Author Topic: stoppen van Volvo Penta MD2  (Read 2398 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
stoppen van Volvo Penta MD2
« on: 28 May, 2011, 20:07:01 »
Vorig jaar stopte mijn motor (VP MD2) als ik de gashandel helemaal dicht deed (soms bleef hij wel nadiezelen).
Na een beurd is hij zo afgesteld dat hij in zjin laagste stand mooi stationair draait maar hij stopt niet.
er zit nog wel een handel in mijn bakskist maar dat is volgens mij voor de koude start (stoppen doe ik hem er in elk geval niet mee).
dan is het enige wat overblijft het lichten van de kopkleppen: keukenlaatje er uit in de twee handeltjes overeind zetten.
Is dat normaal voor dit type motor of doe ik iets verkeert?

groet,
Jaap

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: stoppen van Volvo Penta MD2
« Reply #1 on: 28 May, 2011, 23:36:55 »
weet je zeker dat die handle in je bakskist niet je stopkabel bedient??

Eric
C35/37 " Paperino"

Offline dwarsloper

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 44
Re: stoppen van Volvo Penta MD2
« Reply #2 on: 29 May, 2011, 13:06:39 »
Beste Jaap,

Ik heb ook een vp MD2 (B) in onze 31 HT staan.
Bij mij is het zo dat door het verdraaien van de brandstof pomp handel(waar de gaskabel aan zit) op de motor je kan regelen of deze diesel krijgt of niet (zie manual van de motor).
Er zit een stelschroef op die het toerental instellen mogelijk maakt,als je vervolgens deze met een veer konstruktie verder draaid stopt de motor.(doormiddel van de T greep trek handel).
Hoop dat dit duidelijk is.
Tjeerd.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: stoppen van Volvo Penta MD2
« Reply #3 on: 29 May, 2011, 18:18:01 »
Het is duidelijk dat degene die de motor een beurt heeft gegeven niet bekend is met de MD2, de gaskabel is verkeerd afgesteld. Kan je zelf redelijk simpel aanpassen door de binnenkabel is te vieren. De motor stoppen door de kleppen te lichten is iets wat je zeker niet moet doen, het betekent een vroegtijdig einde van de kleppen.
Een aparte stopkabel is pas ingevoerd op de MD2b, als je een beetje handig bent is de MD2 ook wel te stoppen op deze manier maar van origine gebeurde dit door de gashendel helemaal terug te zetten.

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: stoppen van Volvo Penta MD2
« Reply #4 on: 30 May, 2011, 22:24:26 »
Ok jongens bedankt1  Ik heb er nog eens goed naar gekeken maar de monteur heeft zelf een bout en een moer gebruikt om de gasregeling op het motorblok te blokkeren. heb ik er uitgesloopt, ook een tierib die de omkabeling wat langer moest maken (en de bruikbare kabel dus korter) heb ik er afgehaald en nu stopt hij weer gwoon zo als het hoort op het dichtdraaien va de gashandel (hij heeft wel de neiging om na te diezelen).

groet,
Jaap


Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: stoppen van Volvo Penta MD2
« Reply #5 on: 31 May, 2011, 08:54:28 »
Als 'ie nadieselt dan is de afstelling nog niet optimaal, misschien nog ietsje verlengen?  Overigens wel een klein beetje dom van de monteur, komt op mij niet echt competent over.

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: stoppen van Volvo Penta MD2
« Reply #6 on: 05 June, 2011, 22:22:05 »
nog iets bij gesteld en hij doet het nu volgens het boekje.
inderdaad de monteur heeft iets bij geleed (ik heb het voorzichtig terug gemeld).
en voor de goede orde: de handel in de bakskist is wel degelijk de koude start kop.

wel leuk zo'n old timer: hij start altijd!

groet,
Jaap 


 


BJSoft