Author Topic: Inhouden toerental Vlovo Penta 2003  (Read 2880 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

framon

• Guest
Inhouden toerental Vlovo Penta 2003
« on: 30 September, 2009, 10:46:57 »
 ???
Mijn Volvo valt soms terug indien ik over de 2500 toeren loop dan valt soms het toerental met 300 toeren terug en komt na 2 seconden weer op het oude toerental. Tijdens het terugvallen van het toerental komt er een grijs-witte rookwolk uit de uitlaat.
Zat eerst te denken aan valse lucht tussen de tank en het opvoerpompje (met handel) heb alle filters incl waterafschijder behuizing en slangen vervangen maar gaf helaas nog hetzelfde probleem.
Verstuivers zijn het volgens mij niet anders had ik al meerdere klachten gehad en de motor start verder uitstekend.
Iemand een suggestie?
Is het veel werk om de brandstofpomp te reviseren?

Groeten Frank

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
Re: Inhouden toerental Vlovo Penta 2003
« Reply #1 on: 30 September, 2009, 15:50:18 »
Frank, waar ruikt de grijs-witte rook naar? als er een diesellucht aan zit kan het zijn dat de motor, tijdelijk, teveel brandstof krijgt waardoor de diesel/lucht verhouding niet goed is en het toerental zakt. Daardoor stabiliseert het geheel weer. Probeer eerst te achterhalen wat er aan de hand is voordat je de pomp gaat reviseren en begin er alleen zelf aan als je weet hoe het moet.

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #2 on: 02 October, 2009, 19:09:48 »
Frank, het reviseren van een dieselinspuitpomp zonder ervaring en meetapparatuur is een hachelijke onderneming en raad ik je ten zeerste af. Maar wat ik eigenlijk zou willen weten voor een diagnose op afstand is het volgende:

A. Wat is de motortemperatuur als dit zich voor doet?
B. Is je brandstoffilter (en ook fijnfilter) wel schoon en watervrij?
C. Gebeurt dit als de motor bij staat onder zeil (onder helling) of ook alleen op de motor?
D. Hoe is het oliepeil (niet te hoog?)
E. Is de rook ├ęcht grijs (donker of licht) of zwart?
F. Kun je ergens vuile diesel getankt hebben of is de tankinhoud ouder dan een jaar?

Laat s.v.p. even weten, dan ga ik er verder op in.

Met vr.gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #3 on: 03 October, 2009, 16:21:31 »
Beste Frank,

Heb ter ondersteuning het werkplaatshandboek in PDF van de 2030 naar je toegemaild.

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

framon

• Guest
« Reply #4 on: 03 October, 2009, 18:38:47 »
Beste Eric,

alvast bedankt voor het sturen van de manual maar ik heb een 2008, een geheel andere motor dan de 2030 zo te zien maar wel interresant om in te kijken.
De antwoorden op jouw vragen:

A. Wat is de motortemperatuur als dit zich voor doet?: T kan ik niet aflezen maar motor voelt niet extreem warm.[/b]
B. Is je brandstoffilter (en ook fijnfilter) wel schoon en watervrij? Tank is gedraind en filters zijn allemaal vervangen
C. Gebeurt dit als de motor bij staat onder zeil (onder helling) of ook alleen op de motor?het gebeurt alleen op de motor voorbij de 2200 toeren, hoe meer toeren(>2200) hoe eerder het optreed.
D. Hoe is het oliepeil (niet te hoog?)het olie peil is keurig op niveau
E. Is de rook ├ęcht grijs (donker of licht) of zwart? tijdens gewoon varen zwarte rook (staat Volvo om bekend) en indien de motor inhoud dan een wolk grijze rook
F. Kun je ergens vuile diesel getankt hebben of is de tankinhoud ouder dan een jaar? nee brandstof ziet er echoon uit en ik haal ieder seizoen de tank helemaal leeg ivm condens, in het begin van het seizoen maak ik hem eerst altijd schoon

Ik heb hoop, ik zag vanmiddag bij toeval dat de zijkant van het klepdeksel (naast de verstuivers) zwart was geblakerd, misschien dus toch een kleine lekkage van een verstuiver, je hoort ervan en bedankt voor je medeleven
Gr Frank

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #5 on: 03 October, 2009, 19:23:39 »
Volvo Penta 2008?

Ken ik niet.

Gr. Eric

C35/37 " Paperino"

framon

• Guest
« Reply #6 on: 23 October, 2009, 14:13:19 »
Eric,

Ken jij de Volvo Penta 2008 niet?
Shake hands, ik ook niet het moet natuurlijk een 2003 zijn.
Zat waarschijnlijk toen ik het berichtje tikte met mijn gedachten bij vorig jaar.
Heb zojuist deze ochtend de verstuivers laten afpersen en weer gemonteerd, alleen moet er nog ontlucht en getest worden.
Bedankt tot zover.

Groeten Frank

BJSoft