Author Topic: Verwarming in Contest33, mk1  (Read 2409 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Verwarming in Contest33, mk1
« on: 02 December, 2009, 14:34:25 »
Het wordt zo zoetjes aan toch maar eens tijd om een kachel in de boot te bouwen en aangezien de Webasto's in deze tijd van het jaar altijd wel als mooie setjes worden aangeboden zit ik te denken aan een 3900 EVO. De kachel zelf zou ik het liefst in het motorruim ophangen, onder het luik en achter de motor maar dat is misschien niet handig met de uitlaat. Wellicht is de ruimte achterin beter? Maar dan de luchtslangen: hoe leg je die, waar langs, waar onder door... zonder dat het halve interieur eruit hoeft?  Mensen met ervaring met deze uitdaging..  ???

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #1 on: 02 December, 2009, 17:47:44 »
BJ,  hoewel ik geen ervaring heb met inbouw van kachels in de C33, heb ik toch diverse kachels ingebouwd in boten. Mijn advies is in elk geval de uitlaat ZO KORT MOGELIJK TE HOUDEN! Ook mag de som der bochten in de uitlaat niet meer dan 180 graden zijn en in de hete lucht slanegen was dat geloof ik totaal max. 270 graden. Dan nog een andere opmerking: de 3900 = 3,9 kW (3900 Watt) en dat lijkt mij erg veel voor een C33. In onze verlengde C35(37) zit een 3200(HL) en die is zwaar genoeg om het binnen, als het vriest (tot-10!) plm. 20-21 graden te houden. Het risico van een te zware kachel is dat deze altijd te laag brandt en vervuilt!

Veel plezier met inbouwen!

Gr. Eric. C35/37 Paperino

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #2 on: 02 December, 2009, 19:44:01 »
Eric, die 3900 is gebaseerd op de specs van de kachel waarin wordt gezegd dat 'ie geschikt is voor boten tot 10 meter volgens mij. Maar dan zou de Webasto 2000 dus beter zijn?

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #3 on: 02 December, 2009, 22:08:19 »
Weet ik niet, BJ, maar het is het uitzoeken zeker waard. De meeste kachels gaan kapot omdat ze te groot zijn en altijd te laag branden. Ter illustratie, de onze is "krap-an" (3200 Watt) , maar heeft inmiddels sinds 1995 zo'n 6800 uren gebrandt. ('s winters als het vriest staat hij permanent aan omdat ik geen zin heb alles af te tappen en te beveiligen omdat we er in de winter ook mee varen) Kosten tot nu toe: 4 x brandervliesje (= 4 x € 10) en 1 x nieuwe motorunit (bij 5200 uur / = € 395) en twee keer een uitlaatdemper (€ 35 pst.) en 1 x 1 meter rvs uitlaat (€ 42 p/m). En dat, terwijl Webasto zelf zegt dat de levensduur van zo'n kachel tussen de 2500 en 3500 uur is.

Wij zijn er heel tevreden mee en ik verwacht dat de kachel de 10.000 uur gaat halen!

Overigens is langdurig (hoog) branden veel beter dan steeds even kort branden.

Eric C35/37 "Paperino"

JF

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #4 on: 04 January, 2010, 12:58:59 »
BJ,
ik heb sinds begin vorig jaar ook een 33 mk1 en onze verwarming zit achterin de motorruimte tegen het bb-schot. De uitlaat blijft daardoor redelijk kort. De luchtuitstroom loopt onder de gehele hondekooi door en komt (1) uit onder het plateau-tje onder de kaartentafel, loopt dan via de bergruimte onder de kaartentafel onder het midden van de vloer naar de bank (2) (komt naar boven in die bergruimte van de bank) en gaat dan nog een klein stukje door naar de douche (3).
De brandstofleiding loopt daardoor ook heel makkelijk recht vanaf het filter door de motorruimte naar de kachel.

Ik heb even geen idee welke type verwarming het is, zal binnenkort eens even kijken voor je.

Beste wensen trouwens allemaal!
JF

maxbolweg

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #5 on: 05 January, 2010, 13:09:43 »
Bij mijn C33 zit de Webasto in de achterste bakskist bij de spiegel.
gr, Max

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #6 on: 05 January, 2010, 14:44:19 »
Hee Max, welk model Webasto heb jij en waar lopen de luchtleidingen?

maxbolweg

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #7 on: 05 January, 2010, 22:13:28 »
BJ/Max,

Laat ik je weten.  Zal bekijken zodra bij boot. Luchtuitlaat loopt in elkgeval aan BB met openingen onderuit hondenkooi bij navigatiehoek en dan verder naar voren  achter toilet langs naar een  uitlaatpunt onderin voorpunt. Het is een nieuwere webasto, denk dat het de kleinste is.

JF

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #8 on: 08 January, 2010, 18:24:55 »
ben vandaag even op de boot geweest.......zeker 20cm sneeuw erop.... alles vastgevroren en dus ook geen zicht op een verwarmingstype. ze lag trouwens al muurvast ingevroren in stad a/h haringvliet.

maxbolweg

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #9 on: 24 January, 2010, 23:04:35 »
BJ/Max,

Het is toch niet zo'n heel nieuw type geloof ik. De HL 32 zit erin, maar doet het wel prima.
Uitlaat loopt vanuit achterbakskist waar kachel zit onder door de hondenkooi, langs en verder onder/door  bakboordzijde naar voren. 2 uitlaten: achter je hielen in de navigatie hoek en voorin de punt onderin

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #10 on: 25 January, 2010, 09:28:10 »
Ah.... dat klinkt logisch. En dan loopt de luchtslang onder de bank door of door de bergruimte achter de rugleuning??

maxbolweg

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #11 on: 26 January, 2010, 07:53:08 »
BJ/Max,
Als ik het goed zie en ik zou niet weten hoe het anders loopt, maar dat lijkt me nu precies het lastige:door het kastje onder de kaartentafel door en dan ergens onder de bank achter/onder watertank langs naar voren; onder/achter toilet langs etc

Niels

  • Guest
Re: Verwarming in Contest33, mk1
« Reply #12 on: 13 February, 2010, 22:42:43 »
Hai BJ,

Zou ook gaan voor de airtop 2000 , deze is groot genoeg en kan dan lekker schoonbranden.
Je vaarseizoen wordt er langer en comfortabeler van.
Ik heb zelf nogsteeds mn Wallas pertroleum hetelucht apparaat en heb er ook nog 1 op reserve voor onderdelen en kan dus nog even vooruit. Nadeel is alleen de langere opwarmtijd, voordeel de bedrijfzekerheid en het lage (stroom) verbruik.

Groet,

Niels

ps Was helemaal top vandaag bij Conyplex, de ontvangst was meer dan hartelijk en alles op en top door de werf geregeld!! (als ik het vgeld had ging ik gelijk een nieuw schip bij ze bestellen!)

 


BJSoft