Author Topic: Vervangen diesel slangen  (Read 2139 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

  • Guest
Vervangen diesel slangen
« on: 02 December, 2007, 14:29:12 »


Geinspireerd door het weer buiten ben ik weer gestart met een nieuw aanpassings project.
Ons brandstoffilter/waterafscheider zit gemoteerd op een onmogelijke plek (helemaal onder in de bakskist) tegen het kajuitschot, en daar de leiding een beetje dor de RVS mantel aan het zweten is was dit het moment om het filter te verplaatsen en nieuwe leidingen te gaan monteren.
Nou komen er dan natuurlijk wat vragen naar boven;  ??? moet ik weer RVS omvlochten leidingen gebruiken met aangeperstte koppelingen of kan ik ook gewoon met slang en slangklemmen aan de gang? (wie weet een goed adres in midden nl voor deze slangen?) Fitwerk; mag dat met teflon tape (hoorde van niet) en zo niet waarom niet en wat wel te gebuiken?
Na de verplaatsing van het filter kan ik overal waar nodig het filter aftappen of vervangen (ook op zee) en das wel zo prettig denk ik!
Bijne vergeten, het filter komt nu onder het motorluik aan de bakboordzijde en is ook (iets moeilijker natuurlijk) vanuit de kajuit te bereiken.

Groet,

Niels

Zeester1

  • Guest
Re: Vervangen diesel slangen
« Reply #1 on: 02 December, 2007, 22:13:37 »
Niels,

Ik heb speciale rubber brandstofslangen die ik gewoon bij een Volvo dealer gekocht heb. Ik denk dat andere dealers ze ook wel hebben. Gaan zeker 10 jaar mee zeggen ze. Slangen met gevlochten mantel zie je volgens mij niet meer. Ook heb ik geen geperste eindstukken gebruikt. Lastig en duur. Wel gebruik ik special slangklemmen en niet de gewone. Deze klemmen trekken je slang gelijkmatiger om de leiding of slanpilaar heen.  Ze worden ook in de autoindustrie gebruikt, maar zijn dan niet van RVS. Slangen voldoende lang maken zodat trillingen niet op je leiding of filter worden overgebracht.
Of teflontape en dieselolie samengaan weet ik niet, maar ik heb veel gezeur met dat tape gehad. Al een aantal jaren gebruik ik gewoon hennep met een beetje vet.

Als je toch je CAV filter los hebt kun je overwegen om het nylon aftapplugje te vervangen door een makkelijker aftapkraantje. Gat uitboren en 1/4'' gas tappen.

Succes

Fred

joris

  • Guest
Re: Vervangen diesel slangen
« Reply #2 on: 11 December, 2007, 19:30:42 »
De rvswapening is alleen nodig als de slang tegen bewegende onderdelen aan kan komen, zoals vliegwiel, en v snaar. Ook als de slang langs een scherpe hoek loopt kan het zijn dat hij door trillingen snel doorslijt.
Als de slang vrij hangt, of met klemmetjes regelmatig vast zit is de wapening niet nodig.
Overal waar de slangen vast zitten in mijn boot zijn standaard slangtules gebruikt. Dat is zo'n soort ring met een tuutje eraan, en een boutje erdoorheen. Daarop kun je bij sommige autogarages, of vrachtwagenbedrijven een slang laten zetten.
Die gebruiken een speciale tang waarmee je een hulsje om de slang op de tule klemt. Ik ben ermee naar een tractordealer gegaan, en die hebben dat voor een paar euro gemaakt. Voor de zekerheid heb ik nog een los stuk slang, en een paar slangenklemmen in de boot liggen, maar die heb ik nog nooit nodig gehad in het hele jaar dat ik al met de boot vaar. Mijn ervaring bij tractoren dan is dat de slang ook bij hoge druk van hydraulische systemen, dicht blijft tot de slang verouderd is. Begint het na een jaar of 15 te lekken, dan moet er gewoon voor een paar euro weer een nieuwe slang op.
succes

 


BJSoft