Author Topic: Windvaan stuurinrichting?  (Read 4428 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rgeensen

  • Guest
Windvaan stuurinrichting?
« on: 17 November, 2012, 10:41:28 »
Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum ervaring heeft met een zelfstuurinrichting/ windvaanstuurinrichting.
Er staat een gebruikt exemplaar te koop en ik heb daar wel interesse in, maar ik heb er geen verstand van.

Hoe kan je weten of het een goed systeem is en of het geschikt is voor je boot? Ik heb een Contest 34 uit 1977.

Wat zijn de voor en nadelen van het systeem en hoe werkt het praktisch in de kuip? Zou zoiets dusdanig te installeren zijn dat het makkelijk te bevestigen en te verweideren is zodat je het alleen voor langere tochten meeneemt?

Ik verneem graag reacties met ervaringen en allerhande tips.

Het systeem is een ram systeem, zegt mij verder niets, maar wellicht 1 van de forum leden wel.

Ruud

Offline dwarsloper

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 44
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #1 on: 18 November, 2012, 16:08:17 »
Was zelf ook geinterreseerd en ben een stukje tegen gekomen te lezen als pdf. op Windpilot.com .stuurautomaten van Peter Christian forthmann.
het is zo te downloaden.
Lees ze.
Tjeerd.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #2 on: 18 November, 2012, 21:12:59 »
Houdt wel rekening met het volgende:
* achteruit aanmeren is moeilijker
* kwetsbaar in sluizen, maar ook in havens als de vaan uitsteekt uit de box
* Zeer goede zeiltrim vereist om nauwkeurig te werken
* Zijn er nog spareparts voor het aangeboden type?

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #3 on: 19 November, 2012, 09:00:58 »
Ruud, er zijn nogal wat verschillende modellen, merken en principes in windvanen dus het is niet eenvoudig om een snel antwoord op de vraag te geven. Een 'ram systeem' zegt me zo even niets, heb je een link naar een advertentie oid?  Is het een systeem met een pendulum en lijnen of heeft het een eigen hulproer? Als het met stuurlijnen werkt heb je nl. al een uitdaging om het goed werkend te krijgen op een stuurwiel, dan zul je een adapter moeten hebben. Als het systeem niet met een pendulum werkt maar met een rechtstreeks koppeling tussen de windvaan en het roer (zoals bv de oudere Windpilot modellen) dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen.
De montage is doorgaans iets wat je eenmalig doet en afhankelijk van het systeem kunnen er ook behoorlijk zware krachten op de spiegel van de boot komen, iets waar je terdege rekening mee moet houden. Sommige systemen hebben de mogelijkheid om de vaan en/of pendulum tijdelijk te demonteren maar het frame blijft doorgaans gewoon zitten.

rgeensen

  • Guest
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #4 on: 19 November, 2012, 19:59:16 »
Dank voor de info. Het is een pendule systeem met stuurlijnen naar het stuurwiel geen hulproer. Er zijn nog veel reserve onderdelen bij. De basis is uit rvs en brons. Lijkt goede maar ouderwetse kwaliteit.

Enig advies waarmee ik rekening moet houden als ik het systeem op de spiegel monteer qua krachten op de spiegel?

Oja achteruit parkeren laat mijn boot simpelweg niet toe omdat ik niet achteruit kan varen, dus dat probleem zal ik niet hebben ;)

Valentine

  • Guest
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #5 on: 19 November, 2012, 20:15:31 »
Hallo Ruud,

een collega van mij heeft een Windpilot op zijn Contest 33 (www.zu-zweit-auf-see.de). Hij is er heel blij mee. Mijn eigen ervaring: Veel gedoe, wel handig om echt de oceaan over te steken maar ik ben net uit Portugal in vijf dagen met een HR 42 naar NL gezeilt, alleen op autopilot. De windvaan leverde genoeg electriciteit op, om de autopilot en alles andere te laten draaien met computer aan den omvormer voor navigatie. En inmiddels stuuren ook de electrische vrienden goed naar de Wind als dit gewenst is, zonder lijnen in de kuip. MAAR: Als je drie weken de Atlantik wil oversteken, dan moet zon windvantje wel aan bord, al als backup als de electrik toch eens niet werkt.

Windvan werkt niet met weinig wind, en ook soms niet met veel wind voor de wind.  De Spiegel van den Contest is zeker sterk genoeg voor zon apparatje.

Dus ik zou zeggen: Of het een slimme optie is, hangt af van het vaargebied. Laat eens weten wat je deed.

Groetjes

Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #6 on: 20 November, 2012, 12:48:52 »
Ruud, een systeem zonder hulproer genereert minder kranchten dan een systeem met hulproer. Op basis van de voorhanden zijnde gegevens is het niet mogelijk om te zeggen hoeveel er op de spiegel komt te staan. Maar op een C33 kan je een Sailomat 3040 monteren zonder al te veel structurele verzwaringen dus een systeem zoals jij beschrijft zou voldoende moeten hebben aan een aantal overmaatse ringen. Als de spiegel goed toegankelijk is kan het geen kwaad om een paar stringers in te lamineren, beter te sterk dan te zwak nietwaar?
Ik zou de voor- en nadelen goed tegen elkaar afwegen voordat je een besluit neemt, een windvaan heeft alleen voordelen op echt lange stukken waarbij je geen stroom kunt opwekken. En in aanvulling op de punten die Alex en Eric hebben genoemd: ook op voor de winds koersen presteren windvanen niet echt geweldig.
« Last Edit: 20 November, 2012, 12:58:42 by BJ »

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #7 on: 20 November, 2012, 18:57:06 »
Hi,

Een windvaan is een strategische keuze en hangt samen met wat je met je schip wilt en waar je wilt varen.

Vrienden van ons steken graag naar UK over met de windvaan. Ze hebben een eenvoudige boor met geen al te gekke accu capaciteit (overigens wel een goede windmolen). Ze varen een stalen langkieler met helmstok (past goed bij de winsvaan) en houden actief wacht, trimmen redelijk intensief op de windsnelheid om zo de bakans in de boot te houden (eventueel af en toe even bijsturen voor het beste resultaat). ZIj leggen enorme afstanden per etmaal af op deze manier. 

Zelf zijn wij meer van de luie variant, dus een goede autopilot die ook goed op de wind kan sturen met wat meer accucapaciteit en dus ook meer accu monitoring. Zonnepanelen en windmolen gaan een keer komen, waarschijnlijk een DuoGen voor lange afstanden.

Beide manier van afstanden overbruggen zijn helemaal prima. Je kunt wat mij betreft ook een windvaan nemen domweg omdat je het leuk vind om te trimmen en te tunen, ieder zijn ding. Wat wel belangrijk is is dat je een schip hebt wat netjes in balans is te trimmen, en volgens mij heb je daar de ideale boot voor!

Veel succes met je keuze.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

rgeensen

  • Guest
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #8 on: 20 November, 2012, 21:34:18 »
Allen,

Allemaal goede overwegingen. Uiteindelijk ga ik het systeem toch maar kopen omdat het me inderdaad gewoon ook leuk lijkt om met zo n systeem te kunnen varen. Daarnaast lijkt het oerdegelijk en ouderwets, net als mijn Contest 34 ;) past dus in het plaatje. Ik zal inderdaad maar wat versteviging gaan aanbrengen op de binnenkant van de spiegel.
Mijn huidige electrische stuurautomaat komt toch vaak wat te kort bij meer wind en soms raakt hij het spoor helemaal bijster zonder waarschuwing. Met dat ding blijf ik dus ook bezig. Een nieuw goed systeem lijkt al snel 3000 euro te kosten. Dan leek dit ding een leuk alternatief voor de langere stukken en meer wind.

Als het allemaal gelukt is zal ik volgend seizoen mijn ervaringen op de kortere stukken op het forum delen.

Ruud

Arctica

  • Guest
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #9 on: 21 November, 2012, 21:26:06 »
Ruud,

Ik vaar sinds 1985 met een Contest 33 met stuurwiel en voorzien van een Navik windvaan. Ik vaar normaal gesproken alleen en mijn ervaringen met de Navik zijn meer dan uitstekend. Toen ik de boot kocht had de Navik een roerblad met een korte stang. Die heb ik na een paar jaar vervangen door een lange stang (scheelt 20cm). Daardoor komt het roerblad minder snel uit het water bij helling.
Wel lijkt mij het achterschip van de C34 wat aan de hoge kant voor de navik, maar dat moet je even uitzoeken.
De vaan stuurt alleen een uitgetrimd schip. Voor de wind werkt de vaan als ik met uitgeboomde genua en grootzeil vaar bij een snelheid van ca. 4,5 kn loop. Dan lijkt het alsof de boot op een spoorrails loopt. Ruime wind is het moeilijkste, dus wat eerder reven. Kruisen gaat simpel. De boot vaart aan de wind, ik zet de vaan 60 graden om en de boot gaat zelf overstag. Alleen als er naar verhouding te hoge en steile golven zijn (bijv. wind tegen stroom) dan moet ik een beetje helpen. Ik heb er in mijn eentje ook op het wad en de Elbe mee gevaren.
Met weinig wind werkt het niet, draait de wind constant dan word je er gestoord van en stuur ik met de hand of moet de autohelm het doen. Met afmeren en achteruitvaren heb je er geen hinder van, maar het blijft een kwetsbaar geheel. Ook andere zeilers schijnen te denken dat windvanen in de sluis moeten worden aangevaren en ze zetten er ook rustig hun bootshaak op.
Als je een ander type vaan kiest moet het er wel een zijn met een terugkoppeling. Dit beperkt de uitslag van het roer van windvaan en voorkomt dat de boot in opslingering  komt steeds verder van haar koers afraakt. In het boekje: Windvaan stuurinrichtingen van Gerard Dijkstra, De Boer Maritiem 1975, kun je veel informatie vinden over windvanen. Groet, Fred

Offline Hans van Laar

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 20
  • Gender: Male
  • Contest 31 HT/AC (1978 bouwnr. 164) "Prana"
    • www.escaut.nl
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #10 on: 22 November, 2012, 14:24:06 »
Jarenlang heb ik gevaren met een windvaanstuurinrichting over zee en oceaan. Werkt fantastisch, maar vaak moet er ook gewoon een koers worden gevaren. Het heeft natuurlijk te maken met het vaargebied. Na veel wikken en wegen heb ik een stuurautomaat ingebouwd. Dit bevalt mij uitstekend. Een stuurvaan is net zo duur als een automaat. Een automaat stuurt altijd. Stroomvoorziening is tegenwoordig niet zo'n probleem meer. Het zijn degelijke apparaten en er zijn op de wereld veel dealers te vinden. Ik vind het een zorg minder nu ik weet dat de stuurinrichting doet wat ze opgedragen wordt.

Hans.
Hans van Laar

rgeensen

  • Guest
Re: Windvaan stuurinrichting?
« Reply #11 on: 22 November, 2012, 21:53:51 »
Leuk om de verschillende ervaringen te lezen. IK ben nu toch wel benieuwd wat het gaat worden met zo n systeem.

 


BJSoft