Author Topic: Contest 33 ontwerp  (Read 3500 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxbolweg

  • Guest
Contest 33 ontwerp
« on: 09 April, 2007, 03:10:14 »
Bij de Contest 33 worden Van Essen en  Zaal als ontwerpers opgegeven. Wie weet hoe het precies in elkaar steekt?
Is het een Van Essen ontwerp met aanpassingen door Dick Zaal? Zo ja, wat zijn die aanpassingen dan geweest? Of hebben zij de boot gewoon samen getekend?

Max Bolweg, sinds kort trotse bezitter van Contest 33, 149, 1974

contest

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #1 on: 09 April, 2007, 16:07:16 »
Hallo Max  allereerst gefeliciteerd met de aankoop van je 33 op je vraag heb ik helaas geen antwoord als ik de schepen bekijk zie ik wel veel overeenkomsten met de 30 van mij maar er is ongetwijfeld hier iemand die het antwoord wel weet.
Verder lees ik dat je schip van 1974 bouw nr. 149 is mijn contest 30 is van bouwjaar 1973 nr. 147.Wat ik mij nu afvraag weet iemand hoe de schepen genummerd werden per type of types doorelkaar met op lopende bouwnummers, als dat laatste het geval is hebben onze schepen tydens de bouw practies naast elkaar gelegen weet iemand het antwoord ?

joris

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #2 on: 09 April, 2007, 21:15:12 »
Hee gefeliciteerd met je boot,
Volgens mij werden de nummers per type ingeslagen, mijn boot is van 69 en heeft nr 197.

joris

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #3 on: 09 April, 2007, 21:31:13 »
voor 1970 heeft dick zaal nog geen jachten ontworpen bij contest. U van essen wel.
En na het ontwerpen van de 33 in 1970 ontwerpt dick zaal wel veel jachten bij contest, maar u v essen niet meer. Misschien is de leerling beter als de meester, of gaat de meester bijna met pensioen?
Ik denk dat ze de 33 samen hebben gemaakt, en daarna is van essen gestopt bij contest.
Maar dat is mijn idee, ik ken de geschiedenis niet.

contest

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #4 on: 09 April, 2007, 22:25:00 »
Als de nummering inderdaad per type is, geld dat dan voor de hele serie 30 voeters of ook weer per type 30 er
Want bij mijn weten zijn er 3 type's 30 voeters voor 1970 zoals de loeff, beschreven in de waterkampioen dan van 1970 tot '73 of '74 het tweede type ook van U. van Essen en dan type 3 zoals o.a.de Joshua ontwerp Dick Zaal

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #5 on: 10 April, 2007, 01:32:44 »
Voor zover ik weet staan op  de Contest site  bij de Classics  alle gegevens van de boten van wanneer tot wanneer ze gebouwd zijn en welke nummers zij hadden + de verkoopfolder in PDF

contest

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #6 on: 10 April, 2007, 08:37:25 »
Je hebt gelijk Max de meeste staan er op alleen de 30 van mij niet ,zal er eens een mailtje naar toe sturen.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #7 on: 08 May, 2007, 12:46:57 »
Max, de C33 is oorspronkelijk een ontwerp van Uus van Essen waar Dick Zaal wat modificaties aan heeft gemaakt. Een citaat uit een mail van Dick "...mijn inbreng is een paar aanpassingen aan een toen al ouder model. Die behelsden de kiel, het roer en de kuip met golfbreker over de opbouw."

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #8 on: 11 May, 2007, 14:15:33 »
Bedankt voor reatie, het is nu juist de kiel die mijn interesse heeft, in mijn speurtocht naar een contest een aantal 33's gezien.
Ze hadden allemaal een soort bulbkiel, de mijne  heeft een rechtere vinkiel zonder bulb. De andere 33's waren  van zowel lager, als hoger nummer dan mijn 149. Zijn er meer 33's met een zo'n vinkiel??? Wie weet hier meer over en terug naar vraag  over de ontwerpers: hoe is dan relatie van deze kiel met de  geschiedenis van de ontwikkeling van het onderwaterschip?

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #9 on: 11 May, 2007, 14:57:41 »
Als ik de mail van Dick Zaal geod begrijp heeft hij de nieuwe kiel ontwikkeld. Maar is het niet zo dat de 33, net als andere modellen, in verschillende versies is geleverd? Volgens mij is de waterkering op het dak en met name de aansluiting daarvan op de kuiprand ook veranderd maar daar ben ik niet zeker van. Ik laat mijn boot eerdaags, iig voor de Dontest Cup, een keer uit het water halen en dan zal ik de kiel eens bekijken. Overigens loopt het lekker door, zo'n C33...  ;D

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #10 on: 15 June, 2007, 17:53:08 »
Ik heb er even over nagedacht en ga me er ook maar mee bemoeien.

Van Essen heeft al in 1951 de Flying Dutchman ontworpen, die later een olympische klasse is geworden. Hij was van een andere generatie dan Dick Zaal, en waarschijnlijk al (bijna) gepensioneerd toen hij de 33 (en de 27, 29,30 mkII, 31 en 38) tekende begin jaren 70. Eerdere ontwerpen van zijn hand (jaren 60) waren de Contest 27, 29Mk1, 30Mk1 en de 40 type A en B.
Zaal was toen nog een jong broekie van 25 of 30.

Dan nu wat ik denk over de verschillen tussen de oudere en nieuwere 33. Bllijkbaar mocht Zaal zijn nieuwe ideeen loslaten op het reeds bestaande ontwerp van de 33.

De waterkering op het dak van de opbouw is veranderd. Bij het eerdere type zit de garage van het schuifluik onder de buiskap, die daardoor lang en gestroomlijnd kan worden (met veel droge ruimte eronder)
Bij latere 33's (vanaf '74?) ligt de waterkering verder naar achteren. De garage ligt daar v??r de waterkering en is nogal hoekig.
De buiskap is korter en de ruit steiler. Er is echter meer ruimte op het kajuitdak v??r de buiskap ontstaan voor bv. een reddingvlot.Op onderstaande foto's is ook het verschil in waterkering/schuifluikgarage duidelijk te zien.

De aansluiting op de kuiprand is inderdaad ook veranderd, eerst zat er een knik in, en liep de kuiprand horizontaal, bij de latere versie liep de lijn vanaf de waterkering vloeiend door in de kuiprand. Bij de oudere versie kan je beter op de kuiprand zitten.

Daarnaast staan bij de eerdere versie de wantputtingen van het topwant aan de buitenzijde van het gangboord, terwijl bij de latere versie ze meer richting de opbouw gaan. Daar kan je dus "om de verstaging heen" lopen, bij de oudere versie loop je "er binnen door".

Het verschil in kiel en roer is mij niet geheel duidelijk. De kiel van de 33 is ingelamineerd, dus niet zo maar te vervangen. De diepgang is 1,60 m, ik heb eigenlijk nooit een 33 gezien met een andere diepgang.

Het kan zijn dat de eerdere versie een doorlopende scheg had vanaf de kiel tot aan het schroefraam. De vorm van het roer is op onderstaande foto moderner dan bij onze 29 (een ontwerp uit dezelfde tijd) dus ik denk dat ik daar de verandering wel zie.De onderste foto is het roer/scheg van een 29.



[verwijderd door de beheerder]
« Last Edit: 18 June, 2007, 17:39:22 by Contest 29 mk2 »
Contest zeiler sinds 1989!

contest

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #11 on: 16 June, 2007, 13:24:09 »
Even een aanvulling op het verhaal van contest 29 mk II in het rijtje van ontwerpen horen zeker ook nog 2 type's 30 .Het eerste ontwerp zoals de loeff en dan de 30 mkII die veel overeenkomsten heeft met de 29,o.a. onderwaterschip is identiek. Kijk maar bij fotografeer een contest waar een foto van mijn schip staat. De diepgang werd in die tijd door de werf als 1,30 opgegeven als ik hem nu nameet is het 1,40.Weet bijna zeker dat er ook een 25 door van Essen is ontworpen.Wat ik mij nog wel afvraag wie weet of er nog meer ontwerpen bekend zijn van U.van Essen.

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #12 on: 16 June, 2007, 14:19:59 »
Mooie reactie, Bedankt
Hou onderwerp in gedachten, toch heb ik de indruk dat er verschillende onderwaterschepen zijn, maar dat lijkt inderdaad raar als je bedenkt dat er waarschijlnijk ooit 1 mal is gemaakt ooit.
 

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #13 on: 18 June, 2007, 10:08:35 »
Nog een aanvulling op het rijtje: de eerste Contest 40 was ook van Van Essen. Als ik het goed heb alleen verkrijgbaar als kits maar wel met twee verschillende interieurversies.  De eerste C25 was niet van Van Essen maar van Luyten.

En een ander, beroemd, ontwerp van Van Essen is natuurlijk de Flying Junior.

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #14 on: 18 June, 2007, 17:59:56 »
Even reageren. Mijn grote bericht is enigszins aangepast met de typen die door jullie genoemd zijn, excuses dat ik niet helemaal volledig was.

Contest 30 Mk II, het onderwaterschip van de 30 is identiek aan dat van de 31. Dat is in principe hetzelfde schip als dat van u, maar dan met een negatieve spiegel en een andere kuipindeling. Verschillen met de 29 onder water is dat de kiel van de 30 een stuk langer is. Zij-aanzicht van de kiel van de 29 komt meer overeen met dat van de 33 hierboven. Daarnaast heeft de 29 maar een "halve scheg" voor het roer, en is het roer aan de onderzijde van de scheg niet verbonden met de scheg. De 30 Mk2 heeft dat wel.
Ter illustratie van de verschillen even de foto's onder elkaar gezet.

Daarnaast weegt de 29 maar 3,2 ton tegen 4,0 voor de 30. De masthoogte van de 29 en 31 is echter identiek!

De officiele opgave van de diepgang van de 29 is 1,35 m, bij nameten zit de waterlijn op 1,50 m. Met een beetje speling (antifouling loopt boven water een stukje door) komt de diepgang in beladen toestand op 1,40m a 1,45m.

[verwijderd door de beheerder]
« Last Edit: 18 June, 2007, 18:04:40 by Contest 29 mk2 »
Contest zeiler sinds 1989!

contest

  • Guest
Re: Contest 33 ontwerp
« Reply #15 on: 21 June, 2007, 11:43:55 »
Contest 29 mk2 ,Ik moet nu wel heel voorzichtig worden? ;)?en het woord identiek maar niet weer gebruiken.Wat ik ook eigenlijk bedoelde was vorm onder waterschip en niet in details ,vaste kiel geen vinkiel bulb onderkant kiel.Toch wat ongelukkig geformuleerd. Maar genoeg daar over.We dwalen nu wel af van de 33, maar toch nog de volgende vraag je schrijft dat de kuip indeling van de 31 anders is dan van de 30.Ik heb altijd gedacht dat ze identiek? ;D waren,ik heb geprobeerd een foto van mijn schip te plaatsen maar dat is niet gelukt .
« Last Edit: 21 June, 2007, 11:47:21 by Henk contest 30 mk II »

 


BJSoft