Author Topic: Welke auotpilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?  (Read 1067 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Welke auotpilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?
« on: 24 January, 2012, 09:47:36 »
Het onderwerp spreekt voor zich.

Op Camelot (36S 5/7e tuigage, vleugelkiel)
B&G APC. Niet gekoppeld aan plotter/PC, wel gekoppeld aan instrumenten (B&G, Furuno). De autopilot is direct aan het kwadrant gekoppeld.

Ik vaar indien mogelijk (IJsselmeer, ander groot water) op schijnbare wind. Ik hoef niet zo nodig een strakke koers te varen, stabiele windhoek vind ik belangrijk. Op de motor of bij aanloop zet ik de autopilot op magnetische koers.

Op onze vorige boot voer ik regelmatig op track (lange afstanden op de motor door ruim water). Deze optie heb ik met deze setup nog niet uitgeprobeerd.

Geinteresseerd in windvaan en ervaringen van anderen hiermee.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

FannieMae

  • Guest
Re: Welke autopilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?
« Reply #1 on: 26 April, 2012, 16:42:49 »
Wat wil je weten over een windvaan? stuurt in ieder geval niet strak maar het kost je geen energie en het is lekker stil. Eigenlijk alleen handig voor serieus lange tochten.
« Last Edit: 26 April, 2012, 16:44:45 by FannieMae »

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Welke auotpilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?
« Reply #2 on: 10 May, 2012, 23:43:26 »
Hi,

Wat mij betreft heb ik geen concrete vraag omtrent een windvaan. Ik ben vooral geinteresseerd in de keuzes van mede contest eigenaren alsook de beweegredenen. Je beweegredenen zijn in ieder geval helder en ik ben het met je eens dat een windvaan voor binnenwater/IJsselmeer niet echt de juiste oplossing is.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Welke auotpilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?
« Reply #3 on: 11 May, 2012, 23:33:39 »
Hoi Sjoerd,

Onze ervaringen met Raymarine (toen nog Autohelm!) zijn heel erg goed. Sinds 1997 heeft onze ST4000W+ minimaal 48000 Zeemijl gestuurd. (stuur zelf vrijwel nooit!) En dat vrijwel zonder mankementen. In totaal is er in die periode het volgende vervangen:
3 x snaar (plm. € 50), 2 x motortje ( € 35), 1 setje tandwielen voor de overbrenging (€ 65), een setje van drie nieuwe bevestigingsbeugels kunststof op het stuurwiel (€ 39) en 1 x een aandrukrol (in stuurwielunit) van € 65 (compleet setje).
Totaal dus ongeveer € 389 aan kosten pus de toenmalige aanschafprijs van Hfl. 1500 (= nog geen € 700) maakt een totaalprijs van zo'n € 1100 sturen over 48000 Zeemijl wat per Mijl neer komt op slechts € 0,0229 eurocent!

De "klok", de roerstandgever en het fluxgatekompas hebben nooit ook maar een moment gehapert! Zelfs geen vocht in de display die ook nog als nieuw is.

De koersvastheid en nauwkeurigheid is geweldig, zeker wanner je hem door de GSP via NMEA (of indien mogelijk Seatalk) laat sturen!
De bediening super eenvoudig en als je het handig vindt, er is voor niet al te veel geld (ik betaalde € 135) een afstandbediening die draadloos, waterdicht en zeer funtioneel is!

Overigens is onze St400W+ sinds vorige week met pensioen! Niet omdat hij defect was, maar omdat we alle apparatuur hebben vervangen en daar was hij een deel van. Sinds een week of twee zit er een (nog niet afgeregelde, want dat moet ik nog doen) S3 + navigatiecomputer-systeem met een ST6000 gemonteerd gekoppeld aan alle andere apparatuur (ook nieuw) via Seatalk.  Voor de zekerheid houden we onze oude trouwe automaat nu als reserve.

Wat ons betreft dus een geweldig systeem dat relatief weinig kost. (alleen je moet het wel eerst even betalen) De prijzen van een nieuw systeem zijn overigens bijna 2,5 x zo hoog als in 1997!   Toch zou ik er niet zonder kunnen/willen.

Enige nadeel vind ik dat het stroom gebruikt. Het schijnt echter dat de nieuwe versie dat minder doet. Desondanks is dat wel de grootste beperking. Overigens kun je dit beinvloeden door het schip goed uit te trimmen want hoe minder de automaat moet corrigeren hoe minder stroom hij verbruikt. Ook zal je vermoedelijk iets eerder reven dan wanneer je zelf stuurt om die reden.

De aanschaf van een windvaan hebben wij diverse malen overwogen  maar om onderstaande redenen niet gedaan:
1. lelijk gezicht op spiegel!
2. Stuurt alleen t.o.v. de wind. (kan automaat trouwens mits gekoppeld aan windset ook!)
3. Kan geen vaste koers varen.
4. Lastig  als je achteruit wilt aanleggen
5. Kwetsbaar in sluizen en bij achteruit aanleggen of uitsteken in de box
6. Leuk voor heel lange tochten, maar die varen wij toch nooit. (nooit langer tot nu toe dan 48-60 uur en dat gaat elektrisch prima mits je af en toe je motor een poosje stroom bij laat draaien. Overigens ook zonder extra stroom varen we er meer dan 36 uur mee en daarnaast staat ook de andere apparatuur en 's nachts verlichting aan. Wij hebben een boordnet van 3x 105 Ah. - diepontladers)
7. Hoge aanschafprijs.

Succes bij de keuze, of beter, neem beide systemen!

Gr. Eric

C35/37  "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Welke auotpilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?
« Reply #4 on: 13 May, 2012, 22:09:38 »
Hi Eric,


Inmiddels begin ik wat meer ervaring te krijgen met het systeem aan boord van onze Camelot. Het is een B&G setyp (Hydra H2000) van ongeveer 10 jaar oud. Aangrijpingspunt direct op het kwadrant met een electrische ram.

Op kompaskoers is de sturing niet altijd even stabiel, vooral met wisselende wind (gisteren veel uitschieters gehad qua wind, het systeem is dan minder snel qua reactie als je zou willen).

Overigens kan de stuurautomaat zowel op (interne B&G) kompas, op de B&G windset of op de (Furuno) GPS track via NMEA, ik heb dit nog niet geprobeerd, ik zie slechts dat de optie aanwezig is als ik een waypoint invoer.

Hebben jullie een gyro aan boord?? Op onze vorige boot hadden we ook een Raymarine set (7001ST) zonder Gyro. Deze werkte prima, hoewel ook af en toe wat sloom qua reactie. Dit systeem hebben we ook vaak op "track" naar een waypoint laten sturen wat idd helemaal perfect gaat.

Mbt een windvaan denk ik inmiddels dat het idd een omslachtige excercitie wordt. Ik denk op dit moment meer richting zonnepanelen ofwel wind/sleepgenerator om de stroom aan boord op peil te houden. Ik ben het overigens eens met het idee dat je voor tochten van 36-48 uur de zaak met electra afkunt.

De B&G set lijkt prima te werken. Jammer dat het gebruikte communicatie protocol gesloten is en dat het niet eenvoudig is om naar NMEA om te zetten.

Wellicht even langszij komen tijdens de contest cup??

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Welke auotpilot/windvaan?? Hoe gebruik je die?
« Reply #5 on: 14 May, 2012, 00:21:42 »
Uiteraard van harte welkom!

Zie je in Medemblik!


Overigensd hebben wij ook geen gyro, maar de automaat is wel gekoppeld aan een SPX-5 computer van Raymarine en mits goed ingestewld (heb ik net vandaag gedaan) zeer snel met reageren als je dat wilt. Wij varen er echter geen wedstrijden mee, dus heb ik bewust voor een wat gedempte instelling gekozen wat veel minder energie kost. (minder sturen!)

Gr. Eric.

C35/37  "Paperino"

 


BJSoft