Author Topic: Watertank vervangen  (Read 2004 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rgeensen

  • Guest
Watertank vervangen
« on: 17 April, 2013, 21:16:41 »
Elk jaar heb ik wel wat opstart probleempjrs als mijn contest 34 weer het water ingaat. Dit jaar is dat een lekkende watertank aan bakboord van ongeveer 190 liter. Gelukkig werkt mijn zelf ingebouwde bilgepomp nog wel naar behoren.

De tank is er inmiddels uit en nu vroeg ik me af of iemand goede tips heeft voor en vervangende tank. Ik heb al wat offertes opgevraagd van maatwerktanks van kunststof. Inclusief aansluitingen en watermeter komt dat neer op een investering van ongeveer 650 euro. Lijkt mij op zich een redelijke prijs, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Iemand ervaringen en of bruikbare tips op dit gebied?

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Watertank vervangen
« Reply #1 on: 17 April, 2013, 23:24:43 »
Wij hebben in 2004 al onze tanks (2x water / plus 2 x diesel) vervangen door polypropyleentanks van Drocom  (Meppel - ind.terr. Rogat)
Zijn daar tot heden erg tevreden over! Heb oude tanks gewoon laten namaken (met wat wijzigingen die ik zelf wilde). Paste gelijk perfect.
Wij hebben wel gekozen voor complete tanks in 10mm. Dus mét schotten tegen slingeren, mangaten, meters voor aflezen inhoud (Wema) en gelijk zware klemmen op de aansluitingen (alles dubbel). Alleen onze in 2009 geplaatste vuilwatertank is van RVS 316 omdat we toch angst hadden (waarschijnlijk ten onrechte) dat faecalien het materiaal zouden kunnen aantasten. Later hoorde ik dat dit eerder zal gebeuren met RVS..... Hoe dan ook kan het je zeer aanbevelen om op polyethyleen over te stappen (met drinkwaterkeur!) in zwart want dat groeit niet inwendig aan. Daar is het ook te glad voor. Na 8 jaar heb ik ze schoongemaakt, maar er zat vrijwel niets in! In elk geval geen aangroei. Bij de vulslangen zitten fijn filters van zilvergaas en die maak ik af en toe schoon. Dit houdt het eerste vuil uit de vulslang eventueel tegen. Voor vullen laten we altijd eerst het water minimaal stromen tot het goed is doorgespoeld (5min) en vooral koud is. Dan nog iets anders. Als je 2 watertanks hebt is het zinvol ook twee vuldoppen te plaatsen en de tanks met kranen afzonderlijk te kunnen koppelen en / of ontkoppelen van het boord waternet. Wij hadden in 2003 namelijk één lekke tank in Denemarken. Deze was in de bilge leeggelopen, maar doordat ze samengevoegd waren was ook de andere leeg. Toen moesten we eerst één tank afkoppelen om weer te kunnen vullen. Je raad het natuurlijk al, dat was de 2e tank die gevuld werd via de eerste. Hoop gedoe onderweg en allemaal extra slangen voor nood leggen.

Tenslotte hebben wij net vóór de drinkwaterpomp een Whale (norit) filter om eventuele smaakjes etc. weg te filteren. We hebben altijd helder water. Water laten we (zeker in de zomer) nooit langer in de tank dan één week. Is er over, dan legen we de tank en hervullen die gelijk weer met vers water.

Nog even over twee dieseltanks: het mooiste is dan ook twee gescheiden systemen met eigen Separfilter per tank. Als je dan in vakantie ergens onderweg moet tanken tank je slechts één tank af en de andere tank daarna later weer bij een andere pomp. Zo voorkom je dat in geval van een opgelopen bacterie of water in de tanks je onderweg met motorpech komt te zitten. Ook kun je in tijden dat je minder vaart één tank leeg en schoon maken en tijdelijk afkoppelen. Mijn ervaring met kunststoftanks is dat deze niet of nauwelijks condenseren.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

Viele

  • Guest
Re: Watertank vervangen
« Reply #2 on: 19 April, 2013, 18:32:58 »
Hallo rgeensen,

Ik heb in 2002 bij Free Technics in Hazerswoude-Rijndijk een watertank op maat laten maken van ongeveer 90m3. Het materiaal is van polyethyleen, zwart (HD-PE) en 8 mm dik.
Incl. 3 keerschotten en VDO meterset was ik toen al een kleine 600 euro kwijt. Een heel bedrag maar ik heb er nooit spijt van gehad. Vanwege het gladde en zwarte materiaal heb ik de tank tot nu toe nog nooit behoeven te reinigen. Dat de tank door zijn geringe inhoud regelmatig ververst wordt draagt daar ook aan bij. We zijn meestal met 2 personen aan boord en tanken om de 5 dagen vol. De inhoudsmeter is hierbij onmisbaar.

Mvrg
Wim Viele   

Offline amare

  • mvg remco
  • Full Member
  • ***
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
Re: Watertank vervangen
« Reply #3 on: 19 April, 2013, 21:08:13 »
Ook goede ervaring met drocom , vorig jaar brandstoftank laten maken , met ook een separ filter (van sneider filtertechniek) uit hasselt.
Prima tank.
Ik heb twee gegalvaniseerde water tanks bb en sb , ze lekken niet , maar ga ze wel vervangen , dan wordt het weer  een tank van drocom.
Slimme tip van paperino met die twee vulopeningen trouwens.
 
remco
MVG Remco/Maria

rgeensen

  • Guest
Re: Watertank vervangen
« Reply #4 on: 20 April, 2013, 10:48:34 »
Allen
Dank voor de tips. Ik heb net een kunststoftank bij drocom besteld. Ze waren erg snel en behulpzaam op mijn vragen. Ik heb al afsluiters tussen de tanks zitten, maar misschien ga ik er wel een apart vulsysteem opzetten. Is toch wel handig.

 


BJSoft