Author Topic: Delaminatie  (Read 2160 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Masquenada

  • Guest
Delaminatie
« on: 09 January, 2009, 20:43:56 »
Bij de aankoopkeuring van mijn schip is in het onderwaterschip delaminatie geconstateerd op een plek van ca 20 x 20 cm
Door de expert is toen geadviseerd om die plek tijdens de winterstalling te laten repareren.
Ik heb inmiddels een gespecialiseerd bedrijf een offerte laten maken en ik ben een beetje geschrokken van de prijs.

Omdat ik op dit gebied een leek ben wil ik graag horen wat de consequenties zouden kunnen zijn als deze plek niet gerepareerd wordt.
Wellicht dat er " ervarings deskundigen " binnen het forum zijn.

Verder wil ik graag weten wat de beste methode is om te repareren.
Het bedrijf biedt 2 mogelijkheden aan nl:
Injecteren of een stuk uit de huid wegslijpen en vervangen door nieuwe matten en epoxy etc
Injecteren is de goedkoopste oplossing maar daar wordt geen garantie opgegeven.

Nogmaals ik ben een leek op dit gebied dus graag krijg ik informatie en tips.

Groet
Hans


Chris K?pper

  • Guest
Re: Delaminatie
« Reply #1 on: 09 January, 2009, 22:24:01 »
Hallo Hans ,

ik denk die ertse methode is beter , ook voor die volgend jaren.
heb jij een foto van die schaden ?

Als die schaden niet wordt repariert, kan die schaden grooter werden en dat is niet goed !!
Der romp wordt week.

hoeveel zal die reparatie kosten ? zonder lakkieren or met lakkieren .

Groetens Chris

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Delaminatie
« Reply #2 on: 10 January, 2009, 08:50:00 »
Hallo Hans,

om er iets zinnigs over te kunnen zeggen moet er eerst meer bekend zijn over de omvang. Is het allleen de buitenste laag of gaat het dieper dan dat? Reparatie lijkt me sowieso de enige oplossing, als je dat niet doet loop je de kans dat de zaak door vorst alleen maar erger wordt. En de enige juiste manier van reparatie is uitslijpen en opnieuw opbouwen, injectie ie een beetje een lapmiddel.
Maar wat voor prijs rekent de betreffende werf voor het herstel van het stukje? En heb je al bij meer bedrijven een offerte gevraagd?

BJ

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Delaminatie
« Reply #3 on: 10 January, 2009, 16:48:40 »
Hans,

weet je zeker dat het hier gaat om delaminatie? Is het geen afwijkend (lichter van kleur) laminaat als gevolg van een eerdere reparatie of iets anders?
Het komt mij bij Contest niet bekend voor dat er vaker sprake is van delaminatie. De werf heeft immers vanaf de jaren '60 gebouwd onder Lloyds toezicht. Ik weet ook niet w??r precies deze plek zich op de romp bevind. Als het in de buurt van de kiel is, zou het wel eens iets heel anders kunnen zijn. De klielflens ligt namelijk in een soort doos (inham) in het polyester en is na afkitten en montage "glad gemaakt " met polyesterplamuur en daarover verder ingelamineerd tot voorbij de ronding van de kielvoet. Door roest van de (gietijzeren) kiel kan hier inwaterinig voorkomen en de plamuur of het laminaat dat daarover zit losraken. Dat is ??k een vorm van delaminatie, maar kan onschuldig zijn. (zit over de werkelijke romp geplakt en heeft geen constructieve functie.

Hoe dan ook, in alle gevallen zo snel mogelijk repararen, niet met injecteren van hars, maar uitslijpen en opnieuw opbouwen van laminaat. Uiteraard nadat alles goed droog is! (doe je dat niet, dan verzwakt het laminaat steeds verder, zeker als er water tussen de lagen komt dat in de winter kan bevriezen en het laminaat steeds verder zal doen splijten!)

Ga daarbij als volgt te werk:

* Hak met een hamer en een scherpe beitel het losse laminaat voorzichtig weg tot op het gezonde deel.
* slijp of schuur de randen rondom weg, zodat ze in 2-3cm glad verlopen naar het gezonde laminaat.
* Laat het laminaar goed drogen, bij voorkeur tot een relatieve waarde (vochtigheid) van tussen 6-10%.
* Om drogen te versnellen kun je regelmatig goed spoelen met lauw water (net als bij osmose), sneller resultaat bereik je echter met het stomen d.m.v. een behangafstomer. Gaat in een paar behandelingen en bovendien haal je dan eventueel zuur diep weg!' Deze kun je per 1/2 dag huren bij de Gamma voor een paar Euro?s.
* Wacht tot de temperatuur goed is. (epoxyhars van de Polyservice is er al voor verwerking vanaf 10-12 graden!) Houd er wel rekening mee dat de temperatuur van de omgeving, maar ook van het opppervlak gedurende de gehele uitharding boven de minimaal gevraagde temperatuur blijft, anders stopt het uithardingsproces. Dat begint later waarschijnlijk wel weer opnieuw, maar dan heb je mogelijk een "hechtbreuk" in je laminaat die verzwakking kan geven! Let echter goed op:  EERST STOFVRIJ MAKEN EN DAN GOED ONTVETTEN MET ACETON, DAARNA GOED LATEN DROGEN en dan pas beginnen met primeren!
* Zorg ook dat je boven het berekende dauwpunt blijft om te voorkomen dat de ondergrond condenseert, wat ook slechte hechting geeft. (op de website van International wordt deze berekening uitgelegd)
* Doordrenk het kale laminaat met epoxyprimer (1-2 lagen) De lagen moeten onderling steeds eerst goed uitharden alvorens de volgende te rollen.
* Vul het gat met glasmat en Epoxyhars op door het laminaat in laagjes weer op te bouwen. De laagjes moeten elkaar steeds iets (bijv. 2cm) overlappen. Dat betekent bij 20x20cm, zoals in jou geval de eerste mat 22x22cm, de tweede 24x24cm, de derde 26x26cm etc. etc.
* gebruik bij voorkeur geweven matten van max. 450 gram/m2 en zet per keer maximaal 2 lagen. (eerst de ondergrond insmeren of rollen met hars, dan de mat er op leggen en narollen tot dfe lucht er uit is en het er " helder" uit ziet. Vervolgens ontluchten met een ontluchtingsrollertje van metaal.)
* Als de matten beginnen aan te drogen (de hars pikt nog wel maar is niet meer te rollen) kun je nog 2 lagen op de zelfde dag zetten.
* Ga door met lamineren tot het " gat"  geheel opgevuld is. (mat van 450gr/m2 geeft ongeveer een laag incl. hars van 0,6-0,7mm dikte)
* Als alles uitgehard is en op dikte goed schuren, zo glad mogelijk.
* tenslotte eerst weer ontvetten en na drogen 2 lagen epoxyprimer aanbrengen. (de lagen onderling eerst uit laten hardren!)
* tijdens het uitharden van de tweede laag epoxyprimer kun je, als de laag begint aan te drogen (net nog pikt) reeds een laag antifouling aanbrengen, je hoeft dan niet eerst weer te primeren.
* tenslotte de tweede laag antifouling en klaar....

Waarom epoxyhars?
Polyesterhars is goedkoper, sneller en makkelijker te verwerken, maar epoxyhars is veel beter bestand tegen inwateren (damp) dichter dus dan polyester hars. Daarnaast is laminaat met epoxyhars veel sterker dan met polyesterhars.

Epoxyharssen mag je, mits de opppervlakte niet vuil geworden is of vochtig binnen 24 uur van de volgende laag voorzien zonder opnieuw te schuren. Sofvrijmaken en ontvetten raad ik overigens wel altijd aan.
Zit er meer tijd tussen de lagen dan eerst weer ontvetten met aceton en opschuren met K.80.

Voor meer info over epoxhars, epoxyprimer en de benodigde vachtrollers en ontluchtingrollers kun je terecht bij de website van Polyservice (Amsterdam), waar je de goederen kunt bestellen of afhalen. Ik zelf heb daar goede ervaring mee, maar je kunt ook terecht bij SP via jachthaven Bouwmeester in Amsterdam of epoxy van International gebruiken. (Epiglass).
Ik denk dat ze allemaal prima zijn, maar Polyservice was altijd wel de goedkoopste en geeft prima voorlichting.

NOG EEN OPMERKING: Je kunt dit soort klussen eigenlijk niet goed buiten doen. Werk bij voorkeur in een loods waar het ook 's nachts minimaal 12 graden is.
Als dat niet kan en je toch buiten moet werken bouw dan een soort tent om de plek heen tussen de grond en de romp. (door middel van balkjes, latten en een omhulsel van polyethyleen zeil dat met nieten op de latten geniet wordt en met Ducttape aan de romp wordt bevestigd) Je moet dan met ??n of meerdere elektrische kacheltjes de temperatuur op niveau zien te krijgen ?n houden.

De kosten zullen meevallen. Als je het zelf doet schat ik zo'n 200-250 Euro. Uiteraard los van de kosten om eventueel ergens een loods binnen te komen.

Heel veel succes,

Eric (C35 " Paperino" )

Masquenada

  • Guest
Re: Delaminatie
« Reply #4 on: 12 January, 2009, 20:34:57 »
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties, tips, adviezen en uitvoerige toelichting.
Van meerdere kanten is mij geadviseerd dat ik het beste kan kiezen voor uitslijpen en opnieuw opbouwen,omdat bij injecteren het niet zeker is dat de epoxyhars overal komt. Het prijsverschil tussen beide methodes is overigens ca ? 300.
Ik laat de reparatie uitvoeren door een bedrijf dat veel repareert voor Contest (MYS), dus een voordeel is dat men bekend is met onze schepen.
Voor mij heeft dit forum zijn waarde weer eens bewezen, dus nogmaals dank.

Mvrgr
Hans


 


BJSoft