Author Topic: Buitenwater temperatuur Vetus m3.10  (Read 2379 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franklin

  • Guest
Buitenwater temperatuur Vetus m3.10
« on: 06 June, 2010, 19:53:37 »
In mijn contest zit een vetus m3.10, afgelopen zaterdag vanuit het niets begon het lampje buitenwater temperatuur te branden. Nooit eerder gezien en op het water zo goed en zo kwaad impeller vervangen ondanks dat de water uitstroom voldoende leek maar je weet maar nooit. Dit heeft stationair niet geholpen maar bij hogere toeren ging het alarm uit. Na verloop van tijd ging het alarm weer af en ben ik (gelukkig) met een sleep naar binnen kunnen komen. Al zoekende ben ik erachter gekomen dat op de koelwater uitlaat na de warmtewisselaar een soort "thermostaat" zit, als ik het snoertje los maak van deze sensor gaat het alarm uit dus heeft het hier mee te maken. Heeft iemand enig idee of dit gerelateerd is aan dit thermoconctact/thermostaat 'geval' of dat het op enigerlei wijze te maken heeft met de warmtewisselaar. Op alle manieren gezocht naar informatie op het web maar los van de melding dat het lampje op het paneel staat wordt nergens gesproken over hoe te handelen indien dit gaat branden (los van motor uitschakelen)

mvg

Franklin

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Buitenwater temperatuur Vetus m3.10
« Reply #1 on: 06 June, 2010, 23:21:27 »
Franklin,

Op onze Mitsubishi K4F (4 cilinder) die lijkt op jouw motor met 3 cilinders zit inderdaad een sensor. Deze kan defect zijn, maar ook kan het een slecht contact zijn. (stekker met contactspray reinigen en verbindingslip op sensor idem). Blijft de lkacht, dan is er iets anders mis. Dan is óf de sensor stuk, óf de motor wordt écht te heet. Probeer om dat te testen eens gewoon met een thermometer de koelwater temp. te meten. Pas op, de dop er niet afdraaien met hete motor, daar spuit dan kokende vloeistof uit!

Franklin, Succes!

Eric.

C35/37 "Paperino"

Franklin

  • Guest
Re: Buitenwater temperatuur Vetus m3.10
« Reply #2 on: 06 June, 2010, 23:51:02 »
Heb de stekker en lip van de sensor al gereinigd zonder succes. Motor alles bij elkaar meer dan 30 minuten laten draaien en de koelvloeistof reservoir wordt warm maar je kan gewoon je hand er tegen houden, spuugt voldoende water uit en het volume van wat er uitgestoten wordt neemt toe naarmate de toeren hoger lopen. Het kwam ook opeens op

Franklin

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Re: Buitenwater temperatuur Vetus m3.10
« Reply #3 on: 07 June, 2010, 14:24:29 »
Heb je je intercooler wel eens losgehad en schoongemaakt?
Het is niet ondenkbaar dat er een deel is dichtgekalkt door jarenlang gebruik.

Hierdoor neemt de koelcapaciteit af wat kan leiden tot een afname in de koelcapaciteit (en gescheurde kop!) In 2000 heb ik dit van dichtbij meegemaakt.
Contest zeiler sinds 1989!

Franklin

  • Guest
Re: Buitenwater temperatuur Vetus m3.10
« Reply #4 on: 07 June, 2010, 16:03:42 »
De warmtewisselaar is door mij nimmer afgehaald, motor heeft 1800 draaiuren en kan in de documentatie van het schip ook niets terug vinden van het tussentijds reinigen van de warmte wisselaar.Ben aan het zoeken geweest en uiteindelijk een leverancier van de onderdelen gevonden en besteld (nieuwe ringen etc.) als ook een nieuw thermocontact zodat ik komend weekend de handel kan uitbouwen (en hopenlijk) weer inbouwen. Ben vooralsnog niet zo bang voor onderliggende schade omdat ik nog nooit ook maar een enkele keer een 'overhitting' alarm van het koelwater heb gehad. Ook blijft het reservoir van de koelvloeistof redelijk op temperatuur maw wekt niet de indruk dat het kookt.

Franklin

 


BJSoft