Author Topic: Watertanks  (Read 1420 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

  • Guest
Watertanks
« on: 10 August, 2008, 12:51:24 »
Hai watersporters,

Tijdens mijn vakantie (net terug en met overigens lekker helder drinkwater aan boord) zat ik me toch af te vragen of de gegalvaniseerde tanks een inspectie opening hebben en hoe deze tanks (in de banken) eventueel te reinigen zijn, iemand een idee?

Trouwens tot ziens in het weekend van 20 september a.s. in Volendam ("nieuwe" haven)

Niels Bijl

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Watertanks
« Reply #1 on: 11 August, 2008, 13:10:39 »
Beste Niels, de gegalv. watertanks hebben geen inspectiegat. Bij de meeste C 35's zijn deze rond de 20-25 jaar vaak doorgeroest en gaan ze lekken. Alternatief is nieuwe tanks. Drocom in Meppel levert deze in kunststof (polyethyleen) met Drinkwaterkeur. Voor onze boot kostte dit in 2004 plm. ? 1600, incl. een nieuwe dieseltank. Zij hebben de maten.

Een klein lekje is nogwel eens te reparareren met een overzetplaatje met epoxyhars eronder, of met sikaflex, maar dat is tijdelijk (helaas).  De tanks van water gaan overigens vreemdgenoeg niet eerder stuk dan die van de diesel. Deze was bij ons twee jaar eerder reeds lek. Lassen hielp slechts 2 maanden...

Alle tanks zijn vrij eenvoudig uit te bouwen en passen door de desbetreffende deur-en luikopeningen.

Succes!

Eric. (C35 Paperino)

Niels

  • Guest
Re: Watertanks
« Reply #2 on: 13 August, 2008, 23:59:42 »
Hai Eric,

Mijn watertanks zien eruit als de eerste (dus uit 1974) en lekken (nog) niet. Mijn dieseltank is van rvs dus deze zal al een keer vervangen zijn denk ik.
Trouwens, onze hele vakantie geen elektro problemen gehad (nadat ik tijdens de vakantie de massa draad op het cyrix relais heb verwisseld met de nood +  want het relais koppelde nooit door (dom dom van mij draadjes verkeerd om gemonteerd) ) wel in begin van de vakantie een echte acculader gemonteerd met echte kabel naar de accu want dat laatste stukje elektro aan boord klopte ook niet echt.'Het is een Waeco geworden met 1x15A uitgang en 1x 1A uitgang voor de startaccu, die heb ik maar niet aangesloten daar mn cyrix relais toch de accu's koppled en ik denk dat de lader het niet zo fijn vindt als de 15A uitgang parallel komt te staan met de 1A uitgang.

Dus voor mij geen grote elektro zorgen meer, ware het niet dat mn raymarine kaartplotter (RC425) vaker dan normaal in storing staat en raar doet als je op de cursor knoppen drukt,,misschien vocht of ietwat teveel stroomonderbrekingen gehad in het verleden, de plotter zal ik na het seizoen opsturen ter reparatie of vervanging door een wat nieuwere RC435. (hij geeft nog wel de positie goed aan op het moment)
Wat een verhaal is het weer geworden, begrijp jij het nog? Snap er zelf al bijna niets meer van!

Groet en bedankt voor jou (immer goede) advies !  ;)

Niels

PS kom je de 20e ook naar Volendam?


Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Watertanks
« Reply #3 on: 14 August, 2008, 21:18:53 »
Hoi Niels,

Snappen doe ik het niet helemaal, maar als het zo werkt is het toch prima!

Wat de tanks betreft het volgende: ik was even in verwarring en heb je "verwisseld"met Niels F. (Feller) met de C35. Het verhaal blijft echter overeind met ??n opmerking, namelijk dat ik wel zeker weet dat Drocom de maten van de tanks van de C35 heeft (ik heb die aan ze verstrekt toen mijn tanks vervangen zijn), maar of ze die van jou boot hebben weet ik niet zeker. Je kunt echter de oude tanks brengen en dan maken ze die exact na.

De RVS dieseltank is standaard!  Bij mij ging die op de lasnaden echter op een bepaald moment steeds meer doorzweten. Lassen hebben we 3 x gedaan, maar dan kwam het steeds net naast de las weer terug. Oorzaak niet bekend, maar waarschijnlijk is er destijds een verkeerd type elektrode gebruikt. Ik weet niet of dat exemplarisch voor mijn boot was of dat dit algemeen voorkomend is.

Tenslotte Volendam:

Ik zou er graag heen gaan, maar ben dat weekeinde (in elk geval 20 sept.) wegens dringende zaken (100 jarig bestaan van ons beddrijf) verhinderd.

Eric. (C35 "Paperino")

 


BJSoft