Author Topic: Motor oververhit  (Read 1680 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Motor oververhit
« on: 11 September, 2012, 13:36:06 »
Afgelopen weekend (geen wind) voer ik langdurig op de motor. Op een gegeven moment viel het me op dat er steeds meer rook uit de uitlaat kwam (lichtgrijs/wit). Motor (uiteindelijk) gestopt en onderzocht, van de impellor bleek een blad afgebroken te zijn, ondanks het feit dat ik deze elk voorjaar vervang. Na vervangen impellor was het roken weer normaal.
Het betreft een VolvoPenta MD1B, ik heb geen werkende temperatuurmeter of temp. alarm.
Nu mijn vraag, de motor is overduidelijk (veel) te heet geweest, maar loopt nog normaal. Moet ik desondanks toch maar actie ondernemen of eerst maar eens zien hoe hij zich verder gaat houden? Het is natuurlijk een oud beestje en ik vrees dat als je begint met openmaken je uiteindelijk eindigt bij een nieuwe/2ehands motor.

groeten,

Lars

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Motor oververhit
« Reply #1 on: 11 September, 2012, 16:39:16 »
De MD1B is toch een direct gekoelde motor? Heb je een natte of een droge uitlaat en heb je iets kunnen zien aan de hoeveelheid koelwater?  Was dat veel minder dan normaal of was het net als anders?  Een temperatuurmeter of -alarm is altijd wel handig om te hebben, let wel op dat je het alarm kunt instellen op 55 graden. Verder zou ik het even rustig aankijken, de MD1b kan aardig wat misbruik aan.  Je kan overwegen om het koelsysteem een nachtje te laten weken in schoonmaakaziijn om kalk en ketelsteen te verwijderen.
Verder kan je zo'n tor rustig openmaken, de kosten van een nieuwe zijn zo gruwelijk hoog dat het best nog rendabel is. Via Crom Marine in Zweden kun je prima onderdelen krijgen voor de helft die je in Nederland betaalt en dan is het goed te doen.

Offline dwarsloper

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 44
Re: Motor oververhit
« Reply #2 on: 11 September, 2012, 21:09:40 »
Lars,
Als de motor nog gewoon loopt waar maak je je dan druk om?
Je zegt dat de motor te heet geweest is maar je kan dit niet meten?
Normaal komt er stoom uit de uitlaat als deze te heet wordt.een normale motor werkt echter ook bij hogere temperaturen alleen de koelvloeistof kan er niet tegen. (kalk vorming,maar niet na een weekend ) dus als hij geen olie gaat verbruiken, zal ik niet te huiverig zijn als ik jou was en zeker geen kijkoperatie doen.
Tjeerd.

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Re: Motor oververhit
« Reply #3 on: 11 September, 2012, 22:01:15 »
@BJ; Klopt, de MB1B is direct gekoeld. Natte uitlaat. Ik heb de motor uiteindelijk uitgezet i.v.m. de rook en omdat ik vond dat de motor (stationair) minder koelwater gaf dan normaal, dat bleek dus te kloppen. Bedankt voor de tip van Crom Marine. Ik had me laten wijsmaken dat zaken als cilinder enz. niet meer te verkrijgen waren.

@dwarsloper; dat de motor te heet is geweest bleek o.a. uit de stoom/rook uit de uitlaat. Ga het maar gewoon aankijken, hopelijk kon de motor dit hebben.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Motor oververhit
« Reply #4 on: 14 September, 2012, 12:32:57 »
Voor de MD1/2/3B zijn de meeste onderdelen nog goed te krijgen, voor de MD1,2a en MD1/2 is het alweer een heel stuk lastiger geworden.  Hoe lang heeft de motor gedraaid terwijl deze te warm was?  Overigens: zo lang er nog water uit de uitlaat komt is de temperatuur nog aanvaardbaar. Niet ideaal, boven de 55 graden begint de vorming van ketelsteen maar er gaan doorgaans geen dingen echt stuk.  Niet bij een old skool MD1b althans, zo'n nieuwerwets dingetje uit het Verre Oosten heeft er doorgaans meer moeite mee  ;)

Offline BBorg

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 84
  • 29MKII
Re: Motor oververhit
« Reply #5 on: 14 September, 2012, 13:19:05 »
Ik weet niet precies hoelang de motor te heet is geweest, zal toch minimaal een half uur geweest zijn, wellicht een uur.
Hoe dan ook, we hopen er maar het beste van en ik ga het dan ook gewoon aankijken zonder vooralsnog actie te ondernemen.
Blijft voor mij de wel de vraag hoe die impellor stuk kan zijn gegaan. Ik krijg vaak de opmerking dat het onzin is om een puntgave impellor al na 1 seizoen te vervangen, desalnietemin doe ik dat wel braaf, met desondanks dit vervelende resultaat.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Motor oververhit
« Reply #6 on: 14 September, 2012, 15:23:40 »
Een half uur tot een uur hoeft niet dramatisch te zijn, voor je gemoedsrust is het misschien goed om aan het einde van de dag je smeerolie te controleren en om de kleur van de uitlaatrook in de gaten te houden. De staat van de smeerolie is een indicatie voor een eventuele lekkage in je koelsysteem en als de rook donkerder wordt kan dat duiden op oliegebruik en dus slijtage in de cylinders. Maar ja, die dingen hou je natuurlijk toch altijd wel in de gaten  :D

Offline Jaap

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 81
  • Gender: Male
  • Anna
Re: Motor oververhit
« Reply #7 on: 14 September, 2012, 20:19:39 »
Ik heb een MD2 en die is ook eens te heet geweest!  maar geen probleem met de impellor.
Hij doet het nog altijd goed! zo'n oud beesje kan heel wt hebben!

groet,
Jaap 

 


BJSoft