Author Topic: Dieselbacterie probleem  (Read 5439 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

  • Guest
Dieselbacterie probleem
« on: 17 May, 2009, 23:57:02 »
Goedenavond allen,

Niet een specifiek Contest probleem maar toch....
Vandaag voor mijn grote oversteek met Hemelvaart toch maar even mijn brandstoffilters gaan vervangen, en wat bleek.....
helemaal vol met een soort doorzichtige haargel (betere omschrijving weet ik niet)

In de waterafscheider (glazen bakje onder het filter) was niet vreemds te zien , maar het groffilter cav 296, het filterje op het opvoerpompje (Volvo penta MD11C) en het fijnfilter (papieren insert) op de motor zaten helemaal stampvol met een soort dunne doorzichtige gel.

Vond het eigenlijk een wonder dat de motor hier nog op draaide, hij starte na de winterstop weliswaar heel erg beroerd en reageerde eerst niet op de gashandle maar na een paar keer flink gassen ging dat weer en hebben we toch al 5uur geprutteld dit jaar.

Ook een paar liter uit de RVS brandstoftank afgetapt via de brandstofleiding (naar het groffilter) en de eerste twee liter had ook wat gelvlokken, daarna was het redelijk schoon (wel wat zwarte pitjes, zijn dat die beestjes? en is die gel hun poep??).
Mijn brandstofleiding komt via een kraan aan de onderkant uit de 80 l tank en er is geen mangat of waterzak aanwezig op/onder de tank.
Ik gebruik altijd starbrite biodiesel bij het tanken, dus blijkbaar zijn die beestjes resistent geworden of ben ik vorig jaar een keer slordig geweest? of heb ik gewoon teveel gezeild en te weinig geprutteld ??


Uiteraard heb ik alle filters vervangen (wat een pokke klus) en heb er nu een behoorlijke overdosis starbrite biodiesel in de tank bijgedaan en ga via de vulopening morgen nog vier liter van de bodem afzuigen, voor tank uitbouwen en kompleet spoelen etc. heb ik ivm Hemelvaart geen tijd, daarbij weet ik niet waar ik met 30 l vervuilde diesel heen zou moeten.

Iemand nog zinvolle tips of aanvulling om deze ellende te voorkomen of te verhelpen?   ??? ???

Voor de volledigheid, mijn motor heeft geen retour dieselleiding, die loopt namelijk terug naar de uitgang van mijn fijnfilter op de motor hetgeen bij de MD11C standaard schijnt te zijn.

tot slot kun je deze verhalen beter van een ander lezen dan dat je er zelf mee te maken hebt  ;)  wat een gepruts en wat stinkt die diesel allemachtig.

Groet,

Niels

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #1 on: 18 May, 2009, 17:15:59 »
Verdorie Niels,

Ellende! Ken het probleem. Heb ooit óók eens vuile diesel getankt. (om die reden haal ik bij voorkeur met jerrycans diesel bij een drukke wegpomp waar het meestal ook goedkoper is!) Veel pompen aan het water zijn in de winter niet geheel afgevuld. Dan komt er in combinatie met condens (water!) al snel een bacterie in de voorraad. Er zijn allerlei middelen om daar achteraf iets tegen te doen, maar ik heb daar in het verleden alleen slechte ervaringen mee, helaas. De beste remedie is toch je tank leegpompen (kan bijvoorbeeld met een vacuumpompje met vat dat je ook gebruikt om olie te wisselen. Afzuigen moet zo laag mogelijk. Vaak kan dit door het gat van de dieselmetersensor of via de vulopening of ontluchting. Dieselafvoeren mocht bij ons op de haven in het vuile olievat.  Daarna rest nog het uitbouwen van je tank. (meestal binnen één uur te doen hoor!) en de tank vullen met 5% Solu koudontvetter (Ferwerda automaterialenhandel of andere automaterialen zaak / ander merk mag ook), halfvol afvullen met lauw water, omschudden en op de kop legen (liefst ook weer opvangen en in afgewerkte olievat). Dan met een Kärcher met zo heet mogelijk water de tank goed naspoelen met kracht. Tank een nacht op zijn kop laten uitlekken en als je haast hebt er eventueel middels een oude föhn warme lucht door blazen enkele uren) om na te drogen. Tenslotte weer monteren en afvullen. Zekerheidshalve zou ik dan nogmaals de filters vervangen. De bacterie zit daar immers inmiddels ook in! Dan is het probleem zeker opgelost. Nog een opmerking: Dat CAV filter blijkt redelijk te werken, maar als je écht iets goeds wilt adviseer ik je een Separfilter. Dit werkt veel beter en stopt de motor automatisch vóór er water in je verstuivers (deze zijn niet te repareren als er water in komt en behoorlijk duur!) kan komen. Daarna zou ik gewoon aan de weg tanken. Zorg in de winter voor een volle tank tegen condensvorming! Veel sterkte en succes!
Eric. (C35/37 "Paperino")



Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #2 on: 19 May, 2009, 10:16:27 »
Beste Niels,

Op mijn boot heb ik naast dubbel uitgevoerde filters ook een zogenaamd "de bug" filter zitten. Was door de vorige eigenaar gemonteerd en functioneert al ruim tien jaar.

Voor informatie over dit filter zie :  www.toerzeilers.nl/techniek/disel2.aspx


Ketch
contest 38 ketch bouwnummer 47

Niels

  • Guest
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #3 on: 20 May, 2009, 00:22:07 »
Hai Ketch,

Daar hoor je wel meer goede berichten over, bij mijn motor gaat er echter geen diesel retour naar de tank en de de-bug magneet schijnt dan wel beter te funktioneren, de diesel passeert dan vaker de magneet en dat schijnt effectiever te zijn?
Helaas heb ik geen tijd meer om alles (tank) optimaal te reinigen en ga ik morgen eerst maar eens varen naar de wadden.
Vanavond heb ik nog wel 6 liter van de bodem afgezogen met de vacuumpomp waarmee ik normaal olie ververs en daar kwam toch wel wat rommel mee omhoog, weer flink wat biocide toegevoegd. (dood aan de beestjes en hun poep/slijm  ;D)
Na dit weekeind ga ik de tank demonteren en schoonmaken en monteer ik tevens een nieuwe dekdop want die vertrouw ik ook niet (oud en een beetje gaar aluminium) uiteraard zal ik dan gelijk de ontluchting controleren, de leidingen weer spoelen en de filters weer checken/vervangen.

Bedankt voor je advies!!

Niels

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #4 on: 20 May, 2009, 11:29:25 »
Beste Niels,

de de bug filter zit op mijn boot direct in de aanvoerleiding. Of hij werkt dat weet ik niet maar ik heb tot op heden ( na zeven jaar en 10.000 mijl) geen problemen met brandstof gehad.

Rob (Ketch)
contest 38 ketch bouwnummer 47

Niels

  • Guest
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #5 on: 24 May, 2009, 23:06:50 »
Hai Rob,

10.000 mijl in zeven jaar is niet misselijk! Waarachijnlijk ga jij dat bacterie probleem nooit krijgen omdat jouw brandstof bijna geen kans heeft om oud te worden!
Tot nu toe ook nooit problemen gehad en na het toevoegen van de biocide zonder problemen 150 mijl afgelegd. (Retourtje Texel - Baarn) maar nu gaat voor de zekerheid de tank er toch maar even uit en ga ik de lekkende dekdop vervanger door een moderner exemplaar.

Groet,

Niels

Chris K?pper

  • Guest
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #6 on: 25 May, 2009, 22:33:54 »
Hallo,

in Duitsland zijn dieselbacterien produkte in die tijdschrift "Segeln" getest worden.

Dit is dat beste produkt en helpt echt goed !!

http://mikrofiltertechnik.de/

groetens

chris

Niels

  • Guest
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #7 on: 25 May, 2009, 23:13:28 »
Hallo Chris,

Vielen dank fuer deine avisierung ! Ich gehe im Holland suchen nach grotamar !
(habe schon auch gute geschichten gehort uber grotamar)
Vielleicht habe ich gluck und ist damit die sache zu ende!

Vielen dank und herzlichem gruess,

Niels

Niels

  • Guest
Re:Dieselbacterie probleem
« Reply #8 on: 31 May, 2009, 09:50:43 »
Laatste Update van dit verhaal;

Alle middeltjes ten spijt bleef de bagger en kwam er nog steeds rommel in mn filters.
Uiteindelijk om alle risico's te voorkomen toch de tank eruit gehaald en schoongemaakt, tevens een nieuwe dekvuldop geplaats daar deze ook niet meer in goede (waterdichte) staat verkeerde.
Daarna weer de filters vervangen en de leidingen gespoeld met schone diesel.
Ik zal in de toekomst starbrite biodiesel toevoeging blijven gebruiken als preventief middel tegen de bacterieen.

Niels

Dick Nelson

  • Guest
Re: Dieselbacterie probleem
« Reply #9 on: 12 October, 2009, 17:30:16 »
Ben in het bezit van een contest 34 van 1979. Wil ook de tank watervrij maken. Is er een aftap mogelijkheid of is de gehele tank verwijderen de enige oplossing? En is dit te doen voor dit type?

mvrgr Dick

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Dieselbacterie probleem
« Reply #10 on: 12 October, 2009, 17:44:57 »
Ben in het bezit van een contest 34 van 1979. Wil ook de tank watervrij maken. Is er een aftap mogelijkheid of is de gehele tank verwijderen de enige oplossing? En is dit te doen voor dit type?

mvrgr Dick

Dag Dick,

Ik heb ook een contest 34. Ik heb geen problemen met water in de tank. Ik kan me voorstellen dat bijgaande methode afdoende zou kunnen werken, zonder de gehele tank eruit te hoeven halen.

Onder de kuipvloer zit de bekisting waarin de RVS tank zit. Bij mij is hierop een opening gemaakt waar de flotter wordt bevestigd. Ik weet zo niet of er ook een mangat in zit, maar dat zie je vanzelf. Als je de flotter eraf schroeft, of het mangat opent kun je, volgens mij, met een stevige slang of pijp tot onderin de tank komen om het water af te zuigen. Als er diesel uitkomt ben je volgens mij klaar, immers water is zwaarder dan diesel.

Ik weet niet of dit de juiste methode is, maar in mijn beleving zou het kunnen werken.

groet
Ewout

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Dieselbacterie probleem
« Reply #11 on: 13 October, 2009, 18:49:28 »
Heren,

Wellicht een geheel andere invals hoek maar hebben jullie weleens overwogen een dagtank(je)  te installeren? Het voordeel hiervan is dat je dit tankje net boven de motor kan plaatsen en als het smal van vorm is heb je ook bij schuin gaan niet de kans op lucht aantrekken. De dagtank wordt gevoed uit de "gewone"tank. Als er dan vuil in de diesel zou zitten kun je volstaan met de dagtank af te tappen en schoon te maken en deze met schone diesel bij te vullen dan kun je in iedergeval thuis komen. De grote tank kan je dan later reinigen. Als de dagtank van kunststof is kun zowel het niveau als de helderheid van de diesel controleren.

Ketch
contest 38 ketch bouwnummer 47

 


BJSoft