi schema voor  2-3 dagen werk.

Al het teak staat nu een een  soort doffe olie die welwat bladdert. Heeft iemand een  uitgesproken mening over een  goede teakbewerking?

contest

  • Guest
Re: Poetsen + teak
« Reply #1 on: 19 February, 2008, 08:36:11 »
Over dat poetsen ben ik ook benieuwd of er iemand is die hier een goed product voor heeft. En wat betreft het Teak dat is natuurlijk erg persoonlijk,  maar ik zelf heb de kuip vloer en banken onbehandeld vind ik dus het mooist.
Kajuitingang wel gelakt, maar lakken blijft bewerkzaam als je het echt mooi wilt houden.

NielsF

  • Guest
Re: Poetsen + teak
« Reply #2 on: 24 March, 2008, 18:31:05 »
Bij een gelcoat in goede staat dan kan je volgens mij het best oxaalzuur gebruiken (3%) om het polyester goed op te halen (goed na spoelen met water!) om vervolgens daarna de boot in de was te zetten. Oxaal zuur is te verkrijgen bij de apotheek of bij betere verfwinkel. Dan noemen ze het ontweringswater geloof ik.

Ik was echter gedwongen om het echt serieus aan te pakken, dat kan ook, maar niet in 2-3 dagen.
Ik heb het dek en kuip (behalve antislip) geschuurd en ga het polijsten en zet het daarna in de was.
Ik heb het schuren nu klaar en het resultaat is zeer veel belovend.
Ook de romp boven de waterlijn zal ik op dezelfde manier behandelen en hoop er dan jaren plezier van te hebben.

gr
NielsF


Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Poetsen + teak
« Reply #3 on: 25 March, 2008, 23:15:28 »
Beste Max,

wat dat teak betreft hebben wij het volgende gedaan: Eerst schuren met korrel 60, daarna 80 en 120 tot het blank en glad is. Vervolgens behandelen met teak brightener (of als het om roosters gaat waar g??n kit tussen zit) met oxaalzuur (ontweringswater) en vervolgens 2-3 maal insoppen (kwastje) met teakolie, goed laten indrogen en daarna nog nawrijven met schone doeken. (tot het niet meer afgeeft) Een goede, goedkope teakolie koop je voor ? 8 bij de Gamma (per liter). Pas echter vooral de eerste weken op als het geregend heeft, dan kan er water op blijven staan, wat het tijdelijk glad kan maken!
Onderhoud: gedurende het seizoen af en toe wassen met (bijvoorkeur zout) water en desnoods met wat groene zeep en dit doen met een zachte (autowas)borstel. (g??n harde borstel!)
Als je het hout glad houd (af en toe bijvoorbeeld eens per jaar licht opschuren), komt er weinig aanslag of mosvorming op.
Gebruik s.v.p. NOOIT een HOGEDRUKSPUIT! Hiermee spoel je de zachte vezels uit het teak!
Daardoor ontstane schade is alleen nog op te lossen door (indien nog mogelijk) glad schuren. Let op: dat kan betekenen dat je er meerdere millimeters af moet schuren en dit is alleen bruikbaar als laatste redmiddel....

Overigens als het gaat om kuiproosters en vlonders kun je deze ook eventueel geheel uit elkaar schroeven (de werf lijmde ze nooit vast!).

Nummer vooraf aan de achterzijde alle onderdelen en maak voor demontage een paar foto's van het rooster/de vlonder waarop je dezelfde nummering schrijft. Neem al het hout mee naar een timmerbedrijf en laat ze aan de bovenzijde opnieuw vlakken in een vlakbank. (gaat er 1-2mm af en kost een paar tientjes) Vervolgens schuur je met de hand (kan ook met een bovenfrees) de ronde kantjes weer in model en heb je na montage weer prachtige zo goed als nieuwe vlonders en roosters. (1-2mm dunner). Eventuele kapotte latten kun je dan op de zelfde dikte vervangen. Daarna eerst weer inoli?n als hierboven beschreven.

Op die manier kun je er weer jaren mee vooruit. (de originele vlonders en roosters van de oude Contesten (tot plm. 1996) waren gemaakt van latten tussen 25 en 20mm dikte. Voor de sterkte ruim bemeten, dus enig afschaven kan niet al te veel kwaad. Bedenk ook dat het oude teak van veel betere kwaliteit en duurzaamheid was dan het huidige..

Voor teakdekken is dat moeilijker omdat deze plm. 12-14mm dik waren en er elk jaar wel iets af zal slijten. Opschuren kan helpen, maar als het dek te dun wordt gaan de houten propjes loszitten of vallen er uit. In zo'n geval is het, mits het om enkele dopjes gaat nog mogelijk de schroefjes er uit te halen en het gaatje op te boren en er alleen een nieuw propje 10mm met pu-lijm in te lijmen.
Gebruik nooit zuren als oxaalzuur (ontweringswater) etc. op het teakdek. De meeste (destijds toegepaste) PU-rubberkitten en 2 komponenten (polysulfide) kitten als Saba 211 en Formflex (v??r 1992) zullen eerst plakkerig worden en daarna blijvend beschadigd zijn! (harden na een tijdje plakkerig aangevoeld te hebben daarna snel uit en zullen scheuren!)  Nieuw rubber heeft meestal weinig zin als het dek voor meer dan 10-20% losse naden heeft. Kleine losse stukjes kun je opnieuw rubberen. Snij in dat geval de kit voorzichtig weg met een mesje. maak alles met schuurpapier schoon. ontvet de groeven met een ontvetter (bijvoorbeeld VBM van Saba of een andere ontvetter voor teakdekken). Vervolgens kun je de plekken primeren (bij gebruik van PU-kitten als Sikaflex 221 of 291DC) of niet en dan kun je het beste een polymeerkit gebruiken. (overigens zijn er ook diverse polymeerkitten waarvan de leveranciers zeggen dat primeren toch weer w?l wordt aanbevolen, evenals het in de groef leggen van een z.g.n. separatietape zodat de voeg slechts hecht aan beide zijkanten en niet op de bodem. Door de tweevlakshechting komt er veel minder spanning op de zijvlakken als het dek uitzet of krimpt. Dit advies geven Simson en Saba voor hun polymeerkitten)

Dan nog iets over kitten tenslotte.

Polyurethaankitten als Sikaflex, Soudal en andere merken zijn gemakkelijk te verwerken, hechten zeer goed en zijn redelijk duurzaam. (gem. 10 jaar) Nadelen zijn dat er oplosmiddelen in zitten die er in de vorm van (gas) belletjes uitkomen als tijdens het verwerken de temperatuur stiijgt. (dus verwerken met aflopende temperatuur!!) Verder is het nadeel van PU dat het giftig is (bescherming!) en niet of minder UV-bestendig. PU-kitten zijn overal te koop. (en gaan moeilijk van je handen!)

Polysulfide kitten zijn o.a. Saba Sealer 211 en tegenwoordig Sealer 211C en Formflex. Deze moeten zeer zorgvuldig (machinaal) gemengd worden in de juiste verhouding, met de juiste menger en op het juiste toerental. Voordelen: gaat z??r lang mee (20 jaar of langer). is bijna vloeibaar en loopt mooi overal onder. Nadelen: Giftig(bescherming!, loopt ook overal vanaf..., is niet door een DHZ-er te verwerken en dus niet zelf doen.

Polymeerkitten: zeer goede hechting, alom verkrijgbaar, gifvrij(!), 100% UV-bestendig, zeer duurzaam (meer dan 10 jaar), geen oplosmiddelen, dus geen luchtbellen, hecht ook goed op oude PU-kit. Nadeel t.o.v. PU: is iets duurder. Merken zijn o.a. Simson Deck Calk, Saba Seal-1 en Saba seal-1 fast, Zettex (hoeft zegt men geen primer..), 'D Arc loyal, Bison 1 for all (schijnt ook zonder primer te gaan..?) e.a.

Voor zover mij bekend is Conyplex reeds in 1993 als een der eersten overgestapt op Polymeerkitten. Tot plm. 1999 was dat saba Seal-1 en daarna is men overgestapt op Simson.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

gr. Eric (Paperino) C35

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Poetsen + teak
« Reply #4 on: 20 October, 2008, 14:11:20 »
Een bruikbaar artikel voor degenen die seieus willen gaan poetsen:  http://www.wsv-herkingen.nl/uploads/documenten/poetsen.pdf 

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Poetsen + teak
« Reply #5 on: 29 January, 2009, 13:32:19 »
Voor het schoonmaken van het teak aan boord van de Fabian gaan wij als volgt te werk. Maak het teak eerst met schoonwater nat. Daarna in een emmer 10 delen water en 1 deel schoonmaak azijn. Dit opbrengen met een schuurblokje (zwart met fijn of middelfijn schuurpapier van 3M) het teak in de lengte richting behandelen. Daarna blijft het meer dan een half seizoen als nieuw. Op zout water kan het ook gewoon met zout water en een schuursponsje. Geen chemische toevoegingen en een prachtig resultaat.
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Poetsen + teak
« Reply #6 on: 30 January, 2009, 06:56:33 »
Vergeet niet te vermelden alle pret die je hebt. Pijnlijke knieen, pijnlijke vingers van het gebruik van de schuurspons.

Nee hoor, zonder dollen...,
Klopt helemaal.

Zeepproducten gebruiken op teak is uit den boze, je verwijderd dan namelijk ook de natuurlijke olieen die in het teak zelf zitten.

vanEijk

  • Guest
Re: Poetsen + teak
« Reply #7 on: 19 February, 2009, 20:36:54 »
Hallo,
Ik heb vorig jaar een complete poetsset incl. professionele poetsmachine gekocht van Riwax. Al met al flinke rib uit mijn lijf (bijna 400 euro) maar echt super spul. Het vindt zijn oorsprong uit de autohandel en is sinds 2 jaar ook voor de botenmarkt beschikbaar. Veel professionele autoschade-herstelbedrijven werken er ook mee. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Werkt snel en super resultaat. Mijn donker blauwe romp glimt nu nog steeds. Ik heb ook zeer veel positieve reacties in de haven gehad toen ik aan het poetsen was. Een echte aanrader voor de wat grotere beurs !!!! Zie voor meer informatie www.riwax.nl
Groeten en succes,
Rob van Eijk (Contest 31 HT - Noorderlicht)

 


BJSoft