Author Topic: Dynamo MD11c en accu types  (Read 839 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Dynamo MD11c en accu types
« on: 14 July, 2011, 00:03:07 »
Hallo,

Wat ik mij afvraag is of er op dynamo's aanpassingen gedaan worden mbt type accu's (AGM/GEL/calcium/ e.d)

Voor zover mijn info van mijn c31ht klopt die ik van de vorige eigenaar heb zitten er bij ons 4 GEL accu's in het schip.
De zijkanten van de accu's kan ik niet zien (staan strak naast elkaar) en bovenop staat niets.
Deze accu's zijn van 1995 en zijn bezig met afsterven ben ik bang  :(
Er moeten dus vervangende accu's in en ik ben geneigd om bij GK 3 calcium accu's aan te schaffen (2 paralel op aansluiting 2 en 1 enkele op aansluiting 1)
Mijn lader kan ik instellen op het type accu wat gebruikt wordt (Sterling ProSport dual channel charger), maar wat met de dynamo die op de motor zit????
of is het gewoon de nieuwe accu's er in en gaan met die banaan....  :-\

groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Dynamo MD11c en accu types
« Reply #1 on: 14 July, 2011, 09:48:21 »
Een calcium-accu heeft een laadspanning van 14,8V, een standaardloodaccu zit op 14,4V.  Je zal dus de spanning van de dynamo na moeten meten om te kijken of het gaat werken. Het enige risico wat je overigens loopt is dat de zaak niet helemaal vogeladen wordt maar dat hoeft op zich geen ramp te zijn. Koffie zetten kan ook gewoon op een gasstel  ;-)
Waarom trouwens calcium- en geen gelaccu's ?

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Dynamo MD11c en accu types
« Reply #2 on: 14 July, 2011, 10:04:13 »
Hoi,

Als de spanning van de dynamo dus iets lager is loop ik als ik het goed begrijp ook geen risico van overladen. Mijn Sterling lader conditioneerd de banken wel weer als ik aan de walstroom lig.
Idd kan koffie zetten op gas. Dat doe is dan ook  :)
Ik lees overal dat gel accus niet geschikt zijn om te starten. Er zitten nu 2 banken van 2 parallel gekoppelde gel accus in. Tezamen dus 4 van die monsters die als ik dit gelijk wil houden mij een behoorlijke bak met geld kosten.
Bij GK is een aardige aanbieding van 105 ah Wilco accus. Hier kan ik in de bak 3 stuks in plaatsen.
Ik heb een 1+2 draaischakelaar, dus waar mee gestart wordt zit ook de verlichting ed aan.
Maar ik sta open voor suggesties.

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Dynamo MD11c en accu types
« Reply #3 on: 14 July, 2011, 12:04:59 »
Hmmm, dat ze niet geschikt zijn lees ik ook wel eens maar ik heb daar dan ook zo mijn twijfels over. Het belangrijkste bij starten is een relatief hoge stroom maar in de praktijk blijkt dat toch echt wel mee te vallen. Je hoort nooit iemand over het aansluiten van een omvormer en die trekt, even uitgaande van een 1500VA model, toch ook een dikke 100A. Een startmotor doet (nominaal) echt minder dan dat dus starten moet gewoon kunnen.
Verder klopt de aanname over de dyname, de kans op overladen is nihil en dat zou ik persoonlijk wel als een voordeel willen zien. Je kan ook overwegen om bv. zonnepanelen en/of een windmolen te plaatsen om dat laatste beetje in je accu's te proppen. 
Zo'n schakelaar had ik trouwens ook maar die heb ik er tussenuit gehaald en ik heb nu alles, starten en licht, op dezelfde accubank. Ik heb een oude MD2b en die kan je dankzij de kleplichters zelfs nog starten als de accu zo goed als leeg is en worst case aanslingeren. 

 


BJSoft