Author Topic: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter  (Read 4071 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

framon

  • Guest

Begin dit seizoen wilde ik mijn motor olie peilen en zag dat de olie dik en wit van kleur was...waterslag dacht ik meteen hetgeen ook werd bevestigd nav mijn onderzoek naar de oorzaak. Gezien dit euvel enkele dagen voor het constateren had plaats gevonden (peil nl regelmatig mijn olie) wilde ik gelijk het probleem aanpakken. Een lekke koppakking heb ik uitgesloten dmv een compressietest, alle drie de cilinders hebben nog de zelfde druk als na fabricage 25 bar. De boosdoener kon alleen maar de beluchter zijn, deze moet na het uitzetten van de motor de hevelwerking van het aangezogen koelwater verbreken, om te voorkomen dat de hevelwerking doorgaat en zo de uitlaat optopt en vervolgens de cilinders in loopt. Het kleine membraanpje in de beluchter zat vol met zout kristallen en andere vervuiling terwijl ik deze om het seizoen schoonmaak. Ik heb permanent het membraan in de beluchter  verwijderd en het kromme afvoer gaatje wat boven op de beluchter zit, uitgeboord naar een grotere diameter en hier een afvoer slangetje aan bevestigd welke ik in de linker kuiplozer slang 5cm onder het afvoer putje heb laten uitkomen (wel dwars door de kuiplozer slang geboord en afgekit) Nu hoor ik dus voortaan ook geborrel indien ik de motor uitzet en weet dan dat de hevelwerking onderbroken is, werkt perfect. Vervolgens heb ik alle olie (4 liter) die 2x zo dik van viscositeit was door de peilstok eruit gehaald, iets wat een enorme klus was qua geduld want stromen doet het bijna niet. Toen heb ik de motor 3x gespoeld met goedkope Aldi olie en daarna het filter verwisseld. Daarna pas goede olie gekocht en opnieuw afgevuld. Toch wilde ik weten of er nog ergens schade zou zijn en heb toen de cilinderkop verwijderd en gelijk de kop gereviseerd. Nieuwe koperen verstuiver bussen (sleeves) geplaatst en nieuwe klepstoterstang pakkingen met keringen geplaatst (het bekende roken van de Volvo is nu bijna helemaal weg) de kop gecontroleerd of deze vlak was (hier zat een afwijking in van 1/100 mm wat dus te verwaarlozen is) . Alle uit en inlaatkleppen opnieuw ingeslepen met een grove en fijne schuurpasta hier en daar een pakkinkje vervangen (ook de koppakking) alles weer gemonteerd en loopt (weer) als een zonnetje.

Navraag bij de Volvo Penta dealer heeft mij geleerd dat je de oude originele koper/messing beluchter direct moet verwijderen omdat een haperend membraam de oorzaak is van vele gevallen waterslag. De dealer bood mij een PVC beluchter aan met een kogel erin voor rond de €100 (dacht ik) maar heb gekozen om de oude te hergebruiken echter zonder het binnenwerk (membraan).

Groeten Frank

Arctica

  • Guest
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #1 on: 31 August, 2012, 10:55:59 »
Hallo Frank,

Ik heb al 10 jaar een kunststof beluchter van Vetus met een terugslagklepje.
Ik heb dan geen waterstraaltje. Er zit ook een slangetje aan waar af en toe een druppeltje water uit komt. Het gevaar bij dit systeem is dat het kleine gaatje van het terugslagklepje verkalkt. Dan kan er alsnog geheveld worden.
Af en toe blaas ik even op het slangetje om te controleren of het systeem nog werkt.

Eerst had ik een beluchter die in de kuipvloer gemonteerd was. Die zie wel bij drinkwatersystemen, zo'n vergroomde dop met een messing klepje. Het gevaar was dat als de kuip vol water zou slaan het water zo de motor in kon lopen.
Vandaar dat ik voor een ander systeem gekozen heb.
Jij hebt het slangetje aan de kuipafvoer geknoopt. Heb je wel een voldoende hoge zwanehals aangebracht zoadat er geen water terug kan lopen? Groet, Fred

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #2 on: 31 August, 2012, 16:02:49 »
Ik heb al jarenlang geen beluchter, gewoon de afsluiter dicht doen  ;)

JF

  • Guest
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #3 on: 03 September, 2012, 17:50:20 »
Ik heb wel een beluchter, loop je namelijk niet ook een risico als je aan het zeilen bent? Of doe je dan de afsluiters ook dicht?

Jan

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #4 on: 03 September, 2012, 19:41:29 »
Jep, de afsluiter is alleen open als het moet en anders laat ik 'em dicht.

framon

  • Guest
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #5 on: 12 September, 2012, 08:42:25 »
BJ,

Lijkt mij persoonlijk lastig om steeds je afsluiters dicht te zetten zeker tijdens het zeilen en wanneer je opeens de motor wilt starten.
Ik heb tijdens het draaien van de motor gewoon een constante stroom water door het drain slangetje (binnen diameter 4mm)  en hier zit geen terugslag klepje tussen zoals Arctica denkt. Hevelen tijdens het zeilen is uit den boze want de doorboring van 4 mm gaat niet zomaar dichtzitten tgv kalk of zout.
Functioneert prima

Gr Frank



JF

  • Guest
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #6 on: 14 September, 2012, 12:12:08 »
Wow, als ik op de boot kom doe ik een rondje 'afsluiters open' en pas als ik weer weg ga gaan ze dicht. Het lijkte me bewerkelijk, volgens mij ben je trouwens per saldo minder tijd kwijt met het een keer plaatsen van een beluchter dan het steeds openen en sluiten van die afsluiter(s).... maar ja, ik ben ook nogal lui aangelegd..... :D

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #7 on: 14 September, 2012, 12:35:48 »
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 'opeens' de motor heb hoeven te starten, ik plan dat redelijk ruim van tevoren in omdat het toch altijd wel een ritueel met kleplichters e.d. is. En daar past het openzetten van een afsluiter dan ook nog wel bij  ;)

JF

  • Guest
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #8 on: 14 September, 2012, 15:43:09 »
@BJ, begrijp ik goed dat je bij jullie de motor nooit direct met de sleutel kunt starten?

Bij ons komt het toch wel eens voor hoor dat ik even snel de motor bij wil hebben, zeker met veel scheepvaart wil ik wel eens ergens sneller voor weg zijn om het er niet zo op aan te laten komen....

@Frank, bedoel je dat er door die drain van de beluchter continue water komt? Waar laat je dat dan als ik vragen mag??
EDIT: inmiddels gelezen hoe je het hebt aangesloten.
« Last Edit: 14 September, 2012, 15:44:52 by JF »

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #9 on: 14 September, 2012, 16:51:16 »
Nope, ik start nog gewoon ouderwets: koudstart indrukken, kleplichters open, startknop, kleplichters dicht, pokke-pokke-pokke-loopt.  En ik heb heel erg lange gevaren zonder motor en daardoor heb ik bepaalde gewoonten aangeleerd. Zaken als: heel ruim van tevoren kijken wat de andere schepen doen, heel nauwkeurige peilingen maken, redelijk soepel manoevreren op zeil en altijd een plan B en plan C achter de hand hebben. Daardoor ben ik nog niet in de situatie gekomen dat ik per direct een motor nodig heb maar dat is mijn persoonlijke situatie. Wel lekker relaxed  ;)

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Waterslag Volvo Penta tgv originele koper/messing beluchter
« Reply #10 on: 14 September, 2012, 20:14:05 »
uiteindelijk een veilige manier van varen want het dwingt je de omgeving in de gaten te houden!
MVG Remco/Maria

 


BJSoft