Author Topic: Motorsteunen  (Read 3094 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Motorsteunen
« on: 15 November, 2009, 13:14:42 »
Goedendag,

De motorsteunen van mijn MD1B zijn kapot. Vervanging wordt geschat op € 1500,- tot € 3000,-. Geheel afhankelijk van de snelheid waarmee nieuwe passende steunen gevonden kunnen worden (mogelijk veel uren dus) en in hoeverre deze aangepast moeten worden (wederom mogelijk  veel uren).
Contest schijnt bij montage standaard niet de Volvo steunen te hebben gebruikt, waardoor vervanging nu een probleem is.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of zelfs een oplossing weet?

Ik heb niet zo veel zin om, als het slecht uitpakt, € 3000,- te investeren in een (hoewel prima lopend) motortje van 35 jaar oud.

Daarnaast de vraag welke ervaringen er zijn met vervanging van een MD1B, door welke motor die is vervangen, kosten enz.
Alvast bedankt.

Lars

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Motorsteunen
« Reply #1 on: 16 November, 2009, 00:26:58 »
Vreemd verhaal, Lars!

Zulke bedragen komen mij vreemd en onwerkelijk voor. Ik zou eerst zelf maar eens zoeken naar vervangende motorsteunen bij Vetus of Exalto (Hardinxveld-Giessendam). Voor onze motor betaalde ik voor 4 stuks €140.

Het omwisselen is niet moeilijk. Je moet de motor echter overal los van maken en dan opliften om ze te kunnen wisselen. Ik schat in dat dit binnen 1 dag (bij ons was het slechts 3 uur!) moet kunnen.

Mijn advies is dus vooral eerst nog eens verder rond te kijken!

Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Motorsteunen
« Reply #2 on: 16 November, 2009, 10:04:05 »
Wie heeft die schatting van het vervangen gemaakt want dat gaat echt he-le-maal nergens over; motorsteunen zijn van rubber, niet van goud. Gewoon doen wat eric zegt: ff bij Vetus of Exalto kijken wat de steunen daar kosten. Let hierbij op het gewicht maar ook op het feit dat een MD1B normaal gesproken vrij star op de fundatie komt te staan. Die keuze wordt mede bepaald door de keerkoppeling (een RB of een MS) en de eventueel aanwezige flexibele koppeling tussen de motor en de schroefas.
Enne..... een MD1B vervang je pas als ' ie het echt niet meer doet he... En dat duurt jaren en jaren en jaren...  ;)   Maar als 'ie dan eenmaal de geest heeft gegeven dan heeft BetaMarine volgens mij een mooie vervanger. Of je gaat op zoek naar een goede gereviseerde MD1B.

Offline snoopy

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 71
Re: Motorsteunen
« Reply #3 on: 17 November, 2009, 18:53:48 »
Kijk eens op www.marinepartseurope.com  Daar vindt je alle Volvo Penta onderdelen incl prijs en tekeningen

Ben / Snoopy

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Re: Motorsteunen
« Reply #4 on: 17 November, 2009, 20:39:21 »
Bedankt voor jullie reacties. De kosten schatting is gedaan door Eerland in Harderwijk.
Zij hebben wel veel ervaring met oude(re) Volvo Penta's dacht ik maar misschien hebben jullie andere ervaringen?

Het verhaal is dus dat het vinden van iets passends een zeer tijdrovende klus zal zijn en daarna het weer goed in lijn krijgen van de motor eveneens. Ik heb geen idee in hoeverre dit verhaal hout snijdt.
Fijt is wel dat de motor niet op de standaard steunen staat die Volvo Penta normaal voor deze motor levert.

Groeten,

Lars

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Motorsteunen
« Reply #5 on: 18 November, 2009, 08:41:41 »
Iets passends vinden hoeft helemaal geen tijdrovende klus te zijn, zoals Eric ook al zei kan je gewoon met Vetus steunen werken en die zijn 'op iedere straathoek' te krijgen. Het uitlijnen is op zich niet zoveel werk maar het moet wel een beetje precies gebeuren. Daarbij speelt de KK en het al da niet aanwezig zijn van een flexkoppeling ook een grote rol.

Maar ik snap nu wel hoe de kostenschatting zo gruwelijk hoog komt... vraag ook eens wat offertes bij andere leveranciers ;)

v.brutel

  • Guest
Re: Motorsteunen
« Reply #6 on: 04 June, 2012, 14:25:46 »
Eerland in Harderwijk doet het woordje "eer" in zijn naam niet aan. Helemaal van de pot gerukt die gast. Vroeg voor een setje lagerschalen voor een md2a 900e. Koekoek, snel vergeten die club.

joris

  • Guest
Re: Motorsteunen
« Reply #7 on: 17 June, 2012, 23:23:53 »
Als je zelf aan de slag gaat, denk dan om de inbouwruimte voor de nieuwe steunen. Mijn motor moest nieuwe, die kon ik niet vinden. De oude waren maar 40mm dik, nieuwe vetus passend bij de motor zijn 55 tot 75mm dik. Uiteindelijk heb ik de fundering van de motor aangepast. Het is maar 8pk dus kon wel iets dunner. Wel veel werk. Koste alles bij elkaar €250 schat ik.
Als je weet hoeveel ruimte je hebt kun je bij de fabrikant ven motorsteunen vaak vinden welk type je moet hebben voor de beste demping van trillingen. Dan is nog wel belangrijk hoe de schroefas gemonteerd is. Zit er een starre koppeling tussen de motor en de as dan zou het kunnen dat de motor door de zachtere steunen teveel beweegt en dan worden as lager en schroefas zwaarder belast. Daar krijg je dan meer slijtage.
Staat er op de oude steun geen merk, of nummer meer?
« Last Edit: 17 June, 2012, 23:25:43 by joris »

 


BJSoft