Author Topic: Garmin 128 koppelen aan icom m411  (Read 1528 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsF

• Guest
Garmin 128 koppelen aan icom m411
« on: 03 April, 2010, 23:05:27 »
Beste forumleden,
Vandaag mijn nieuwe marifoon gemonteerd, een icom m-411. Alles werkte maar toen moest ik de marifoon koppelen aan de gps.
Aan de marifoon zit een dun draadje die als hij open ligt een kern bevat met maar 4 hele dunnen aders en een mantel die >8 aders bevat.
Daar tegenover zit 1 kabel van mijn gps die voor de nmea aansluiting is.
Iemand enig idee hoe dit op elkaar aan te sluiten?

Alvast dank!

groet
NielsF

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
Re: Garmin 128 koppelen aan icom m411
« Reply #1 on: 04 April, 2010, 15:00:46 »
Niels, op pag 44 van de manual van de IC-M411 staat hoe de marifoon aan de GPS moet worden gekoppeld, zie  http://www.maeselectronics.be/icom/pdf/IC-M411_IM.pdf .  NMEA-out van de GPS aan de VHF knopen en klaar ben je. Misschien een goed idee om ook alvast een NMEA multiplexer te kopen zodat je later kan uitbreiden en een PC kan koppelen.

NielsF

• Guest
« Reply #2 on: 05 April, 2010, 00:15:52 »
Hey BJ,
Dank. Betekent dat dat ik de nmea + en de nmea- samen moet aansluiten op het ene draadje van mijn gps? Of moeten ze elk een aansluiting hebben op de GPS? Mijn beschrijving van de GPS zegt dat er 1 nmea aansluiting is.
En hoe krijg je deze draadjes dan verbonden? via kroonsteentjes lukt dit niet omdat het veel te fijn is. Solderen?of zijn er speciale stekkers voor?

Offline BJ

• Global Moderator
  • Hero Member
    • BJSoft
« Reply #3 on: 07 April, 2010, 08:49:10 »
Niels, ik kan maar een goede suggestie doen en dat is dat je ff moet investeren in een multiplexer. Shipmodul heeft diverse modellen en Brookhouse ook. Aansluiten wordt dan een eitje, geen gerommel met kroonsteentjes en je kan er nog andere apparaten (bijv. een stuurautomaat) aan knopen. Bovendien krijg je een galvanische scheiding waardoor een eventueel spanningsverschil geen schade kan aanrichten. Simpel gezegd: als je niet goed weet wat je doet moet je niet gaan rommelen...;)
Garmin heeft een NMEA uitgang, de data + moet aan de NMEA + van de Icom, de aarde van de Garmin moet aan de NMEA - van de Icom.

BJSoft