Author Topic: Bevestigen nieuwe grootschoot overloop op brugdek  (Read 1592 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franklin

  • Guest
Bevestigen nieuwe grootschoot overloop op brugdek
« on: 16 February, 2010, 16:30:59 »
Tijdens het renoveren van de C33 heb ik de grootschootoverloop met veel moeite weten te verwijderen (stomme beslissing achteraf maar gedane zaken nemen geen keer). Nu ben ik zoekende naar een methode om een nieuwe grootschoot overloop te monteren op het brugdek van de C33 echter is dit van onderaf niet te benaderen dus ben ik op zoek naar een alternatieve bevestigingsmethode die van bovenaf kan geschieden wegens de onmogelijkheid dit van onderaf met bout en moer te bewerkstelligen. Nu ben ik in mijn zoektocht tegen zg. blinde moeren aangelopen die in diverse materialen en diktes te verkrijgen zijn echter stel ik mij de vraag in hoeverre deze (om de 10 cm gemonteerd) sterk genoeg zijn om de gewenste trekkrachten te weerstaan.
Iemand ervaring met het monteren van een nieuwe grootschoot overloop (oude moeren nier herbruikbaar omdat deze doldraaiden in het laminaat en onzichtbaar weggewerkt zijn) middels deze blinde moeren of zijn er alternatieve suggesties/methoden want ik raak langzaam uitgeput met opties

Franklin

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Bevestigen nieuwe grootschoot overloop op brugdek
« Reply #1 on: 16 February, 2010, 18:25:05 »
Hoi Franklin,

Weet je zeker dat er moeren onder zitten? Vaak werd er in de sandwich een aluminium of RVS strip meegelamineerd waarin draad getapt werd. Als dat bij jou ook zo is, kun je wellicht op iets andere plekken blinde gaten boren en draad tappen. (Ik neem aan dat er binnen een binnenschaal zit en je "nergens" bij kunt).

Optie 2: zaag voorzichtig met een multizaag van Bosch of Fijn (met een heel dun, klein soort trillende cirkelzaagblaadje er op) een strook weg uit de binnenschaal. (Goed strak aftekenen!)

Dan kun je er wel bij. Om de schaal te repareren kun je het uitgezaagde strookje er later weer inplakken met wat ingedikte epoxypasta en daarover een fijne glasmat (vliesdoek) met epoxy of polyesterhars. Daarna afwerken. Dus, glad schuren en eventueel wat bijplamuren en vervolgens aflakken of spuiten. Bij onze C35/37 gebruik ik daarvoor een spuitbus autolak (Duplicolor Kleur 1-0040 / ongeveer 15 Euro bij Hallfords in standaardassortiment) van dezelfde kleur als bij ons in het schip zit. (Waarschijnlijk is de gelcoat van jouw boot dezelfde kleur als die bij ons, maar dat moet je gewoon even proberen. De uitgezaagde strook kun je mee naar de winkel nemen voor de kleur. Lukt dat niet dan kan iedere autospuiter lak op kleur bij maken)

Als je gaat spuiten rondom recht en strak afplakken. Na het spuiten kun je met autocleaner (Commandant 4) na ongeveer 12-24 uur heel voorzichtig het spuitrandje wegcleanen. Dat is precisiewerk, gebruik een klein beetje cleaner en alléén op de afscheiding! De dag er na (= dus na 48 uur) voorzichtig het lakwerk in de autowaszetten ter afwerking.

Succes!

Eric C35/37 "Paperino"

Franklin

  • Guest
Re: Bevestigen nieuwe grootschoot overloop op brugdek
« Reply #2 on: 17 February, 2010, 09:15:31 »
Eric,
Heb echt geen idee of er moeren onder zitten, was maar een aanname van mij omdat ik er echt niet bij kan door de binnen schaal.  Het vermoeden van moeren was ingegeven door een andere reactie op een 31 waarbij een zelfde probleem was en ik daaruit begreep dat er wel moeren onder zaten.
De optie van boren en tappen lijkt me een prima optie om te onderzoeken te meer daar ik met het weghalen van de binnenschaal vrees dat ik toch niet overal bij kan komen omdat er in het midden de console van de motor instrumenten ingebouwd zit en door de vorige eigenaar zodanig vastgekit is dat ik deze zonder schade er met geen mogelijkheid uit kan krijgen. Anderzijds (shit happens) zit aan stuurboordzijde de dieseltank waardoor ik niet onder de sandwich kan komen.
Ik gadit weekend zeker proberen om het doorboren en tappen uit te knutselen en hoop daarnaast, met een beetje geluk, vandaag informatie te krijgen over de trekkracht van de blinde moeren. Op papier is deze 1,2KN als uittrekkracht voor een M6, moet voldoende zijn met de plaatsing van een dergelijke moer om de 10cm wat de standaard afstand van de gaten in de rails zijn. Probleem is nog dat de experts niet eensluidend zijn over de karakteristieken in polyester. Als dit in de buurt komt lijkt het mij een goede optie helemaal als ik het combineer met het gebruik van de Wurtz polymeer kit die industrieel 'wonderbaarlijke' trekkracht laat zien.

In ieder geval dank voor de informatie over de plaat in de sandwich want dat geeft de burger weer moed

Franklin

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Bevestigen nieuwe grootschoot overloop op brugdek
« Reply #3 on: 17 February, 2010, 22:54:19 »
Franklin,

nog even een opmerking. (wellicht ten overvloede)

Met alleen moeren onder het polyester moet je er wel rekening mee houden dat de trekkrachten goed verdeeld worden. Polyester kan minder goed tegen puntbelasting (vlakbelasting is wel behoorlijk). Dat geld ook omgekeerd met trekbelasting!

Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

 


BJSoft