Author Topic: Inslijten van de schroefas  (Read 2172 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

framon

  • Guest
Inslijten van de schroefas
« on: 27 March, 2009, 10:58:19 »
Beste contest eigenaren,

Ik ben mijn buitenste schroefas lager aan het vervangen (lager is reeds verwijderd) van mijn Contest 31 en moest hiervoor de motor in zijn geheel een halve meter de kajuit intrekken omdat er nog een stuk flens om de schroefas zat welke ik niet los kreeg en ik de schroefas in zijn geheel er uit wilde hebben.
Klusje lijkt veel werk maar dat valt allemaal reuze mee en ik vindt het leuk om te doen.

Nu mijn vraag: ik heb mijn schroefas eruit gehaald (diameter is 25 mm) en hem gepolijst om zo de slijtagebeter te bekijken daar waar d lagers hebben gezeten.
Ik heb geconstateerd dmv meting, dat de diameter met 0,2 mm is verminderd daar waar de lagers hebben gezeten.
Ik vind dit opzich wel meevallen want ik plaats een nieuwe Volvo Penta seal en deze slijt weer precies zo in waar de de as wat is ingesleten.
De as is kaars recht en vind het zonde om voor een diameter verkleining van 0,2 mm een hele nieuwe as te kopen.
Wat is jullie mening? of speel ik de zuinige Zeeuw

En heeft één van jullie ervaring met de controle op de gesteldheid van het watergesmeerde binnenlager (en verwijderen?)

Ik hoor graag van jullie

Frank

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re:Inslijten van de schroefas
« Reply #1 on: 27 March, 2009, 17:07:23 »
Frank,

Nu je tóch bezig bent raad ik je aan de as tóch te vervangen. Zo duur is dat ook weer niet (Bij Krikke Enkhuizenbetaalde ik voor een 30mm as (2 meter) met konisch uiteinde 1:10 + dopmoer €175 in 2006.
Voor jou zou dat dus beduidend minder kunnen zijn. Bovendien is de as ingsleten op het oude lager en daardoor op die plek niet geheel zuiver meer. Risico dat je loopt is dat je dan later weer alles uitelkaar moet halen en alsnog vervangen. Over het herplaatsen van as en motor: let heel goed op dat alles precies in lijn komt te staan, anders kun je bovenmatige slijtage verwachten of trillingen! Dit geld overigens niet wanneer er een homokinetische koppeling (evt. met studruklager) tussen keerkoppeling en as zit. In dat geval moet de as zelfs uit lijn staan met de keerkoppeling. (een par graden om te voorkomem dat de homokineet steeds de zelfde baan draait en extra snel zal slijten).

Welk watergesmeerde lager bedoel je? Wij hebben zeer goede ervaringen met een vrijwel onderhoudsvrije Volvo Seal. Dit is een soort rubberen sok waar je eens per jaar iets (meegeleverd) vet in moet doen. Dit
past altijd en lekt nooit. Wel na te waterlating goed ontluchten (knijpen in sok tot er water uit komt) voor de aandrijving in haar werk te zetten!

Succes.

Eric ("Paperino"C35/37)

framon

  • Guest
Re:Inslijten van de schroefas
« Reply #2 on: 29 March, 2009, 21:12:05 »
Hallo Eric,

Ik zal Krikke deze week eens bellen en hoop dat één en ander op afstand te bespreken is.

Wat het binnen lager betreft: Ik heb een water gesmeerde schroefas, er zitten 2 lagers in de schroefas koker.
Een buiten lager (deze is vervangen) en nog een lager welke ongeveer 10 cm vanaf de Volvo Penta seal in de schroefaskoker.
Ik heb de Volvo Penta verwijderd en als ik dan in de schroefaskoker kijk dan zit er nog een lager, en dat lager wil ik ook vervangen.
Ik weet dus niet hoe je daar bij komt omdat alles is in gelamineerd, alleen de behuizing waar de Volvo Penta seal op bevestigd zit is denk ik de ingang.
Volgens mij zit dit eindstuk in de schroefas koker gedraaid met schroefdraad en is misschien ergens geborgd, maar hier probeer ik dus achter te komen.
Mocht één en ander niet duidelijk zijn probeer ik deze week wel een foto te maken van de situatie.
Alvast reuze bedankt voor het meedenken

Frank :D


Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re:Inslijten van de schroefas
« Reply #3 on: 30 March, 2009, 13:21:00 »
Frank,

Ik snap het niet helemaal. Wacht je foto wel even af.

Met vr. gr. Eric (C35/37 "Paperino")

Niels

  • Guest
Re:Inslijten van de schroefas
« Reply #4 on: 06 April, 2009, 22:13:02 »
Dat binnenste lager zit er bij mijn contest 31 ook in, ik heb hem laten zitten omdat ik hem er ook niet uit kon krijgen (koker binnenkant is een stukje ingelamineerd, als je dat weghakt zul je wel wat zien van de constructie.
Het kan ook zo zijn dat de kokerbinnenkant 1 geheel is, de koker is vanbinnenuit erin geschoven en wordt buiten door de grote moer vastgetrokken in het polyester.
De schroefas van een Contest 31 is zo kort dat je alleen aan een enkel buitenlager al voldoende geleiding hebt, dus binnenste lager is overbodig, de kanalen in het lager schoonmaken met schoonwater en lekker laten zitten. (heb ik ook gedaan)
Als je de as stuk had gezaagd had de motor op zijn plaats kunnen blijven, als het achterste lager er nog uit is kan de nieuwe as er namelijk vanaf de achterkant langs de scheg in geschoven worden, daarna nieuwe lager over de as schuiven en met een stuk pijp en een dragende kunststof hamer het lager op zijn plaats tikken en borgen met de imbusboutjes.
Suc6
Niels
Contest 31 "Contessa"

 


BJSoft