Author Topic: Vervangen schroefas lager  (Read 7229 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

  • Guest
Vervangen schroefas lager
« on: 03 October, 2007, 22:14:32 »
Hallo Allemaal,

Van de winter krijg ik weer een uitdagend klusje, mijn rubber schroefas lager had vorige winter al te veel speling maar nu wordt het echt tijd om dit lager te vervangen.
De trillingen van de schroefas (klinkt als :goeink......., goeink......., goeink enz.) worden nu echt vervelend.
Iemand ervaring bij een Contest 31 ? Kan de schroefas er naar buiten toe uit (ivm de scheg voor het roer) of moet de as naar binnen toe worden verwijderd (daartoe moet in ieder geval de keerkoppeling weg maar waarschijnlijk ook het blok van zn plek)
Als de as verwijderd is begint het natuurlijk, heb aan de buitenzijde twee inbusjes gezien die de bus waarschijnlijk vast houden, verder nog tips en adviezen?

Wacht met smart op jullie reacties daar ik zsm wil beginnen (nu is het buiten nog niet al te koud h?!)

Groet,

Niels Bijl

Offline Archibald

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 18
Re: Vervangen schroefas lager
« Reply #1 on: 04 October, 2007, 11:44:11 »
Dag Niels, ik zit in eenzelfde situatie met mijn Contest 34. Ook ik heb het nog nooit gedaan, doch wil beginnen met demontage van de schroef en de as loskoppelen van de flexibele koppeling. Hopelijk zit er ??n watergesmeerd lager, anders zal ik ook het watergesmeerd lager aan de binnenkant demonteren. Hierna zal er toch wel ruimte zijn om de schroefas langs het roer+scheg te schuiven??? Mijn boot ligt nu nog in het water. Succes .Leo Heemskerk

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: Vervangen schroefas lager
« Reply #2 on: 04 October, 2007, 14:38:33 »
Met de Contest 31 heb ik geen ervaring, wel met de 34. Reeds twee keer.As aan de binnenzijde verwijderen na de schroef gedemonteerd te hebben. Motor verwijderen ( is echt niet veel werk ), lager in lengte doorzagen, waarna het oude lager er uitgetrokken kan worden. Met het doorzagen heb je een beetje doorzettingsvermogen nodig, wel oppassen dat je alleen het rubber en brons van het lager doorzaagt, en niet in het lagerhuis. Totaal 2 middagjes onder de pannen. Als je motor er toch uit is, hoe zijn de koelkanalen van de motor?
Bij mij waren ze nagenoeg dicht geslipt. Dus koppen en cilinders gedemonteerd, bij een revisiebedrijf de bussen laten  de en monteren en laten reinigen. meteen een interkoeler gemonteerd, gekocht bij technautic. Alleen de pakkingen zijn Volvo prijzen. Heel duur. Zo blijf je natuurlijk aan de gang. Boilertje gemonteerd. Nu dus een perfecte 34. Geen lager geluid meer, schone motor van binnen en van buiten, na wat schilderwerk. Mooie schone bilg. Warm water. wat wil je nog meer en mooi om te zien. 

Niels

  • Guest
Re: Vervangen schroefas lager
« Reply #3 on: 04 October, 2007, 22:29:43 »
euhhh, motor eruit? Dat ding weegt 260 kg en zit dermate ingebouwd dat ie er niet FF uit is, krijg hem hooguit de kajuit in maar dat gaat niet in twee middagjes !!
Hij is trouwens in 2003 gereviseerd dus met de koelkanalen zal het nog wel goed zitten, is trouwens wel een volvo penta euvel (ophoping bende in onderkanten cilnderkoeling)
Lang verhaal kort, als het ff gaat laat ik de motor liever op zn plaats.
Aan de buitenkant zit bij mij ook een levensgrote moer, als ik die los denk ik dat ik hele stuk waar rubber lager in zit en aan binenzijde pakkingringen in geschoven zijn naar binnentoe kan verwijderen (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker)
Groet,
Niels

Zeester1

  • Guest
Re: Vervangen schroefas lager
« Reply #4 on: 09 October, 2007, 16:11:54 »
Niels,

Bij mijn Contest 33 heb ik het lager vervangen. De as moet naar binnen. Dus asflens los van de koppeling en motor lichten. Dit is eenvoudig te doen. Een balk over het luik en een klein takeltje.
Daarna het lager in de lengte doorzagen. Bij mij zat het lager erg vast zodat ik 2x moest zagen. Daarna kon ik er een schroevendraaier tussen slaan en de drie stukken van het lager er uit pakken. Het zagen heb ik gedaan met een Sandvik zaagje waarbij het zaagblad naar voren uitsteekt. Dat kost even tijd.
Om de schroef er af te halen heb je een forse trekker nodig. Waarschijnlijk moet de schroef ook verwarmd worden.
Het nieuwe lager paste te zwaar in de schroefaskoker en heb ik met schuurlint over een deel van de lengte van het lager dunne geschuurd.
Totaal heeft het mij 1 hele dag gekost

Bij MYS heb ik gehoord dat ze alleen de schroef er afhalen. Het lager wordt daarna er uit getrokken. Dat gebeurt door een pijp, met conische draad aan de voorzijde en een flens aan de achterzijde, over de as schuiven. Daarna wordt deze pijp in het rubber van het lager gedraaid.
Dit gebeurd met vrij veel geweld, met een pijpentang en een vuistje. Als de pijp goed vast zit draaien ze door en slaan te de pijp terug en blijven de pijp draaien met de tang en trekken dan zo het lager er uit.
Dan ben je snel klaar maar m.i. loop je het risico dat je de schroefaskoker los draait uit het polyester. Dan heb je een probleem.

Succes

Fred

Niels

  • Guest
Re: Vervangen schroefas lager
« Reply #5 on: 28 October, 2007, 14:25:39 »
Fred,

Bedankt voor de info!

Ik ga het binnenkort toch op de langzame maar veilige manier proberen uitvoeren. (dus as naar binnen verwijderen)

Voor eenieder die twijfelt of het lager ook te ver gesleten is; maximale speling mag maar 1 mm zijn !! (bij nat lager wel te verstaan)

Zal proberen om een foto reportage te maken van de vervanging !

Groet,

Niels

Niels

  • Guest
Re: Vervangen schroefas lager
« Reply #6 on: 11 November, 2007, 10:46:03 »
Huidige status:

H? h? die as is eruit (via de buitenkant!) het heeft veel gepruts gekost daar de flens aan de binnenzijde niet van de as af wilde.
Uiteindelijk de as binnen net achter de flens doorgeslepen (bedankt Rutger voor jou hulp!
Achteraf bleek de as dermate gesleten en door corrosie aangetast dat ie toch vernieuwd moet worden.
Voor het restant je as in de flens was onder een hydraulische pers 300 ton nodig om deze te verwijderen!  Niet zo handig dat ze vroeger gewoon stalen spie?n gebruikten.
Ik moet nu de watergesmeerde lagers gaan demonteren, de achterste is natuurlijk makkelijk, inzagen en eruit tikken, maar hoe haal ik het binnenste lager eruit?
Daar zit de stopbuspakking kamer voor, iemand een idee of en hoe die gedemonteerd kan worden? Er zit rechts wel een boutje in geschroefd wat waarschijnlijk het stopbushuis borgt, maar daarna? Is de stopbuspakking kamer op de schroefas geschroefd? Draairichting normaal?
Vragen genoeg weer, durf niet zomaar ergens de moordernaar op te zetten!!!
HELLUP hoe zit het? Wie heeft ervaring met deze schroefas koker (met dikke moer aan buitenzijde)?

 


BJSoft