Author Topic: Proefvaren  (Read 432 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jadereau

  • Guest
Proefvaren
« on: 11 September, 2016, 15:49:21 »
Wij beginnen interesse te krijgen voor een Contest en hebben net een Contest 36s bekeken.
Het schip is echter niet vaarklaar en gezien de eigenaar op leeftijd gaat dat op korte termijn ook niet gebeuren.
Graag willen wij echter toch weten hoe een Contest 36s zich op zee houdt. Kunnen wij eens met iemand een stukje varen om een idee te krijgen.
Vriendelijke groet,
Frits en Birgitta

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Proefvaren
« Reply #1 on: 25 September, 2016, 18:15:53 »
Hallo Frits en Birgitta,

Je kunt met onze contest niet de zee op, we liggen in Enkhuizen en gaan dit jaar niet meer het zeegat uit Wel hebben we een aantal oversteken gedaan an afgelopen jaar een vakantie naar ZW engeland onder veelal zwaar weer.

Stuur een PB als je nadere informatie wilt hebben over het gedrag op zee. Je kunt ook kijken naar bv het gedrag van een C35 ofwel naar het gedrag van een C37.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Jadereau

  • Guest
Re: Proefvaren
« Reply #2 on: 23 October, 2016, 01:31:08 »
Beste Sjoerd,
Bedankt voor je bericht. Inmiddels zijn we alweer eens verder wezen kijken. Weet jij wat nu het echte verschil is tussen de 36s en de 35? De indelingen zijn gelijk, ergens zit een verschilletje in lengte maar in reviews is een ieder erg te spreken over beide schepen.
Bij Hanse zijn er veel schepen van buiten gelijk, maar is alleen de indeling wat anders terwijl de lengte aanduiding een verschil in lengte suggereert. Is er hier ook zoiets aan de gang?

Mooie site hebben jullie!
Vriendelijke groet
Frits

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Proefvaren
« Reply #3 on: 24 October, 2016, 16:14:18 »
Hallo Frits,

De 35 en 36 hebben exact dezelfde dek-layout. De 35 heeft een spiegel die achterover valt, de 36S heeft een spiegel die voorover valt. Verder zijn ze volledig identiek.

De 26S heeft een aantal veranderngen ondergaan. De mast is naar achteren geplaatst waarbij het 5/7e tijg vervangen is door een toptuig. Ongeveer tegelijkertijd is de indeling veranderd: Ipv een grote doorgang naar de achterkajuit aan BB met een klein wasbakje is er aan BB zijde achter is een toilet, de achterkajuit gan je aan SB in via de (verkleinde) keuken.

Ik heb een 36S met de oude indeling, op sommige houtdelen staat doodleuk: "C35" vermeld. De zeileigenschappen zijn vrijwel identiek, de 36S heeft een iets langere waterlijn en wellicht een iets hogere rompsneliheid, ik verwacht niet dat je dat erg goed zult merken.

Later is de 37 ontstaan met een nieuwe dekmal en al laatste is de 38S gebouwd met weer een langere spiegel. Duidelijk allemaal afstammelingen van de 35.

Ik vind het ene prettig en ruim schip met erg veel stahoogte en goed te zeilen. Vorig jaar zijn we met NO 5-6 in 15 uur van IJmuiden naar Lowestoft gegaan, een mooie gemiddelde.  Omdat er ook veel bergruimte aan boord is kunnen wij al onze spullen kwijt waardoor we ook langer aan boord kunnen blijven.

Er is wel echt een verschil tussen de masttop en fractioneel getuigde versies. Je hebt daar echt een keuze. Ook de indelingen zijn iets afwijkend, ik zou ze beide bekijken. WIj hebben gekozen voor een versie met een "tuppeware" dek en hadden niet erg veel keuze. Als je een ERG vroege 35 hebt dan heb je wellicht geen vaste ruit. Ik zou zelf voorals ook kijken naar onderhoud en vernieuwingen. Van de allereersten moet je denk ik de komende jaren zeker de motor grootschalig aanpakken ofwel vervangen, een dure klus, ik zou dat zeker mee laten wegen in je afweging.
Veel succes,
SJoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Proefvaren
« Reply #4 on: 25 October, 2016, 22:11:20 »
Frits, ben het deels eens met Sjoerd, maar de indeling tussen 35 en 36S verschilt nauwelijks. Je kunt de salonkussens van de 35, 36S en 38 onderling ruilen! Wij hebben een verlengde 35. (35/37) De romp is met een kleine meter verlengd aan de achterzijde waardoor er meer bergruimte, een zwemplatform en langere waterlijn is ontstaan. Dat oogt wat fraaier dan de "quillotine kont" van de "gewone 35" en komt rompsnelheid en vaareigenschappen zeer ten goede. Alleen bij achteruitvaren stuurt het schip minder strak omdat de scheg en het roer in verhouding iets meer naar voren zijn komen te zitten. Dat went echter snel. Over de vaareigenschappen kan ik kort zijn. Wij zijn niet voor niets al jaren (afwisselend met de indentieke 35/37 "Dione" ) 1e en 2e in de Contestcup tot 40 foot!
Voordelen van de 35 (5/7)  boven de 36S (toptuigage) zijn: loopt hoger aan de wind, heeft meer zeildragend vermogen dus is ook bij licht weer redelijk snel en loopt niet vlug uit het roer. Mits je op tijd reeft (vanaf Bft 5) is het een prettig zeilend en stabiel schip dat boven verwachting presteert en vele zogenaamd "snelle zeilers"het nakijken geeft! Wij hebben er in 15 jaar bijna 50.000 Zeemijl mee gevaren (zomer én winter) en ook in slecht weer en op zee. Ook bij Bft 8 en hoge golven hebben wij ons nooit een moment onveilig gevoeld. Het schip gedraagt zich altijd voorspelbaar en relatief rustig. Grootste nadeel van de 35 is dat het zetten van met name het grootzeil nogal zwaar gaat. Het is ook nogal een grote lap van maar liefst 46 meter! Ook het wegbergen en refen gaat relatief zwaar. Oplossing die wij daarvoor gevonden hebben is een grootzeil met Dutchman systeem er in. Nu valt het doek vanzelf om-en-om (als een pliségordijn) op de giek bij het aftuigen of reven. Om het zetten te vergemakkelijken zijn we een stap in de tijd terug gegaan door een lier op de mast te zetten. Dat scheelt nogal wat frictie (= kracht)!
Tenslotte. Als je gek op teakdekken bent is er keuze genoeg bij zowel de 35 als 36S op de tweedehands markt. Mocht je dat liever niet willen, dan zijn er nog een aantal 35's met polyesterdek te vinden. Minder mooi, maar veel praktischer qua onderhoud. Vergeet niet dat een nieuw dek al gauw zo'n € 12.000-15.000 kost (incl. slopen van het oude dek) en dat is heel veel geld!. Let ook op de toestand van de zeilen en motor bij de aanschaf. Een setje van een goed grootzeil plus (rol) genua1 zit tussen de € 4500 en € 6000. Een nieuwe motor is uiteindelijk vaak goedkoper dan de oude te reviseren als je handig bent. Een oude gereviseerde Volvo blijft een motor waar veel onderdelen schaars van worden en duur zijn. Als de revisie rond de € 5000 kost kunt je beter voor € 6500 een nieuwe japanner kopen (Mitsubishi 33 Pk of voor € 7800 een 42 pk incl. keerkoppeling). Het inbouwen is met wat hulp prima zelf te doen in 2-3 dagen. Nieuwe motoren vervuilen ook minder, gebruiken minder brandstof en de onderdelen kosten minder dan de helft van die voor de oude Volvo's. Ze lekken (meestal) niet en zijn stiller. Maar daarnaast ook veel lichter (bij ons zelfs 70 Kg minder dan de originele MD17C) wat weer goed is voor de zeilegenschappen van het schip. Als je een keer een 35 (35/37)  wilt bekijken, kun je via een PM contact met mij opnemen. Ik moet je wel waarschuwen dat onze 35 geen gemiddelde 35 is! Wij hebben het schip in de tijd dat wij er mee varen volledig gerefit.

Gr. Eric.

C35/37  "Paperino"

 


BJSoft