Author Topic: motor reviseren?  (Read 5714 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harm

  • Guest
motor reviseren?
« on: 25 May, 2013, 12:58:05 »
Beste collega zeilers,
Ik maak me zorgen over mn motor (volvo penta 2003 uit 1989). Hij start prima, maar geeft nogal veel wit/grijze rook, ook na een tijd varen, maar mn grootste zorg is dat er een heel dun filmpje olie of diesel op het water ligt bij het starten (bij het varen kan ik dat natuurlijk niet zien)dat uit de uitlaat komt. Het oliepeil blijft goed op niveau, dus het zal waarschijnlijk diesel zijn?
Zijn mn zorgen terecht? Wordt het tijd voor een revisie of zelfs vervanging?
Graag jullie advies.
Alvast bedankt
Harm
C 35s

rgeensen

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #1 on: 26 May, 2013, 09:56:54 »
Harm,
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn volvo md11 uit 1977. Ik ben zeker geen expert, maar naar wat lezen blijven er voor mij 3 opties over die het probleem kunnen veroorzaken:
1. Verstuivers opnieuw afstellen (was 3 jaar geleden voor mij de oplossing voor het probleem). Dit is geen kostbare ingreep. Lijkt ook realistisch omdat niet al je diesel verbrandt.
2. Het toerental is te hoog afgesteld te checken bij stationair draaien.
3. Een lekke koppakking. Dat is wat ernstiger geloof ik, maar vast wel op te lossen.

Bij deze lage buitentemperatuur valt het mij overigens op dat mijn motor, ook na een paar uur motoren, niet op temperatuur komt. Dit schijnt ook witte rook te kunnen veroorzaken.

Ook ik ben nu wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: motor reviseren?
« Reply #2 on: 26 May, 2013, 13:35:02 »
Heb je al eens gedacht aan een "italian tune-up"??

De meeste motoren worden niet goed heet en worden in feite te licht belast. Het gevolg is dat de cylinderwand verglaasd en alle (uitlaat)kanalen, kleppen ed smerig worden.

Je zou dit kunnen ondervangen door geruime tijd (minimaal een uur) volgas te varen. Je diesel vind dat helemaal geen probleem, integendeel: hij vind dat erg lekker!! In onze vorige boot had ik hetzelfde probleem. Ik ben ertoe overgegaan om aan het begin van het seizoen met verse olie en filters de motor goed op de staart te trappen. Dit werkte prima. Een andere zeiler in mijn omgevening heeft dit vorig jaar ook met veel succes toegepast.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Valentine

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #3 on: 26 May, 2013, 19:16:58 »
Harm,

niet direct vervangen, denk ik. Wit/grijze rook dat kan van een defecte koppakking komen. Heb je water in het olie (dan wordt het parafinös, geel wit plakkerig)? Wordt de motor warm tijdens langer (enkele uren) varen? Of heb je overdruk in de intercooling? Schuim daarin als de motor draait? (kijk uit, HEEL vorzichtig met een dokje openen als die warm is). Raak je water kwijt uit de intercooling? Dan kan dat op een defect daar duiden. Kan goed vervangen worden.

Hoe is de kompressie? Die is door een vakman meetbar. Als dat alles goed is, zou ik me geen zorgen maken. Ik ken wat Volvos die roken allemal wat meer, zoveer ik weet is het een basis Perkins blok, en die is nou eens americaans. Volgens mij komt dat, omdat het coolwater maar 60° warm wordt. Dat is redelijk koud voor een diesel.

Betje zwarte film op het water naar het starten kan ook gewoon uit het waterlock komen en is Ruß die daar terug blijft en van tijd tot tijd uit wordt gespoten.

Groetjes

Alex

 

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: motor reviseren?
« Reply #4 on: 26 May, 2013, 22:38:13 »
Die olie is zeer waarschijnlijk afkomstig van een niet correct afgestelde nozzle (inspuiter). Dat noemen ze ook wel eens "napissen".
Gewoon inspuiters opnieuw laten afstellen zal zeer waarschijnlijk helpen. De witte rook (stoom) duidt m.i. op een koelingsprobleem of een lekke koppakking. In alle gevallen meestal goed op te lossen, maar dat is de motor zeker waard als hij nog wel snel start. Is ook dat een probleem of als er ook nog veel olielekkage (binnen) is, dan zou ik overwegen hem te vervangen. Je kunt in elk geval een vakman een diagnose laten stellen met een raming van de eventuele kosten lijkt mij.


Gr. Eric

C35/37  "Paperino"

rgeensen

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #5 on: 27 May, 2013, 21:04:09 »
Vandaag contact gehad met een dieselmonteur omtrent hetzelfde probleem ls Harm heeft. Deze monteur vertelde me dat het niet de verstuivers zullen zijn, omdat het zwarte rook geeft als ze teveel diesel geven. Hij dacht meer aan te weinig compressie en dat dan waarschijnlijk weer door de verkeerde kleppenafstelling. Het kan ook altijd nog de koppakking zijn.

In ieder geval iets wat ikzelf niet ga oplossen. Donderdag komt de monteur aan boord. Ik zal wel delen wat het euvel veroorzaakt als hij daar meteen achter komt.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor reviseren?
« Reply #6 on: 28 May, 2013, 09:00:35 »
Zwarte rook wordt doorgaans veroorzaakt door het verbranden van smeerolie en zelden door een overschot aan diesel. En als de compressie wordt gemeten dan moeten de verstuivers er toch uit en dan kunnen ze meteen even worden afgeperst zodat eventuele issues kunnen worden uitgesloten.

Valentine

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #7 on: 28 May, 2013, 09:49:59 »
Ik dacht dat Olie blauw verbrandt. Nou ja.

Tot vrijdag maar!

groetjes

Alex

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: motor reviseren?
« Reply #8 on: 28 May, 2013, 22:13:30 »
@ Alex:

of (donker) grijs....


zie je vrijdag in Medemblik!

Gr. Eric

C35/37  "Paperino"

harm

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #9 on: 29 May, 2013, 21:46:56 »
Bedankt allemaal, voel me gerustgesteld. Ben altijd bang dat je net in zwaar weer, voordat je een haven aan wil lopen, de motor het niet doet....
Ik ga als eerste stap de motor eens een uurtje flink op de staart trappen, kijken of dat die olievlek op het water vermindert. Daarna overweeg ik later dit jaar eens naar de verstuivers te laten kijken en de compressie te laten meten. Heeft iemand een goed adres in de omgeving van de Oosterschelde?
Groeten
Harm

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor reviseren?
« Reply #10 on: 30 May, 2013, 09:22:18 »
Ook een nieuwe motor kan net op een cruciaal moment dienst weigeren....  Murphy's Law  :D   

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: motor reviseren?
« Reply #11 on: 31 May, 2013, 20:52:13 »

ergens uit de discussie:Bij deze lage buitentemperatuur valt het mij overigens op dat mijn motor, ook na een paar uur motoren, niet op temperatuur komt. Dit schijnt ook witte rook te kunnen veroorzaken.

ik heb een MD2 uit ~1970 en ook daarvan kwam de temp meter nauwelijks in het groen (blijft in het voorste witte deel hangen).
een keer de sensor vervangen maar het bleef het zelfde. Tot een Volvo monteur zei: die oude motoren blijven altijd laag aanwijzen als het echt fout gaat komt die meter echt wel in rood ;)

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor reviseren?
« Reply #12 on: 01 June, 2013, 14:30:03 »
Jaap, een MD2 is direct gekoeld en die mogen in principe niet boven de 55 graden komen ivm ketelsteenvorming. De 2003 van Harm is indirect gekoeld en zou dus gewoon op temperatuur moeten komen.

rgeensen

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #13 on: 01 June, 2013, 19:58:23 »
Ik heb deze week de motor samen met een dieselmonteur bekeken om het roken en olie uitstoten te kunnen plaatsen.
Waar het volgens hem door komt bij mijn motor is een beetje speling op de as in de veer voor de kleppen. Volvo dealers zouden roepen dat er gereviseerd of vervangen moet worden. Deze 74 jarige monteur die nog voor zijn plezier werkt(!) had een afdoende en betaalbare oplossing: klephoedjes monteren. Deze bestonden vroeger nog niet maar worden bij nieuwere volvo pentas standaard geleverd. Ze doen eigenlijk wat de naam doet vermoeden, ze vangen olie die via de kleppen de cylinder in wil kruipen op. Olie die de cylinder indruppelt wordt niet verbrand maar via de uitlaat er weer uitgegooid.
Hij heeft het me allemaal laten zien en het klinkt erg aannemelijk allemaal. Volgende week worden de hoedjes geplaatst. Ik ben benieuwd. De verstuivers laat ik nu meteen maar opnieuw afpersen. Hopelijk is het daarna weer als vanouds. Volgens de monteur zijn dit verder erg goede motoren die met een beetje geluk nog jaren mee kunnen. Nou daar reken ik dan

rgeensen

  • Guest
Re: motor reviseren?
« Reply #14 on: 08 August, 2013, 09:46:24 »
Zie mijn eerdere commentaar hierboven. Alle problemen zijn volledig verholpen. Geen olie meer uit de uitlaat en geen overdadige roovorming meer. De monteur heeft de kleppen gesteld, verstuivers vervangen en het belangrijkste de klephoedjes geplaatst. Alles bij elkaar iets van 200 euro. Is een stuk voordeliger dn vervangen van je motor.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: motor reviseren?
« Reply #15 on: 08 August, 2013, 10:50:16 »
Hmm, ik vraag me toch af of dit de juiste oplossing is. Feitelijk doe je aan symptoombestrijding, je voorkomt met een kapje dat er olie via de klepstelen in de cylinder terecht komt. Maar feitelijk is de speling van de klepstelen dusdanig groot dat daar olie langs kan lopen en dat betekent dat er dus ook uitlaatgassen langs kunnen die vervolgens tot een overdruk in je carter kunnen gaan leiden. Nu is daar altijd wel een beetje sprake van maar hoe ga je nu controleren of de geconstateerde speling nog binnen de toleranties is?

 


BJSoft