Author Topic: zekeringen op de MD17C  (Read 740 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
zekeringen op de MD17C
« on: 13 June, 2013, 16:50:32 »
Wij varen een Contest 34 uit 1977 met een Volvo MD17C. Deze motor is twee jaar geleden gereviseerd.

Het overkwam ons een paar weken geleden. Mooie tocht terug uit Antwerpen, W-Schelde niet bezeild, op de motor, maar vanaf Wemeldinge prachtig gezeild. De zeilen gestreken voor de Krammersluizen en dan doet de motor niets. Totaal geen stroom op de startschakelaar. Grootzeil stond nog, dus heen en weer zeilen en plotsklaps was er weer stroom en voeren we de sluis in. Veel wachten en herstarten, zonder problemen, behalve bij het uitvaren van de sluis, wij lagen nota bene helemaal vooraan, weer geen stroom. Met een hulpje de sluis uit en naar de aanlegsteiger. De hele mikmak, vanaf de startschakelaar naar de hoofdschakelaar, naar de startmotor, naar de accu's doorgelopen. Niks gevonden. Uiteindelijk gestart en al motorzeilend naar Numansdorp, de thuishaven.
Met de monteur eveneens het hele traject nagelopen zonder iets te vinden. Maar het blijft onzeker en regelmatig was er geen stroom. Binnen gesleept en dat soort lastig gedoe.

Ook afgelopen zaterdag hetzelfde. Overdag geen probleem, meerdere keren gestart o.a. om door de brug te komen, en dan aan het einde van de dag, niets. Geen stroom. Terug in de haven en na rustig te hebben gegeten nog eens het gehele traject doorgelopen.

Er zit een zware zekering tussen de startmotor en de dynamo. Volgens het electrisch schema van Volvo klopt dat en zit deze zekering feitelijk tussen accu, hoofdschakelaar, startmotor en startschakelaar. Zo'n zekering met vier aansluitingen voor als er één doorslaat. Een andere aansluiting gebruikt en ja, er was weer licht (stroom dus). Dit keer alles ook maar eens goed doorgemeten. Hier lijkt het probleem te zitten. De 'oude' aansluiting gaf 4V, de nieuwe 13V. Ook bij de startschakelaar hetzelfde meetresultaat.

De zekering is niet zichtbaar doorgeslagen of kapot ... . Wel vuil. Deze zekeringenset zit op het huis boven het vliegwiel. Een warme plek, maar niet echt vuil. Ach, na twee jaren. Je poets je motor toch nooit?

Kent iemand dit fenomeen?

Groet,
Solent

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: zekeringen op de MD17C
« Reply #1 on: 13 June, 2013, 20:00:06 »
Bij de Contestcup had een andere 34 hetzelfde probleem. Bleek slecht contact in de massasleutel te zijn. Paar keer in en uit draaien en deed het weer. Wellicht contacten van massasleutel, hoofschakelaar en zekeringen eens schoonmaken en met contactspray inspuiten?
kost weinig...


Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline GANNET II

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 108
  • Gender: Male
    • groenehartparticipaties
Re: zekeringen op de MD17C
« Reply #2 on: 13 June, 2013, 22:56:07 »
Inderdaad gedaan, behalve van de zekeringen.
Maar loop het veilgiheidshalve nog eens door.
Hoofdschakelaar niet meegenomen.
Bedankt.

Gr.
SOlent.

 


BJSoft