Author Topic: Vervanging bronzen huiddoorvoeringen  (Read 1702 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snoeck

  • Guest
Vervanging bronzen huiddoorvoeringen
« on: 01 February, 2009, 18:47:53 »
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wanneer ik veiligheidshalve de doorvoeren en kranen van mijn Contest 28 uit 1978 moet vervangen?
Ik ken de historie van het schip niet, m.a.w. veel of weinig op zout water gevaren?
Groet,
 Theo Snoeck/C28 Yrdes

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: Vervanging bronzen huiddoorvoeringen
« Reply #1 on: 02 February, 2009, 06:49:39 »
Dag Theo,


Is over het algemeen wat moeilijk te zeggen. Hoelang gaat iets mee?
Ik kan wel een ervaring met je delen.

Allereerst, de originele kranen zijn geen kogelkranen. Anders gezegd, je kunt niet direct zien of ze open of dicht staan omdat je ze net als een kraan dicht, danwel open draait.
Ik vindt dat persoonlijk nogal onhandig en zou daarom al, als ik jou was, de kranen willen vervangen.

Toen ik onze bot kocht zaten er ook, op sommige plaatsen, nog originele kranen op. Deze liepen overigens erg slecht en hadden nogal wat roestvorming.
Ik heb ze allemaal direct (laten) vervangen, inclusief de doorvoeren. De werf liet mij na de vervanging zien dat een oude kraan (en doorvoer) met enige kracht doormidden gebroken kon worden!!!!

Alle slangen die eraan zitten, hebben vervolgens ook allemaal dubbele slangenklemmen gekregen en zijn zonodig vervangen.

Groet
Ewout

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Vervanging bronzen huiddoorvoeringen
« Reply #2 on: 02 February, 2009, 11:55:26 »
Beste Theo,

In geval van twijffel zou ik ze, inclusief de bronzen huiddoorvoeren, vervangen.
De levensduur van beiden is gemiddeld zo'n 20 jaar schat ik.
Let er bij het vervangen (boot uit water!) op dat de doorvoeren goed worden afgekit (PU-kit of Polymeerkit) van buitenaf. Eerst losjes aantrekken en pas na droging natrekken, zodat je niet alle kit eruit perst!
Is goed zelf te doen. Je moet echter wel met 2 man zijn; ??n binnen en ??n buiten.
Tenslotte zou ik inderdaad ook gelijk de slangen vervangen (door een gewapend type!).
Daarnaast kan het nooit kwaad bij vertrek van boord alle kranen te sluiten. Let wel op dat je de koelwaterkraan altijd voor het starten van de motor weer openzet!

Voordeel kogelkranen:
snel open en dicht
duidelijk te zien of hij open of dicht is. ("hij gaat, als 'ie staat en is dicht als 'ie ligt...") Dat is ook handig voor minder ervaren gasten.

Nadeel kogelkranen:
's winters altijd vullen met antivries, kunnen gevuld met water stukvriezen!
duurder dan schuifkranen (draaikranen)

Met vr. gr. Eric.

C 35/37 "Paperino"

snoeck

  • Guest
Re: Vervanging bronzen huiddoorvoeringen
« Reply #3 on: 02 February, 2009, 20:05:25 »
Hallo Ewout en Eric,

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik weet nu wat me te doen staat.
Hij (de C28)  ligt nu nog in het water, bij de eerstvolgende hellingbeurt ga ik aan de slag.

Groet, Theo

 


BJSoft