Author Topic: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29  (Read 5442 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Ik wil jullie hier mijn ervaringen delen met de dieseltank van de contest 29 mk2. Wellicht is het ooit interessant voor iemand met de dezelfde problemen.

Vorig jaar ontdekte ik een vervuiling in het Delphi filter dat ik niet eerder was tegengekomen. Ik verdacht de dieseltank ervan vervuild te zijn.
Elk jaar giet ik er wat anti bacterie spul in. Dat lijkt wel te helpen, maar geeft wellicht ook afval in de tank.
Ik denk dat mijn tank gewoon nog de originele tank van Contest is en dus bijna 40 jaar oud. Prima kwaliteit dus en waarom iets veranderen dat al 40 jaar goede dienst doet?
De tank hoefde dus eigenlijk alleen maar schoon gemaakt te worden....
Maar dat lukt je dus niet
De tank zit zeer krap ingebouwd in de bakskist. Je kan nergens bij.
Dus eerst de tank uitbouwen.
Daarvoor de dieselafvoer aansluiting aan de onderzijde opengemaakt, stalen buisje wat weggedraaid, pannetje er onder en kraan opengedraaid.
Wat er uitkwam leek op schone diesel (geen water), maar wel met zwarte vuil stukjes.
Elk pannetje gezeefd door keukenpapier en in een jerrycan opgevangen.
Dat ging allemaal erg langzaam, het heeft me wel zo'n 4 uur geduurd voordat de hele tank leeg was. Later kwam ik er achter dat de kraan bij de dieselafvoer stuk en vervuild was. Het is een zogenaamde klepkraan, dat kan makkelijk verstoppen.
Enfin, de tank was redelijk leeg.
De tank wordt horizontaal gefixeerd door een hechthouten plank ingelamineerd in de keukenwand en de romp. Met een dremel heb ik dat los geslepen. Masker op, veel stof!

Hierna kon de tank er uit en naar huis.

Schoonmaken is echter nog steeds niet mogelijk, je kan nog steeds nergens bij. Het slingerschot zit zo strak tegen de wanden aan, dat zelfs de vaste vuildelen zich niet kunnen verplaatsen onder het schot door.



Contest 29

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #1 on: 13 April, 2014, 22:51:54 »
Met de olie extractor heb ik de  tank zo goed mogelijk leeg gemaakt. De laatste 9 liter was vreselijk smerig, die heb ik gewoon weggedaan (op de jachthaven). De andere diesel die ik gezeefd had heb ik overigens gewoon in de dieseltank van m'n auto gedaan. Hij reed er prima op.

Het probleem was toch nog dat ik de tank niet kon schoonmaken. Daarvoor heb je echt een tweetal handgaten / inspectiedeksels nodig.

Ik heb eerst gekeken naar de mogelijkheden om de bestaande tank te laten verbouwen door een goede RVS lasser. Die vond dat allemaal echter niet zo'n goed idee. Alle verbindingspijpjes zijn bijvoorbeeld gesoldeerd aan de tank. Zodra je gaat lassen, is het risico dat deze soldeerverbinding los gaat laten.
De tank volledig renoveren was ook een optie, maar zou mij te veel gaan kosten
Een kunststof tank is natuurlijk ook een optie. Deze kan je volledig op maat laten maken, bijna hetzelfde als de bestaande (ik zou hem alleen iets minder hoog maken, zodat je beter bij de aansluitingen kan komen), maar dat kost ook nog aardig wat én de levertijd was mij op dat moment wat te lang.
Ook een standaard kunststof tank (bijv Vetus) heb ik overwogen, maar daarvoor moet je de bakskist geheel anders inrichten. De originele opstelling is zeer praktisch qua ruimtegebruik.

Al deze opties heb ik nog steeds achter de hand, maar ik ben eerst maar eens zelf wat gaan klussen.
Aan de bovenzijde slijp ik twee handgaten er in. Zodat de tank goed schoongemaakt kan worden. Nu, maar ook in de toekomst (over 40 jaar?)
De deksels maak ik van een stuk garantieplaat dat ik nog heb liggen.
De handgaten heb ik er met een dremel uit geslepen. Ik was verbaasd dat zo'n klein apparaatje dat kan! Ik heb wel de grote slijpschijfjes gebruikt.

De bovenzijde van de tank lijkt dikker dan de zijwanden. De dikte is slechts 1 mm.

Ik heb als afmetingen van de handgaten gekozen voor 11 x 15 cm. Ovaal vormig, zodat straks het binnendeksel er wel door kan.
Naderhand bleek dat (met mijn armen) dit goede afmetingen zijn. Ik kom nét aan bij de bodem.
De zijkanten van de gaten goed afbramen (jawel, weer met de dremel!) voordat je je armen er in steekt.
Contest 29

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #2 on: 13 April, 2014, 23:05:24 »
Daarna de tank gaan schoonmaken.
Als ontvetter heb ik gebruikt St Marc plus. Ruikt lekker!
Met de hand wat rotzooi er uit geschept (was nog niet eens zo erg veel) en daarna met heet water en st marc en een spons de wanden te lijf. Dit 3 keer gedaan. Toen met de hogedruk spuit een fors aantal maal van alle kanten schoongespoten. Toen weer twee maal met st marc en toen weer heel veel maal met de HD spuit.
Daarna heb ik de tank schoon verklaard.
De tank laten drogen. Dat duurde wel een paar dagen voordat het echt droog was.

Nu de tank helemaal open is, kan je dus goed zien dat de dieselaanvoer gewoon een kort pijpje is (uitw diameter 42 mm, dat is geen gangbare maat meer. Dit wordt later nog een op te lossen probleem)
Ook zie je dat de dieselafvoer naar de motor helemaal aan de bodem plaatsvindt. In de moderne tanken zie je dat de diesel ca 3 cm boven de onderzijde van de tank wordt afgezogen naar boven toe. Dat hoort zo ivm CE eisen oid. Die 3 cm afstand is bedoeld om rotzooi of water op de bodem te laten en niet in de aanvoer naar de motor.
Een dieseltank die boven het Delphi filter zit én gewoon van de onderzijde afvoert is wel veel makkelijker. Kraantje open en het groffilter loopt vol. Geen gehannes met pompjes. Dit wilde ik eigenlijk wel zo laten. Ook lees je wel dat sommigen het een voordeel vinden dat de dieselafvoer direct van de bodem gebeurt, dan wordt water en troep veel sneller afgevoerd naar het filter (dat daar voor bedoeld is)

Ook kan je zien dat de retourleiding (de overtollige diesel van de motor komt weer terug in de tank) direct na de bovenzijde van de tank ophoudt. De berichten gaan dat dit slecht is voor de dieselopvoerpomp. Die kan wat lekken, de retourleiding komt dan vol met lucht. Starten gaat steeds slechter.
Hoewel ik nog niet goed begrijp wat hier het mechanisme is, doe ik niet moeilijk. Ik ga de retourleiding vervangen tot een niveau waarbij altijd wel diesel aanwezig zal zijn (10 cm boven de bodem).

NB: De foto's van de binnenzijde van de tank zijn genomen halverwege het schoonmaakproces!
Contest 29

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #3 on: 14 April, 2014, 11:53:20 »
goed verslag, ik ben benieuwd naar het vervolg. (inbouwen etc.)

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #4 on: 14 April, 2014, 23:45:37 »
Nu het meest lastige deel: de afdichtingen van de handgaten.
Natuurlijk zijn deze kant en klaar te koop, staal met heleboel boutjes om de rand goed dicht te trekken. Deze afdichtingen kosten echter per stuk ca 190 euro, en je moet dan heel veel gaatjes in de tank boren en weer dieseldicht afdichten.
Ik heb er voor gekozen een simpele houten oplossing te gebruiken, met slechts één bout.
De houten afdichtingen bestaan uit twee delen: één eenvoudig plankje voor de binnenzijde van de tank en één plankje met een soort aanslag-randje er op voor aan de buitenzijde. Aan beide zijden van de tankwand komt dan nog een plak nitril rubber, 2 mm dik. Nitril rubber is bestand tegen diesel.
De bout wordt bij de doorvoergaten in de plakjes afgetaped met teflon tape. Dit is ook bestand tegen diesel.
De plankjes zijn overigens 2 keer in de epoxy gezet.
Het aanbrengen is nogal wat gepiel, maar het lukt. De bout laat zich goed op spanning zetten. De grote vraag is natuurlijk of het dan echt dieseldicht is. Diesel kruipt overal tussen door, zo luiden de berichten.
Het geheel ziet er nogal amateuristisch uit, maar dat klopt ook wel: Ik ben amateur.
Het nadeel van hout (t.o.v. staal) is natuurlijk ook dat het zich zal gaan zetten naar gelang de spanning die er op aangebracht wordt. Hierdoor neemt de kans op lekkage toe. Af en toe de moertjes aandraaien zal niet echt eenvoudig worden als de tank eenmaal is ingebouwd. Eventueel kan ik later de houten plankjes toch nog vervangen met metalen platen.
Om de tankafdichting te testen moet je hem eigenlijk onder een beetje luchtdruk kunnen zetten. Ik heb echter geen flauw idee hoe dat zou moeten in dit geval.
Heeft iemand een idee hoe te testen op dichtheid?

Mochten de deksel onvoldoende dicht zijn, dan is nog een optie om langs de hele rand een hele serie aan boutjes aan te brengen. Hiermee is de druk gelijkmatiger langs de rand aan te brengen. Als het niet hoeft laat ik dit liever achterwege.
De deksels zitten ook aan de bovenzijde van de tank, dus heel veel problemen hoef ik wellicht ook niet te verwachten.

NB: Suggesties voor verbetering zijn welkom!
« Last Edit: 14 April, 2014, 23:47:31 by pieter2 »
Contest 29

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #5 on: 15 April, 2014, 00:49:35 »
Heeft iemand een idee hoe te testen op dichtheid?[/


Pieter,
Kun je de openingen niet tijdelijk afdichten met houten proppen en dmv slang en fietspomp druk opbouwen in de tank. Zomaar een idee.....

Groet ewout

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #6 on: 15 April, 2014, 01:01:47 »
Hi Ewout,
Met een slang op één van die kleine pijpjes en daarop een compressor (voor de autobanden) zou wel kunnen lukken, maar de afdichting van de grotere pijp wordt wel lastig. Met een houten prop weet je nooit zeker of het wel goed dicht zit. Ik kan eens proberen met een rubberen prop of bal.
Contest 29

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #7 on: 15 April, 2014, 09:37:18 »
Met een compressor zou je zomaar teveel druk kunnen opbouwen waardoor je tank vervormd of scheurt. Volgens mij heb he niet veel druk nodig om te testen.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #8 on: 15 April, 2014, 12:30:32 »
Hoi Pieter,

Ik ben benieuwd of je deze tank zo écht dieseldicht krijgt. Zelf heb ik ooit wel eens zoiets geprobeerd, maar dat viel heel erg tegen. Uiteindelijk heb ik een rvs binnen-deksel gemaakt waarop ik rondom m de 6 cm draadeindjes heb laten lassen van 2 cm lengte. Vervolgens gaatjes in de tank geboord op exact dezelfde plaatsen en de binnen-deksel met daarop een uit plaatrubber gemaakte pakking aan de binnenzijde gemonteerd en van buitenaf met veerringen en borgmoeren gelijkmatig aangetrokken. Dat is volledig dicht gebleven. In eerste instantie had ik geen draadeinden, maar boutjes gemonteerd. (eerst tijdelijk in de deksel vastgezet met superlijm omdat ze anders in de tank vielen....) Helaas bleek dat er toch diesel langs het schroefdraad bleef lekken. Diesel is verrekte dun! Door de draadeinden te lassen op de deksel was dit probleem er niet. Bij jou kan dit m.i. ook prima, want een ovale deksel kan gemakkelijk door een ovaal gat naar binnen de tank in. Gebruik echter wel genoeg boutjes voor gelijkmatige krachten op de afdichting! Verder dieselbestendige plaatrubber gebruiken van 2mm dikte. Dat is nog redelijk goed uit te snijden/knippen. De gaatjes voor de boutjes zo krap mogelijk maken m.b.v. een holpijpje waarmee je ze er kunt uitslaan. Omgekeerd kan uiteraard ook! Dan dus draadeindjes lassen op de tank en de deksel aan de buitenzijde monteren. In mijn geval kon dat echter niet omdat er geen ruimte genoeg zat boven de tank en ik dan of de tank had moeten laten verkleinen óf de betimmering had moeten aanpassen.

Wellicht heb je hier iets aan?


Groeten,

Eric

C35/37  "Paperino"


Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #9 on: 15 April, 2014, 23:13:54 »

@Eric,
Zoiets dergelijks had ik inderdaad ook als "plan B" in gedachten. Slim om de boutjes of draadeinden op het binnendeksel te lassen. Scheelt weer een gat waar de diesel doorheen kan.
Wellicht probeer ik eerst de houten oplossing om gedurende de zomer verder te werken aan een metalen plaat. Dat zal wel een vrij dikke plaats moeten worden vanwege de stijfheid.
Overigens is mijn tank veel te groot voor de motortochtjes die ik maak. Ik gebruik nooit meer dan zo'n 40 liter in een jaar. De tank hoeft dus niet helemaal vol.

@ Ewout: Met die compressor bedoel ik eigenlijk een simpel elektrisch pompje dat ik voor de auto en fietsbanden gebruik. Hier zit een drukmetertje op zodat je het lekken van de lucht wellicht kunt waarnemen (afnemende druk).

 
Contest 29

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #10 on: 16 April, 2014, 10:17:57 »
Pieter,

Pas op! Voor CE wordt een test druk van 0,5 Bar geaccepteerd.  Met meer dan 1 bar kun je de tank kapot blazen!
Beter is om met Diesel te testen. Gezien de 40 liter kan je dat nog wel weer in jerrycans terugpompen lijkt mij.
(bijvoorbeeld met een (schoon) olie afzuigpompje)

Gr. Eric

C35/37  "Paperino"

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #11 on: 17 April, 2014, 00:48:44 »
Ja, wellicht is testen met diesel wel eenvoudiger. Ga ik proberen.
Ik ga overigens vanaf heden 100% GTL diesel tanken. Google daar maar eens op als je het nog niet kent.
vr gr

Pieter
Contest 29

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #12 on: 17 April, 2014, 01:04:12 »
Ik zoek me rot, maar kan het niet vinden: Weet iemand waar ik een klein stukje slang (1 m) kan kopen. Inwendige diameter 8 mm, materiaal polyethyleen of teflon (dieselbestendig)

Bij voorbaat dank

vr gr
Pieter
Contest 29

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #13 on: 17 April, 2014, 12:50:42 »
automaterialen (groot) handel (Brezan / Ferwerda etc.)

Gr. Eric

C35/37  "Paperino"

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #14 on: 09 September, 2014, 23:19:10 »
Nog even een update.

Het slangetje heb ik uiteindelijk van teflon gevonden. De meeste slangen zijn aan de buitenzijde niet geschikt voor continue inwerking door diesel.

De tank zit er nu bijna 1 seizoen in. Alles is tot op heden prima in orde. Geen lekkages. Nu is het ook een heel hoge tank, dus om te lekken aan de bovenzijde moet het wel heel erg schuin gaan.
Iets wat echt opvalt is dat de motor zeer veel beter start dan hiervoor. Ik kan je echter niet vertellen hoe dat komt. Kan zijn door:
- andere diesel (ik gebruik nu alleen GTL)
- de retourleiding heb ik nu geheel tot de bodem doorgezet, hierdoor blijft ie altijd gevuld. Schijnt veel beter te zijn voor de opvoerpomp
- alles is super schoon gemaakt, dus geen vervuiling in filters ed.

In ieder geval: Ik ben blij!
Contest 29

JF

  • Guest
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #15 on: 12 September, 2014, 11:26:32 »
Pieter,
ik loop zelf ook met het idee de tank er een keer uit te halen voor een schoonmaak en inspectie. Wij hebben een C33 en de tank ziet er precies zo uit. Alleen heb ik anderaan een bezinkglas met kraantje zitten in plaats van alleen een afsluiter.
Vorig jaar heb ik de retour naar de tank geleid, die zat voorheen op het groffilter en dat was o.a. niet handig met verwisselen filters/ontluchten e.d. Ik heb ooit een keer in de tank gekeken met zo'n camera op een flexibel pootje en zag weinig bijzonders (uiteraard alleen in het sb compartiment). Door de retour naar de tank loopt er veel meer diesel door het groffilter en ik verwacht dan ook eigenlijk niet zoveel verontreiniging in de tank.
Kun je aangeven of je het achteraf anders zou hebben gedaan, bijvoorbeeld zonder de tank te demonteren? Zat er bijvoorbeeld veel 'aangekoekt' vuil in, af zou aftappen en spoelen aan boord al afdoende geweest zijn? En zat dat in beide 'compartimenten'?

Bvd, Jan

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #16 on: 13 September, 2014, 22:29:52 »
Jan, bij mij was de aanleiding voor het schoonmaken het feit dat er drap (bacteriën?) in het groffilter zaten.
De tank had onderin wel wat zwarte drap, maar erg veel was het ook niet. Ook wel logisch want deze oude tanks hebben nog een dieselafvoer rechtstreeks van de bodem. Troep krijgt weinig kans zich te verzamelen in de tank, maar doet dat in het groffilter(wat daar overigens ook voor bedoeld is).
Schoonmaken met alleen wat vullen en schudden kan wel iets helpen, maar niet veel. Ik moest de wanden met een doek schoonmaken en met een hoge druk spuit nabehandelen.
Het tussenschot zit zeer dicht tegen de randen aan. Een behandeling met alleen wat schudden lijkt mij Russische roulette, maar het is wel beter dan niets doen.
Een behandeling terwijl de tank gewoon ingebouwd blijft is naar mijn mening zinloos. Overigens was het demonteren en inbouwen vrij eenvoudig. Ik heb de tank met spanbanden vastgezet, daarmee is het demonteren van de tank een kwestie van 10 minuten, voor de volgende schoonmaak.
Al met al ben ik wel tevreden met mijnoplossing. De afdichting van de mangaten is snel en goedkoop, alleen zal deze het geen 40 jaar weer volhouden, maar 10 jaar zou ik wel durven te voorspellen.
« Last Edit: 15 September, 2014, 12:19:29 by pieter2 »
Contest 29

JF

  • Guest
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #17 on: 15 September, 2014, 10:23:55 »
Dankjewel! Goed om te horen dat het na zo lang eigenlijk nog al meeviel met de verontreiniging. Schoonmaken en inspecteren kan nooit kwaad dus het demontabel maken van de tank en schoonmaken ga ik op de 'winterkluslijst' houden!

Offline tefawi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 57
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #18 on: 23 September, 2014, 22:46:31 »
Hallo Pieter,
ich hatte gut einen halben Lieter Dieselpest im Tank meiner C27 MKII.
Den Tank habe ich ausgebaut, gut mit einem Bilgenreiniger gereinigt und dann mehrfach mit klarem Wasser gespült. Das Wasser und den Dreck habe ich in einer KFZ Werkstatt in den entsprechenden Behälter kippen dürfen, gegen Zahlung von Kuchen für das Personal..... ;)
Dann habe ich den Tank mehrmals mit Spiritus gut ausgespült (Spiritus bindet Wasser).
Danach wurde der Tank mit einem Heißluftföhn auf eine Temperatur von gut 70° C gebracht, damit wirklich alles verdunstet. Ich habe einen Geber für eine Tankanzeige eingebaut und die Tankuhr im Motorpaneel. Dann wurde Diesel mit einer Erstimpfung Grotamar eingefüllt. Das Grotamar hat im Test am allerbesten abgeschnitten. Kostet einiges, aber mit einer Flasche kommt man ca 10 Jahre hin, aber es gibt keine Dieselpest mehr. Tipp: im Winter den Dieseltank wirklich vollfüllen, dann kann kein Kondeswasser gebildet werden. Aufpassen, Diesel enthält bis zu 10% Biodiesel, das bedeutet, das deine Schläuche Biodieselresistent sein müssen.

Netter Gruß
Gerhard

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #19 on: 23 September, 2014, 23:26:49 »
Hi Gerard,

Dat is een grondige manier van schoonmaken! Heeft die tank van de 27 een slingerschot?
Over biodiesel: Ik tank nu alleen nog maar gtl diesel (zie: http://www.gtl.nu ). Hiervan wordt verteld dat het veel minder gevoelig is voor de dieselbacterie. Behalve dat geeft het ook minder rook, minder lawaai en het ruikt nauwelijks.

vr gr

Pieter
Contest 29

Offline tefawi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 57
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #20 on: 07 October, 2014, 22:42:35 »
Hallo Pieter,
ja, ich habe Schlingerplatten im Tank, deswegen habe ich auch einen Ultraschalltankgeber eingebaut der mit einer VDO Anzeige kommuniziert.
Ich hatte es leid, immer zu schätzen...
Das mit dem Diesel aus Gas klingt gut, ist aber in deutschland nicht zu haben... kann man das mischen, also zutanken???

Netter Gruß
Gerhard

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: Schoonmaken en renoveren bestaande dieseltank Contest 29
« Reply #21 on: 08 October, 2014, 00:32:17 »
Het is geen enkel probleem om de verschillende dieselsoorten te mixen, maar de werking wordt natuurlijk veel minder. Vpower diesel is feitelijk gewone diesel gemengd met GTL diesel.

Contest 29

 


BJSoft