Author Topic: Schroefas lagers vervangen Contest31  (Read 2978 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

framon

  • Guest
Schroefas lagers vervangen Contest31
« on: 19 October, 2008, 23:42:34 »
Beste Contest eigenaren,

Ik ben opzoek naar handige tips mbt het vervangen van de schroefas lagers, gezien het feit dat er meer dan 1mm speling op de schroef as zit met vaste schroef.
Indien ik achteruit sla met de motor dan hoor ik een zingend geluid onder de boot.
Ik heb ook een Volvo Penta seal, deze lekt nog niet door de speling maar ik wil dit liever voorkomen dus nu ik op de kant sta is dit de gelegenheid.

Weet iemand de juiste volgorde?
Zelf dacht ik van: de grote opsluitmoer aan de buitenzijde van de boot (waar de schroefas de boot uit komt) inclusief het borgmoertje losmaken, flex koppeling losmaken en verwijderen, Volvo seal losmaken en vervolgens de motor aan de achterzijde lichten om de as er via de binnenzijde uit te tikken (hoe?).
Hebben jullie toevoegingen, tips, op of aanmerkingen?

Ik hoor ze graag, alvast bedankt voor het meedenken

Frank

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Schroefas lagers vervangen Contest31
« Reply #1 on: 20 October, 2008, 00:17:00 »
Beste Frank,

klopt precies wat je wil doen, echter bij onze C35 wilde het buitenlager er met geen mogelijkheid uit. De oplossing bleek een reciprozaag. Daarmee was van binnenuit (door de schroefaskoker vanaf de buitenzijde) het lager in 2 stukken te zagen (n?t niet helemaal doorzagen en dan met een hamer +  beiteltje doorslaan!) waarna het er gemakkelijk uit te halen bleek. Wel voorzichtig doen! Beschadig a.u.b. de schroefaskoker niet!

Let trouwens meteen even op de schroefas zelf. Waarschijnlijk is deze ter hoogte van het lager behoorlijk ingesleten door o.a. zand dat er in ondiep water tussen kan komen. Goed en goedkoop adres voor schroefassen (RVS) en lagers (Brons) is Jan Krikke in Enkhuizen. Hij maakt de as zo voor je op maat tegen redelijke prijs, veel goedkoper dan dat je er een koopt!

Succes, Eric.
(C 35 - "Paperino")

framon

  • Guest
Re: Schroefas lagers vervangen Contest31
« Reply #2 on: 20 October, 2008, 11:50:24 »
Eric,

Bedankt voor je tips, maar wat is een reciprozaag?
Als je spreekt over het lager in de schroefas koker wat je in twe?n moet zagen, heb je het dan over het meest achterste lager (dichtste bij de schroef zelf)?
Moet je bij het opnieuw plaatsen van de lagers nog ergens op letten? want hoe blijven ze op hun plaats(buiten schaal) tijdens het in bedrijf zijn van de motor?

Groeten Frank

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Schroefas lagers vervangen Contest31
« Reply #3 on: 20 October, 2008, 21:59:28 »
Frank,

Een reciprozaag is een elektrische schrobzaag (met een lang blad dat heen en weer gaat).

Het te verwijderen lager is meestal het achterste lager(buitenzijde!). De binnenste is heel erg moeilijk, maar slijt minimaal. Moet deze er toch uit dan moet je die eerst losmaken uit het laminaat aan de binnenzijde van de schroefaskoker.

Het achterste lager wordt in de schroefaskoker geperst of voorzichtig ingeslagen. (plankje tussen lager en hamer!)
Daarna doorboren van opzij en schroefdraad tappen waarin een borgboutje hoort.

Succes!

Eric. (C35 "Paperino")


Niels

  • Guest
Re: Schroefas lagers vervangen Contest31
« Reply #4 on: 21 October, 2008, 23:14:53 »
Beste Frank,

Vorig jaar zelfde gedaan bij mijn contest 31 (nr 113)
Schroef van de as halen en grote moer aan buitenzijde schip laten zitten, daarmee zit namelijk je schroefas koker vast in het schip. Koker is van binnen naar buiten gemonteerd en aan buitenzijde is de moer erop gedraaid om het geheel in het polyester vast te trekken.
Voor het overige kloppen de adviezen wel. Ik kreeg zelf het binnenste lager er niet uit maar deze was bij mij ook nog niet versleten.
Als je voor de rest nog vragen hebt hoor ik het graag.
1 mm speling radiale speling (droog) voor achterste lager valt trouwens nog net binnen de toleranties hoor !

groet en suc 6  8)

Niels

framon

  • Guest
Re: Schroefas lagers vervangen Contest31
« Reply #5 on: 22 October, 2008, 11:55:43 »
Hallo Niels,

Ook jij bedankt voor je reactie, ik blijf dus maar van de grote aan de buitenzijde gemonteerde opsluit moer af. Hier zit overigens wel een stuk rubber in wat de as begeleid, en is bij mij dus ook wat uitgesleten wat naar mijn menig, mede ook de speling veroorzaakt.
Maar wat ik een beetje uit jouw woorden begrijp is dat dit vanzelf meekomt indien de as naar binnen getrokken wordt tijdens het demonteren? Heb jij touwens de gehele motor gelicht of alleen de achterzijde.
En ik neem aan dat je de flexibele koppeling niet opnieuw hoeft uit te lijnen.

Groeten Frank

 


BJSoft