Author Topic: Keerblok  (Read 903 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Masquenada

  • Guest
Keerblok
« on: 17 January, 2011, 20:43:44 »
Omdat de schijf in het keerblok voor de genuaschoot versleten is en vervangen dient te worden heb ik vandaag geprobeerd om de bouten van het keerblok los te draaien. Helaas de middelste bout kon ik wel ronddraaien maar de bouw kwam niet omhoog en uit het keerblok.
Ik had verwacht dat onder het keerblok een contraplaat zou zitten waarmee de bouten vastgedraaid kunnen worden,
Het keerblok is vanaf de onderkant niet of nauwelijks te bereiken. ( Het is het keerblok aan BB zijde)
Wie weet hiervoor een oplossing of het hier ervaring mee ??

Alle info is welkom

Bvd en groet
Hans


Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Keerblok
« Reply #1 on: 17 January, 2011, 21:26:46 »
Hans,

Dat probleem hebben wij ook gehad. Om te beginnen vonden wij de wijze waarop we de genuaschoot moesten aanlieren altijd al veel te zwaar gaan. Om dit "lichter" te maken heb ik ter hoogte van de opbouw aan zowel bak- als stuurboord een blok bevestigd aan de voetlijst. (met door het gat in de as van het blok een stuk elastiek dat aan de eerste railingdraad zit om te voorkomen dat het blok steeds op je dek slaat.)
Dat scheelt al een slok op de bekende borrel.  Toen was het plan om de "oude" blokken in het vervolg in te gaan zetten voor spinnaker en gennaker. De middenbout was er met wat "rommelen" nog wel uit te krijgen. Deze zit vastgedraaid in een aluminium (8mm) strip met draad er in welke is ingelamineerd. Het RVS van de bout zat gewoon vastgecorrodeerd in het aluminium. (alu/rvs = geen ideale combinatie galvanisch gezien, zéker niet op zout water!) Om los te maken heb ik met dopsleutels héél voorzichtig eerst stukje los, dan kruipolie spuiten, weer stukje vast en weer los, wederom kruipolie etc. etc. gedaan en dat werkte.
Helaas is het mij niet gelukt de hele blokken er af te krijgen. Zat té vast. Wel kon ik zo in elk geval nieuwe schijven (Tufnol) monteren. Deze zijn overigens in Monnickendam te koop bij Holland Yachtequipment (HYE) aan de Galgeriet. Zijn maken dit soort blokken. (hoewel ze officieel niet aan particulieren leveren)
Wellicht helpt dit antwoord. Anders wordt het "uitboren" en daarna nieuwe blokken plaatsen. Als je iets grotere neemt vallen die wel over de oude gaten heen en is afkitten of plaat rubber daaronder voldoende. Nieuwe blokken kun je door-en door vastzetten met bouten door gaten en onderdeks een paar grote carroserie ringen.

Gr. Eric. C35/37  "Paperino"

Masquenada

  • Guest
Re: Keerblok
« Reply #2 on: 18 January, 2011, 21:27:14 »
Hallo Eric,
Dank je voor je uitgebreide toelichting. Ik zal maar weer eens proberen om de middelste bout eruit te krijgen.
Weet jij nog een mogelijkheid om er " onderdeks " bij te komen ?  met name aan BB zijde dus boven de achterhut.

Bvd en groet

Hans

 


BJSoft