Author Topic: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw  (Read 1070 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« on: 11 June, 2013, 20:52:26 »
Allen,

In ozne Zamelot hebben we twee watertanks, onder de SB en BB langsbank. Onder de vloer in het midden komen beiden tanks bij elkaar. Via een T-stuk is daar ook de waterpomp-slang. Door twee afsluiters kan ik de SB en BB tanks beiden aankoppelen.

Onder helling zou ik steeds de hoogste tank koeten kiezen als een van beide tabnks ofwel beiden half leeg zijn. Is dat de manier waarop jullie dit ook zoen?? Mijn vorige boot had aanzuigslangen per tank, en geen onderlinge koppeling onderlangs. Heeft iemand hier een wijziging voor bedacht??

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #1 on: 12 June, 2013, 11:58:52 »
hoi Sjoerd,

wat heb je in die tanks zitten....? Jenever??  ;D

Alle gekheid bij elkaar. Wat is de rede van je vraag?
Wij hebben in onze 31HT dezelfde constructie, maar nog nimmer een probleem mee ondervonden.

groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #2 on: 12 June, 2013, 20:06:08 »
@ sjoerd,

Bel mij maar eens, leg ik je wel e.e.a. uit.

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

m.hogema

  • Guest
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #3 on: 12 June, 2013, 23:16:53 »
Hallo Sjoerd, Eric.

Als jullie een goed idee hebben hoor ik het graag, ik moet waarschijnlijk ook een tank van de winter er uit halen i.v.m. lekkage.

Groet Marc

JF

  • Guest
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #4 on: 13 June, 2013, 13:07:06 »
Ik ben ook wel benieuwd naar de achterliggende gedachte! Ik heb twee jaar geleden in onze 33 beide tanks vervangen door flexibele zakken (2x 150 ltr) maar die lopen niet zo snel heen en weer door de kleinere diameter van de (koppel)slang. Daarom heb ik toen ook maar een extra vulopening gemaakt aan bb.
Als ik ga varen bedenk ik meestal waar ik het meeste water wil hebben en die tank sluit ik dan af. Eventueel watergebruik komt dan uit de 'lage' tank.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #5 on: 13 June, 2013, 23:01:05 »
Op verzoek dan nog maar eens de tanks....

Als je tanks lek zijn (dat is niet zo gek want de meeste tanks zijn van gegalvaniseerd staal met een cementlaagje er in) kun je ze het beste vervangen. Zelfs RVS tanks gaan ooit lekken. Bij ons waren ze opeens allemaal binnen 2 jaar lek. Lassen ging niet. Ook niet goed bij de RVS dieseltank want dan ging hij er naast weer lekken. Hebben toen in één keer alle tanks er uit gehaald. (eerst leegpompen (water) en de diesel idem) Dat laatste kan met jerrycans en een olie vacuümpompje) Water afvoeren is simpel. Diesel wat moeilijker. Bij ons op de haven mocht ik het in een vat met olie lozen; d.w.z. de laatste 2 cans waar de meeste troep in zat. De rest hebben we gezeefd met een trechter waarover een nylonkous zat, in vele geleende en eigen jerrycans opgeslagen en bij het later weer vullen nogmaals gefilterd en gezeefd.
Maar terug naar de boot waar inmiddels alle tanks uit zijn. (alle tanks kunnen worden losgeschroefd. Als je eenmaal weet hoe dat zit gaat het vrij eenvoudig.) Dan moeten ze uit het schip. De dieseltank onder het bed in de achterhut kan maar nét tussen de deur door en de kans op beschadigen van het lakwerk was te groot om dat zo even te doen. Hardboard gezet tegen de deur enerzijds en de wand anderzijds om beschadigen van het hout te voorkomen. Ging prima! De watertanks er daarna uitgetild. Gaat redelijk gemakkelijk omdat je er goed bij kunt (onder de zitbanken in de kajuit).
Tanks na het leegmaken in de auto meegenomen en naar tankbouwer gebracht (in ons geval Drocom in Rogat bij Meppel / zie ook www.drocom.nl ) die ze keurig in 10mm dik zwart polyethyleen heeft nagemaakt (3 tanks: 2 x 240L water en 1 x 145 liter Diesel). Na twee weken klaar en alles was precies passend. In de grote watertanks hebben we drie slingerschotten laten zetten en 3 mangatdeksels en in de dieseltank 2 schotten en 2 deksels. de deksels zijn voor inspectie en schoonmaken.  Tevens hadden we voor alle tanks meters besteld (niveau meters) waarvan de sensoren reeds waren ingebouwd. Terugplaatsen was gewoon net als het weghalen, maar dan omgekeerd en binnen 4 uur zaten ze er in. (later overigens nog tweede dieseltank aan SB bijgeplaatst voor lange tochten in vakanties) Vervolgens hebben we de dek-doorvoeren met vuldoppen van diesel en water vervangen door een iets opliggend model (5mm opliggend) omdat daar minder snel water in kan lekken bij het openen van de dop of als het rubber minder goed afsluit. Ook aan SB een tweede vuldop voor water en Diesel geplaatst zodat de systemen onafhankelijk te vullen zijn. Voordeel bij water is dat je bij lekkage één (de goede) tank kunt vullen en gebruiken door de andere tank bij de verdeelkranen onder de vloer af te koppelen door de kraan daarvan te sluiten. In 2003 in Denemarken was de oude BB tank gaan lekken  en 's nachts in het schip leeggelopen. Vullen van BB en SB ging toen via één vuldop en over de BB tank. Daardoor was er geen water in alleen de SB tank te vullen zonder dat de BB tank het er weer uitlekte.  Met de gescheiden systemen (die ook door beiden te openen te koppelen zijn) kan dat wel. Je kunt ook als je niet een aantal dagen weg wilt één tank vullen bijvoorbeeld. Dat systeem werkt ook bij twee dieseltanks, maar dan wel zo dat die systemen geheel gescheiden van elkaar zijn en elk een eigen filter en waterafscheider hebben. Daarmee kun je steeds om en om één tank afvullen bij verschillende pompstations. Als je dan onverhoopt toch een keer slechte diesel tankt is dat zeer waarschijnlijk maar in één tank en kun je als de leiding verstopt overschakelen (3-weg kraantje) op de andere. Overigens tanken wij om problemen te voorkomen altijd met jerrycans aan een drukke wegpomp (met de auto). Dat is gemiddeld 10-12 cent per liter goedkoper dan op havens, maar de diesel is daar ook veel verser door grotere omloopsnelheid van de voorraad. Wat de ballast trim betreft: ja, als je een lang rak gaat varen bijvoorbeeld in de vakantie, dan is het theoretisch mogelijk de watervoorraad van de ene tank naar de andere (dan nog de lage kant!) te laten lopen en daarna de kraan te sluiten en overstag te gaan. Wel eens geprobeerd, maar duurde wel erg lang en het effect viel op onze Contest 35/37 tegen, d.w.z. dat ik er weinig van gemerkt heb...
Als je tanks gaat bestellen let dan ook op het volgende: naast ontluchting op elke tank heb je ook beluchting nodig. Die kan Drocom of elke andere leverancier er zo voor je in maken. Bij de beluchting kun je in de slang een terugslagklepje zetten zodat bij over-vullen van de tank bij het vullen er geen water uit kan komen en in je schip kan lekken. De ontluchting kan uitmonden in de vul slang, net onder de dekdop met een soort y-stuk in de slang voor het vullen. Dat kan nooit lekken, want het water gaat dan gewoon of retour naar de tank of stroomt buiten over dek als de tank vol is.
Als laatste adviseer ik om als je je tanks gaat vervangen de nieuwe tanks voor montage in te schuimen met PUR schuim tegen condensatie. Wij hebben daarvoor de romp (binnen) afgedekt met plasticfolie en toen de tank geplaatst waarna we tussen bodem en tank over het folie onder de tank PUR-schuim hebben gespoten (even benevelen met de plantenspuit dan zet het extra uit). Dit doe je vóór je de tanks definitief vastschroeft. Na uitharding van het schuim zet je de tanks pas vast. (pur kan heel erg uitzetten en de schroeven kapot drukken bij het uitzetten, dus niet te veel spuiten en goed oppassen. Doordat de PUR op folie zit kan die er in geval je er ooit bij moet zo uit. De tank hecht zo wie zo geen PUR schuim aan. (PE en PP kun je namelijk niet lijmen, ook niet met PUR / je kunt deze materialen alleen lassen!) Als je klaar bent eventueel (indien nodig) ook de oude slangen van water vervangen en voor de pomp een waterfilter plaatsen om het helder en schoon te houden. (bij ons een koolstoffilter van Whale / gaat 6000 liter mee = bij ons 2 x per jaar een filter) Daarna goed contoleren of alle klemmen stevig vast zitten en 3 x vullen en leegspoelen om de tanks te reinigen. Sommige mensen doen dat met dure reinigingsmiddelen maar een beetje (een kopje per tank) azijn bij de eerste vulling en die er 12 uur in laten staan en dan nog twee keer vullen en leegmaken is ook voldoende. Dit soort zwarte kunststof tanks condenseert nauwelijks (voordeel voor de dieseltank) en er hecht vrijwel geen vuil of aangroei aan (voordeel voor diesel én watertanks!) Bij ons zijn de watertanks nog steeds vrij van aanslag na bijna 10 jaar en water in de diesel zit er ook nauwelijks. Elk jaar hooguit één vingerhoedje water per tank in de waterafscheiders (Separ systeem). Dat is dan gemakkelijk af te tappen.

Hoop dat het verhaal zo duidelijk is, maar als er vragen zijn hoor ik het graag.

Groeten,

Eric

C35/37 "Paperino"

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #6 on: 19 June, 2013, 10:31:07 »
@Eric,

Dank voor je uitleg in deze. Niet alleen mbt de manier waarop je de upgrade hebt gedaan, maar ook mbt de acterliggende redenering.

Mijn vraag is niet meteen gerelateerd aan het vervangen van de tanks, maar eerder aan het gebruik.

Omdat we een ondiepe kiel hebben ligt Camelot vrij snel op één oor. geen enkel punt, echter ik merk dat ik relatief snel niet meer in staat ben om water uit de kraan te krijgen. Onhandig en ook niet leuk voor de waterpomp.

Daarom vraag ik me af hoe jullie de tanks gebruiken. In onze vorige boot hadden we 2 tanks (250Ltr) die allemaal vrij diep waren met een aanzuigbuis met apart slang erop. Deze tanks waren onder beide boegen goed te gebruiken.

In onze huidige Camelot kunnen we de lij-tank onder helling niet (goed) gebruiken. Overigens hebben wij gewoon water in de tanks, niets speciaals.

Daarom vraag ik me af hoe jullie in de praktijk met het water aan boord omgaan: veel tanken en op die manier altijd water in de loeftank houden?? Tanks schakelen per rak/tocht? Ofwel hebben jullie slangen/schakelmanier omgelegd (bv in het kastje onder de aanrecht??

ik vraag dit ook omdat we op termijn van plan zijn om ook langer aan boord te verblijven en/of langere tochten te gaan maken. Dus als we nu gaan aanpassen/upgraden dan is het leuk om zoveel mogelijk ervaringen te horen.

groet,

Sjoerd

 
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

JF

  • Guest
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #7 on: 19 June, 2013, 11:27:51 »
 :D ooh, gelukkig, niets speciaals in de tanks, gewoon water, wij dachten al..... (EDIT Eric George doelde waarschijnlijk op enkele grappige verschrijvingen in je eerste post...)

Is je pomp niet een klein beetje aanzuigend dat hij water uit de lage tank kan oppompen? Kennelijk vaar je met zo weinig water dat zelfs bij de lage tank het water niet bij de aansluiting komt. Je zou misschien een verlengstuk/slang in de tank kunnen aansluiten om daarmee bij het water te blijven.

Ik zou gewoon zorgen voor volle tanks denk ik, als je snel op een oor ligt waait het kennelijk genoeg om niet te veel last te hebben van het extra gewicht. Mijn tanks houd ik eigenlijk altijd zo vol mogelijk, water gebruiken we volop in het kader van het doorstromen/verversen. Tanken is zo gebeurd en vrijwel overal makkelijk te doen.
« Last Edit: 19 June, 2013, 11:38:08 by JF »

m.hogema

  • Guest
Re: SB en BB watertanks in C36S, hoe schakelen? Ombouw
« Reply #8 on: 19 June, 2013, 22:15:44 »
Zo  :o dat is nog eens goede info, bedankt en ik neem dit zeker mee in mijn keuze tot ......

Gr, Marc

 


BJSoft