Author Topic: autohelm st 3000  (Read 504 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline GANNET II

• Sr. Member
    • groenehartparticipaties
autohelm st 3000
« on: 25 October, 2015, 16:18:15 »
Mijn Contest 34 is uitgerust met een antieke ST3000 stuurwiel autopilot. Hoe antiek ook, hij werkt voortreffelijk en wat goed werkt ga ik niet vervangen. De motor van de autopilot is bevestigd aan de stuurboord bun. Dat is een enkelbreker. Ik wil de motor aan de stuurkolom bevestigen. Echter, Raymarine, huidige eigenaar van Autohelm, heeft geen 'support brackets' voor dit model meer. De importeur onderzoekt enige alternatieven, maar was niet optimistisch. Kent iemand van u mogelijk een adres of heeft een tekening zodat ik zelf een bracket kan maken? De huidige 'clevis' plaats ik op deze bracket.

Bvd

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
Re: autohelm st 3000
« Reply #1 on: 26 October, 2015, 10:29:25 »
Kan je de bestaande bracket niet gewoon monteren op de stuurkolom? Gezien de diversiteit aan kolommen vraag ik me af of er een standaard voor bestaat. Wel een lekkere automaat trouwens, ik had er ook eentje op mijn Contest. Simpel, robuust en betrouwbaar :)

Offline GANNET II

• Sr. Member
« Reply #2 on: 02 November, 2015, 00:27:03 »
Even nadenken. De manual geeft een aparte bracket aan. Dat is ook nodig want de buitendia van de motor krijgt anders geen ruimte. Tegen de wand van de bun is dat geen probleem, want de snaar gaat dan schuin weg van de wand naar het stuurwiel. Bij plaatsing aan de stuurkolom loopt de snaar schuin naar de stuurkolom. Dus de bracket is nodig om afstand te creƫren. Lijkt wel politiek. Leuke suggestie. Bedankt.

Groet,
Solent.

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #3 on: 02 November, 2015, 09:29:49 »
Ik heb gezien welke je bedoelt, de pedestal mount bracket. Ze zijn online nog wel te vinden   hier bijvoorbeeld .  Zal wel een prijskaartje aan hangen, zeldzaam maakt duur  ;)

Offline GANNET II

• Sr. Member
« Reply #4 on: 08 November, 2015, 14:17:36 »
Bedankt voor de info.
Ik kwam ze later ook nog tegen op e-bay. Inderdaad, zeldzaam maakt duur. Rond de dlr 95 exclusief porto. Kan ik 'm beter zelf maken uit hout en enkele rvs beugels.

groet,
Solent

Offline Dullemen

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: 02 December, 2015, 07:07:34 »
Beste Solent,

Toen wij onze Contest 34 kochten zat er ook een st3000 stuurautomaat in, Inclusief de stuurstand beugel.
De stuur automaat heb ik inmiddels vervangen door zijn opvolger aangezien ik geen losse kabels in de kuip meer wilde. Maar de automaat werkte top. Voordat ik hem elders te koop aanbied wellicht iets voor jou?

Zo ja, stuur me dan een pb.

Groeten,

Ben

BJSoft