Author Topic: 12V leidingen C31HT  (Read 2556 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Reedijk

  • Guest
12V leidingen C31HT
« on: 30 September, 2011, 16:12:13 »
Beste leden,

Heeft iemand een schema / overzicht van de 12V leidingen in een C31HT? (bouwjaar 1976) ik ben m.n. op zoek naar leidingen in het kajuitdak ivm met een sluiting in de groep kajuitverlichting, zeer waarschijnlijk ontstaan in de toiletruimte.
bij voorbaat mijn dank.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #1 on: 30 September, 2011, 16:30:52 »
De bedrading bij Contest ligt doorgaans niet in leidingen maar zit tussen de binnen- en buitenschaal 'geplakt'. Lampjes loshalen en nameten, iets anders zit er vrees ik niet op..? 

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #2 on: 02 October, 2011, 17:08:00 »
Nou,

bij de C35 zitten ze weldegelijk door pijpjes!

However, neem een leidingdetector om de draden te vinden. Is o.a. te koop bij de bouwmarkt.

Gr. Eric.

C35/37 "Paperino"

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #3 on: 02 October, 2011, 19:29:35 »
Onze c34 heeft ook de leidingen in pijpen lopen. Weliswaar flexibele pijp, maar toch. Groet ewout

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #4 on: 03 October, 2011, 11:31:53 »
Hoi Rob,

Ik heb wel een heleboel schema's van onze C31HT, maar die is uit 84.
Ze liggen allemaal op de boot en we liggen vlak bij elkaar.
Als je de hele bende wilt doorkijken of er iets voor je bij zit hoor ik het wel.

Groeten
George (Magellan)
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #5 on: 03 October, 2011, 13:34:53 »
Het zal ongetwijfeld met het bouwjaar te maken hebben, bij mijn C30 (1970) en C33 (1971) zaten 'geplakt' tussen de binnen en buitenschaal. Knap onhandig want na een jaartje of 40 zijn sommige draden toch wel aan vervanging toe.

Rob Reedijk

  • Guest
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #6 on: 04 October, 2011, 00:20:42 »
Allen,

hartelijk dank voor alle info en tips. dat wordt speuren en meten...

@George: ben je toevallig a.s. zondag aan boord?

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #7 on: 04 October, 2011, 15:03:06 »
@Rob,

Zondag weet ik nog niet. De kans is wel aanwezig dat ik er ben, maar maandag ochtend ben ik er zowiezo wel. Er wordt dan een taxatie uitgevoerd.

gr.
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Rob Reedijk

  • Guest
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #8 on: 05 October, 2011, 00:43:35 »
@George,

ok, ik kijk wel even als ik in de haven ben of je aan boord bent. maandag kan ik niet vanwege werk agenda :-(

gerritandela

  • Guest
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #9 on: 13 November, 2011, 21:55:33 »
via de website van Dick Zaal kun je via de ontwerper vaak nog pdf's verkrijgen van schema's etc.

Gerrit

hjvanh

  • Guest
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #10 on: 14 November, 2011, 21:53:11 »
Inderdaad, Dick Zaal heeft het orginele schema van de 31HT. Hij heeft het ons onlangs per e-mail toegezonden.

Groet,
André

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #11 on: 15 November, 2011, 12:06:53 »
Hoi Andre.

Graag wil ik deze ook ontvangen. Alle info is welkom.
Zou je ze mij willen mailen?

george@koeneman.net

Alvast bedankt
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

hjvanh

  • Guest
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #12 on: 16 November, 2011, 21:47:58 »
Hallo George,

In de bijlage vind je het schema dat Dick Zaal ons heeft gestuurd, wij zijn ook bezig in onze 31HT orde aan te brengen in de puinhoop, maar het is de moeite waard.
Succes ermee,
Mvg,
André

Hierbij een JPG plaatje van het electriciteitschema voor de Contest 31ht.
Het geeft de situatie weer van het dashboard, de ruimte er achter en de aansluiting naar de motor.
Er is geen schema hoe en waar de  bedrading gaat naar de diverse lichtpunten e.d..
Het zijn platte snoeren die tussen de binnen plafondschaal ingeplakt zitten.
Deze zijn nauwelijks te vervangen.
Ik hoop dat u ondanks dat wat aan het schema heeft.
Met vriendelijke groet,

Dick Zaal

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #13 on: 17 November, 2011, 11:06:36 »
Hoi Andre,

Dank je wel voor de gedeelde info. Altijd prettig.
Waar ik tegen aan loop is in het motorruim zit tegen het stuurboord schot een redelijk uitgebreide strook met aansluitingen.
Momenteel heb ik 2 accu banken die aangesloten zijn op een 1+2+both schakelaar. Ik wil eigenlijk de voedings kabel van het schakel paneel bij de kaarten tafel los koppelen en direct op een van de twee accu banken aansluiten.
Het schakelpaneel bij mij heeft ook een hoofd schakelaar er op zitten.
Doel van mij is om navigatie app. (aangesloten op schakelpaneel) gescheiden te krijgen van het startmotor omgeving.
Nu is het zo dat als ik de hoofdschak. op een willekeurige positie zet, dat het startmotor gedeelte op dezelfde "lijn" zit als het schakel paneel. (tijdens starten krijg ik dus ook de "dip" op de nav. instr.)
Wel had ik in gedachte om de startmotor op de hoofdschak. te houden en dus in geval van nood alsnog de acc. accubank te kunnen aanspreken. Deze optie geeft mij ook nog de mogenlijkheid om "stroom te draaien" op de acc bank als die leeg driegt te gaan.

Mvrgr.
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #14 on: 17 November, 2011, 14:59:16 »
Je kan de twee bestaande accu's aan elkaar koppelen en een aparte startaccu neerzetten. Keuzeschakelaar weghalen en een FET-scheidingsblok of Citrixrelais gebruiken om beide accusets te kunnen laden. Als je een goede startaccu neemt, bij voorkeur een Optima spiralcel dan is de kans op een lege startaccu dermate klein dat het de aanleg van een schakelcircuit om te kunnen starten op de serviceaccu's niet rechtvaardigt. Leg een set Hallfords startkabels aan boord en je kunt in geval van nood alle kanten op.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #15 on: 17 November, 2011, 16:11:50 »
Het laden van de banken vindt ik nog niet eens zo relevant, Er zit een prachtige nieuwe dual channel charger van Sterling tegen een schot gemonteerd die beide banken onafhankelijk laad en conditioneerd als er walstroom is.
Waar bij mij momenteel de onduidelijkheid bestaat is in hoevere de aansluitingen van het moterinstrument panneel gescheiden/verweven is van/met het schakelpaneel van het boordnet. Het is redelijk moeilijk uit te leggen zonder een idee te hebben van de reel in het motorhok tegen het schot zit.
Wellicht binnenkort eens een foto van maken als ik er weer ben.
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: 12V leidingen C31HT
« Reply #16 on: 17 November, 2011, 19:47:57 »
Als ik het goed begrijp dan is er maar een circuit dus dan is de connector in het motorruim gewoon aangesloten op de bestaande accu's. Maar zonder het te zien kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

 


BJSoft