Author Topic: Vetkoorden  (Read 6785 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Vetkoorden
« on: 03 April, 2011, 20:29:20 »
In onze in december aangekochte C31Ht heb ik kort geleden toen ze nog op de kant stond de vetkoorden vervangen van het watergesmeerde schroefas. Op aanraden van de vorige eigenaar heb ik grafiet vetkoorden geplaatst. Ik heb er 4 koorden ik kunnen vrotten. De uiteindjes om en om (zo goed en zo kwaad als het kon). Al vrij snel moest ik de flens strakker aandraaien. Op de oude plek (maasbommel) heb ik de flens al diverse malen bij moeten stellen. (na even draaien sijpelde het water al weer naar binnen met stilstaande as), nu hebben wij het schip dit weekend overgevaren naar Muiderzand (flinke tocht over de Maas, Waal en Amsterdams rijnkanaal). Ik heb tot 4 keer moeten stoppen en aanleggen om dat verrekte ding weer bij te stellen om het binen sijpelende water te stoppen.
Ik begin mij langzamerhand af te vragen of dit normaal is.
Met de tocht van dit weekend er bij heb ik inmiddels 15 uur gedraaid en eigenlijk nog niet onder controle.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Vetkoorden
« Reply #1 on: 03 April, 2011, 21:20:15 »
Helaas ook alleen slechte ervaringen...

Onze oplossing was het monteren van een z.g.n. watergesmeerde Volvoseal (soort sok) die vrijwel onderhoudsvrij is en alleen 1x per jaar een beetje (uit bijgeleverde tube plm. 5-8 cm) nodig heeft.

Ik zou als ik jou was dit eens serieus overwegen.  Wij gebruiken dit systeem nu al meer dan 20 jaar probleemloos en zonder ook maar één druppel lekkage!

Gr. Eric.

C35/37  "Paperino"

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: Vetkoorden
« Reply #2 on: 04 April, 2011, 17:25:54 »
Conyplex schrijft in zijn handleiding (copy hiervan ook op technische handleiding) dat bij lekkage de dgland aangedraaid dient te worden tot de lekkage stopt. Bladzijde 8. van de handleiding. Bij mijn 31 jaar oude 34er heb ik de vetkoordjes 2 maal vervangen en in het begin blijft het lekken. Na diverse keren aangedraaid te zijn en het koord zich gezet heeft stopt het lekken.
Helemaal droog wordt hij nooit. Wel oppassen met het aandraaien, zodat de flens niet breekt. De weerstand voelt best eng aan. Niet vergeten de contramoeren weer te plaatsen, zodat loslopen voorkomen wordt en hij weer gaat lekken. Eindresultaat is een redelijk droge bilg.
Groeten,
Ben.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Vetkoorden
« Reply #3 on: 05 April, 2011, 12:38:28 »
Hoi Ben,

Deze werkwijze was mij al bekend.
Ik laat komende week een monteur de boel bekijken. Ik ben inmiddels wel klaar met het gekloot daar onder in die bakskist.
Enige druppels en een enkele keer bijstellen na vervanging van de koorden had ik geen probleem gevonden, maar op 15 draaiuren 10x bijstellen om lekkage te stoppen gaat mij te ver.
We wachten af.

groet.
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

maxbolweg

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #4 on: 05 April, 2011, 15:02:48 »
George/Max,
Had ooit zelfde probleem. Uiteindelijk moest er en aantal koordjes in om boel te dichten met opmerking dat dit waarschijnlijk niet zou echt werken en een tijdelijke oplossing zou zijn.
Was helemaal waar, tijdens het seizoen begon het als een gek te lekken: een emmertje of wat in de week in de bilge, wat je ook aandraaide. Conclusie vakman: motor staat niet helemaal in lijn en boel is zo ingesleten dat schroefdichting niet meer goed te dichten is.
Remedie: volvo seal  (en meer) als reeds door Eric genoemd erin
« Last Edit: 10 April, 2011, 13:25:42 by maxbolweg »

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Vetkoorden
« Reply #5 on: 05 April, 2011, 15:12:10 »
Het heeft bij de vorige eigenaar prima gewerkt. uiteindelijk moet alles een keer vervangen worden.
Ik heb een raad opgevolgd om grafiet koorden te gebruiken waar ik nu zo mijn twijfels over heb.
De boel kan nog niet ingesleten zijn daar amper 1 tank aan draaiuren geleden de complete schroefas is vernieuwd.
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk het oordeel zal zijn volgende week van een monteur van Ship-Shape die bij mij komt..

Gr.
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

maxbolweg

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #6 on: 05 April, 2011, 22:43:15 »
Goeie ervaringen mee met Shipshape. Zij hebben overigens bij mij diagnose van scheve as gesteld en seal etc geplaatst.
Gr, Max

joris

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #7 on: 08 April, 2011, 18:54:42 »
Ik heb 4 jaar geleden de vetkoordjes vervangen van mijn schroefas,
En die is nog steeds dicht, zelfs na al die tijd in het water, en ik heb maar een keer de flens een beetje aangedraaid.
Maar voor ik dat bij mijn bootje deed heb ik een aantal hogedruk pompen op dezelfde manier behandeld.
Bij mijn weten is het een eenvoudig systeem, als je op een paar dingen let:
De pakkingkoord is vierkant en moet de juiste maat hebben, er is met stapjes van 1 mm vanalles te krijgen.
Eerst leg je het koord om de as, en snijd je met een scherp mes de uiteinden onder 45graden af zodat het koord als een ringetje om de as ligt, waarbij de uiteinden sluitend tegen elkaar liggen. Dat moet heel netjes. Een mm te lang of te kort kan al problemen geven.
Heb je genoeg van die ringetjes (de bus moet zo vol dat de moer om alles aan te drukken nog genoeg schroefdraad heeft) dan smeer je alles in met een heleboel vet. De as, de koker, en alle koordjes. Gebruik je niet genoeg vet, of draai je alles meteen te strak aan, dan verbrand het koord, en gaat het lekken. Aandraaien helpt dan ook niet meer.
Als je de juiste maat hebt gaat het koord met wat moeite in de bus. je moet het behoorlijk aanduwen, en opletten dat het niet draaid, rolt of stukgaat. Als je de ringetjes juist in de bus duwt liggen ze allemaal netjes recht tegen elkaar, met de lassen om en om tegenover elkaar. (1e boven, 2e onder. Of 1e rechts, 2e links. ;))
Bus vol, dan de moer erop, en maximaal handvast aandraaien. Een keertje de halve vetpot doordraaien (ja toemaar, niet te weinig smeren. De hele mag van mij ook) En dan moet het al dicht zijn. Was het bij mijn boot wel. Tijdens het varen lekt de bus nooit. Zelfs geen druppels.
Als je dan gaat varen mag de as niet warm worden. Dat betekend namelijk dat je de bus al te strak hebt aangedraaid.

De eerste pomp die ik zo reviseerde was na 2 dagen alweer terug. Ik had de flens namelijk stevig aangedraaid en zuinig gesmeerd. 20 bar is heel wat dacht ik. De ringen waren allemaal zwart van binnen en vielen bijna als poeder uit elkaar met demonteren.  :-[

maxbolweg

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #8 on: 10 April, 2011, 13:24:59 »
Hallo Joris/Max,

Jij hebt dus een vetgesmerde schroefas? Ik heb een watergesmeerde en heb dus helemaal geen vetpot. Maar voor de koordjes zal vast hetzelfde gelden als wat jij beschreef. Vrgr.

Valentine

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #9 on: 11 April, 2011, 22:58:26 »
Hoi,

als je naar een Volvoseal gaat (was bij ons ook eindelijk de drooge oplossing van het schroefasproblem), moet ze uit het water. Mijn ervaring daarbij is in muiderzand niet de beste. Duur en maar een keer per week (op Donderdag) de kraan beschikbar. Dus als die door de hollandse Brug past, liever naar Naarden (zelfde Ploeg als Muiderzand) of naar Huizen. Anders misschien Uitdam.

Success daarmee!

Alex

maxbolweg

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #10 on: 12 April, 2011, 14:20:42 »
Tijdens reparatie in Muiderzand niets gemerkt van problemen beschikbaarheid kraan en werd er voor kranen (en aantal dagen liggeld) voor reparatie als ik mijn niet vergis niets in rekening gebracht in elk geval niet een bedrag waar ik vreselijk van schrok. Maar was wel midden in vaarseizoen, dus rustig op de kant en iedereen lag er in....

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Vetkoorden
« Reply #11 on: 12 April, 2011, 17:18:36 »
Het schip gaat 27 april uit het water (1 a 2 dagen). Schroefas wordt gedemonteerd om binnenlager op te meten. Verwachting is dat dit lager nog wel goed is. Waarna er nieuwe vetkoorden (op de juiste wijze) geplaatst wordt. Tevens wordt een lekkage aan het diesel systeem opgelost.
Verwachte kosten bij benadering: 380 euro (rond 240 euro kwijt voor de kraan).
Het moet gewoon goed opgelost worden, er uit moet ze dan toch, en Ship-Shape geeft mij een vertrouwd gevoel dat dit helemaal goed komt.

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

maxbolweg

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #12 on: 12 April, 2011, 17:32:28 »
Hallo George,
Als het zo op te lossen is prima toch. Voor die volvoseal aanpassing was ik een veelvoud kwijt.
gr, Max

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Vetkoorden
« Reply #13 on: 12 April, 2011, 19:49:29 »
Hoi Max,

Ik heb de volvoseal nog ter spraken gebracht, maar zij wisten mij te vertellen dat de seal niet op de bij ons aanwezig askoker constructie toepasbaar is.
Ik heb het volle vertrouwen dat het goed komt en blijft.

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Vetkoorden
« Reply #14 on: 13 April, 2011, 17:55:49 »
Ter info voor de anderen:

Als de seal niet toepasbaar lijkt/is op de askoker:
Jan Krikke (Enkhuizen) heeft een metaalbewerkingsbedrijfje. Hij maakt een verloop voor plm. € 130 (heb ik betaald in 2006).
Een Volvoseal kost plm. € 130. Samen dus plm. € 260 incl. BTW.
En, dan moet je hem natuurlijk nog monteren. Dat gaat echter simpel, zeker als de boot op de wal staat. In dat geval heb je ook geen extra kosten van hijsen.
Zo'n seal vraagt alleen 1x per jaar wat vet uit een meegeleverde tube en gaat minimaal 7 jaar mee.
Na montage zul je versteld staan hoe droog je bilge blijft!

Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Vetkoorden
« Reply #15 on: 18 June, 2011, 15:48:15 »
Het verhaal vetkoorden en Shipshape te Muiderzand.

Inmiddels is alle stof neergedwarreld en hierbij mijn bevindingen.

Het verhaal hierboven is inmiddels wel duidelijk. Daarom hebben wij Shipshape ingeschakeld om dit probleem op te lossen. We zijn na het diagnose bezoek van de monteur (die op mijn vraag of een Volvo seal mogenlijk was, wat volgens hem niet mogelijk was op deze as constructie) bij Shipshape om de tafel gaan zitten. In dat gesprek werd duidelijk verteld dat de boot uit het water moest om de koorden te vervangen. De kosten werden geschat op 480 euro incl BTW (er uit, reparatie en er weer in) De kraan kosten werden geschat op 240 euro en dat zat in dit bedrag. Oke, so be it. Op woensdag werd ons schatje uit het water gehaald, dus wij gingen s'avonds kijken hoe ze er bij stond. Ik had verzuimd de snelheids log er uit te halen die vlak voor de kiel zit en heb het log er alsnog uitgehaald en een dummie er voor in de plek gezet om verdere schade te voorkomen bij het intakelen. De volgende ochtend bel ik Shipshape op dat ik het log verwijderd heb en een dummie voor in de plek heb gezet. ze kunnen dus met een gerust hart de boot weer te water laten als ze klaar is. Donderdag avond gaan we weer kijken in de veronderstelling dat ze weer in het water ligt, maar treffen haar nog op de kant. Vrijdagochtend klim ik gelijk in de telefoon waarna ik van Shipshape te horen krijg dat ik zou hebben gezegd dat de stop er uit was en dus niet te water gelaten mocht andres zou ze vol lopen... :o .dit werd dus een welles nietes spelletje die eindigde in de uitspraak dat de boot dit weekend zeker niet meer in het water kwam  >:( .De getoonde arrogantie was ver buiten proporties. Uiteindelijk heb ik met de medewerking van Muiderzand zelf ons schatje alsnog in het water gekregen (heb er geloof ik iets van 7 telefoontjes aan gespendeerd). Eenmaal in het water was ze mooi dicht, maar tot mijn teleurstelling bleek Shipshape net voldoende koortjes er in gestopt te hebben om het zaakje dicht te maken, maar er had makkelijk nog een 4e koortje bij in gestopt kunnen worden (de gland was al bijna tot de koker aangedraaid). Aan de matige kant dus. Waarom niet gelijk netjes vol stoppen (het bij stoppen van het 4e koortje werd achteraf wel gedaan maar met een aparte rekening  :( .
De rekening die we hierna kregen viel ons mee (408 euro). Op deze rekening stond notabene dat het zinvol is om als de boot weer op de kant staat te overwegen om dit schroefas systeem er uit te laten halen en te laten vervangen voor een koordloos systeem. Ik moest dan wel even doorsparen werdt er bij gezegd want het ging zo'n 1000 tot 1500 euro kosten.
Gisteren (notabene op mijn verjaardag) kreeg ik een rekening van Muiderzand zelf. Uit en inkranen en 2 dagen stalling (255 euro) waarna ik wederom in de telefoon klim om mijn verhaal te halen. Shipshape: nee meneer, de kraan gaan wij niet over, dat is de haven zelf, die sturen altijd een aparte rekening. Bij ons tarief zetten die kosten niet ingecalculeerd. Ik: wij hebben aan tafel duidelijke afspraken gemaak dat de boot voor het bedrag van ongeveer 480 euro er uit ging, gemaakt werd en er weer in ging. Shipshape: Dat kunnen wij nooit gezegd hebben, wij mogen bij gods gratie de kraan van Muiderzand gebruiken.  ???  ???
Al met al een leer voor mijzelf... voortaan een offerte laten maken om dit soort verrassingen voor te zijn.

Ik heb in ieder geval een ongelooflijke bittere smaak gekregen van dit verhaal. De arrogantie die Shipshape laat zien is niet van deze tijd, de behulpzaamheid van Muiderzand krijgt van mij alle lof.

Een gewaarschuwd man telt voor 2.......

groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Arctica

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #16 on: 25 June, 2011, 16:34:22 »
Hallo George,

De hele operatie is al achter de rug maar als je weer op de kant staat kun je overwegen om teflonkoord te kopen. Dat wordt o.a. in waterpompen gebruikt. Ik denk dat het wel bij een technische handelsfirma te koop is. In mijn C33 gebruik ik het al ruim 20 jaar. Als de boot te water gaat, lekt er 5-10 liter water en dan is het droog. Soms draai ik de pakkingdrukker iets aan als het te lang duurt. Nooit problemen gehad. Als de Volvo manchet kapot gaat monteer je niet zomaar een nieuwe. Nieuwe ringgetjes van koord kun je altijd zelf makkelijk snijden en aanbrengen.
Bij mijn boot zitten er aan weerszijden van de as 2 M8 bouten. Die zijn een keer losgelopen uit het galand. Water tot aan de vloer voor ik het merkte. Daarna heb ik ze vastgelijmd.

Groet

Fred

maxbolweg

  • Guest
Re: Vetkoorden
« Reply #17 on: 25 June, 2011, 21:05:21 »
Hallo George,
Verrast me  dat je zulke slechte ervaringen bij Shishape had. Overigens stond die 220 euro bij mij gewoon op de rekening, net nog even nagekeken.
Bedenk mij nu dat de Volvo seal er ook niet 'zo maar' op kon, maar bij mij was de koorden vervangen echt geen optie meer en moest de hele afdichting vervangen worden en toen is er een Volvo seal opgegaan, en dat was best een hele operatie. En dat hebben zij toen naar volle tevredenheid gedaan, kan niet anders zeggen.....
Gr, Max

 


BJSoft