Author Topic: Contest 33, alles overweten  (Read 4911 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Valentine

  • Guest
Contest 33, alles overweten
« on: 30 July, 2012, 17:20:02 »
Geachte CYOCERS,

ik schrijf een verslag over een gebruikte Contest 33. Daarvoor heb ik volgende vraag:

- Wat zijn de Toppunten van de C33?
- Wat zijn de Zwakpunten van de C33?
- Wat zijn precies de verschillen tussen de MK1 en den MK2 (Schuifluikgarage, Ankerkast, andere Skeg/Roer, anders nog iets?)
- Wat was de originele motor? mWaren er opties wat dat betreft?
- Bestaat een C33 zonder Osmose?

Van harte bedankt voor een snelle hulp!

Groetjes

Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #1 on: 31 July, 2012, 14:12:07 »
Sterke punten vind ik de stabiliteit en de algehele sterkte van het schip, het gedraagt zich als een S-spant. Daarmee heb je dan ook een nadeel: vergeleken met moderne ontwerpen is het niet direct de snelste en op de voor de windse koersen vind ik het niet lekker varen. Maar dat is dan weer typisch voor de IOR ontwerpen.
De indeling van de kuip verschilt, de mk1 heeft doorlopende kuipbanken en de mk2 niet waardoor er meer ruimte is om te staan tijdens het sturen. En volgens mij heeft de mk2 (ook) een bakskist aan de bb zijde meen ik me te herinneren maar daar kan Max wel meer over vertellen. Verder zitten de genuarails op bij de mk1 op het potdeksel en bij de mk2 op het gangboord waardoor ze ook bruikbaar zijn voor een HA-fok.
In 1972 werd de C33 afgeleverd met een MD2b en een vanaf prijs van Hfl. 59.850,- (ex BTW). Op de website van de CYOC staat een scan van een advertentie uit die tijd.
En uiteraard bestaat een C33 zonder osmose.. waarom zou die niet bestaan?

Frederik

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #2 on: 07 August, 2012, 23:56:36 »
Met alle respect, ik vind het een belachelijke vraagstelling "Bestaat er een C33 zonder osmose" ?!
Ik heb een Contest 33 en ben zeer tevreden! Geen enkele osmose.
Het schip is oersterk, mooi, handig ingedeeld, stabiel en veilig.


maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #3 on: 12 August, 2012, 22:53:26 »
Beste Alex,

Heb je al antwoorden op vragen? Geloof dat op website een linkje staat naar een artikel in Zeilen over C33.
In Hindelopen licht een mooie C33, de Santana van een Duitser.
Je kunt mij een persoonlijk bericht sturen als je nog vragen hebt, dan stuur ik je een mail terug.
Vrgr, Max C33, Albatros.

Arctica

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #4 on: 13 August, 2012, 18:14:06 »
Alex,

Sinds 1985 vaar ik in een C33 bouwnummer 150, mk2, 1974. Ik heb nogal wat problemen gehad. Ik heb de wantputtingen er uitgevaren. Het hoofdschot aan sb was gebroken. Tussen het schot en de kastjes was ca 3 cm speling ontstaan.  Dit heb ik gerepareerd door de hoofdschotten te versterken met 3 lagen suprahecht Bruynzeel mahonie, contra platen onder de boutkoppen aan te brengen aan de kajuitzijde en de schotten opnieuw te lamineren. Ik heb extra achter-onderwanten aangebracht op schotten die ik aan de romp heb gelamineerd. De hoofdwanten heb ik naar 7 mm gebracht en voor heb ik een Furlex met 8 mm. Achter heb ik het dubbele stag vervangen door één 17 mm hekstag met wielspanner. Ik hoorde ooit van MYS dat het plateau onder de mast nog wel in via de parkers van de mastvoet wil inwateren. Daar zit occumé hechthout in. Wat er dan gebeurt laat zich raden. Dat is mij tot nu toe bespaard gebleven.
Origineel zat er een MD2B in. De fundatie stond los toen ik hem kocht. Het hout dat ingelamineerd was, was gekrompen. Ik heb er ongeveer 1 kg epoxy tussen gegoten. Inmiddels heb ik een Volvo 2030 ingebouwd.
Ook osmose was een probleem. Na de derde behandeling had ik de zaak onder controle, althans tot nu toe.
Ook het schotje helemaal voorin was gebroken. Onder de voorbank heb ik een extra dwarsschot ingebouwd dat met een balk versterkt is.
Overigens heb ik meer van dit soort verhalen gehoord van C31ht en de C35. Op een gegeven moment adviseerde MYS om maar bakstagen aan te brengen. Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee doet. Verder vind ik het een geweldig schip, het gedrag in golven is soepel en het vaart behoorlijk comfortabel (als dat al mogelijk is op zee). Je moet vind ik vrij snel reven. Wel voor zo lang mogelijk veel zeil houden om goed aan de wind te kunnen blijven varen. Ik ben er ( na de aanpassingen) probleemloos mee naar Schotland, Shetland, Zuid Noorwegen en de Oostzee geweest. Voor mij geen ander schip meer. Groet, Fred


maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #5 on: 13 August, 2012, 22:22:59 »
Hallo Alex,
Ik heb geen mail van je ontvangen dus ik reageer ook maar hier.
Ik heb de C33, MK2 bouwnr 149. De mijne heeft de optie stuurwiel en optionele gasgeiser (inmiddels zit er een boiler in). Ik heb een kopie van de orginele rekening.
Ik herken me in verhaal van Fred  maar gedeeltelijk. De wantputtingen zitten bij mij echter stevig doorgebout op het hoofdschot op dikke balkjes aan achterkant schot. En vooralsnog geen reden om aan contructie te twijfelen. Een vorige eigenaar is er ook zeker mee naar Noorwegen geweest. Toen ik boot kocht had boot inderdaad osmose, maar is weer behandeld. En wat is osmose? De boot was vochtig en er zaten kleine blaasjes in gelcoat, maar geen zure drap oid. Niet mooi die blaasjes, maar hoewel ik het heb laten behandelen voor een aardig bedrag durf ik te betwijfelen of het strikt genomen heel urgent noodzakelijk was.  Maar goed ik zag het als onderhoud ter voorkoming van erger.
De orginele motor is bij bij ook vervangen door een 2030.
De boot zeilt heerlijk rustig en als ik zo in de zomer met een groep boten bij een sluis vertrek dan vallen de zeilprestaties zeker mee. Op ruime koersen en lichter weer genaker erop em je lacht een ieder die dat niet doet uit.
Nee het is heel fijne boot. Als je nog meer wilt weten mail me als gezegd gerust.
Gr, Max

« Last Edit: 14 August, 2012, 14:55:02 by maxbolweg »

Arctica

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #6 on: 13 August, 2012, 23:09:06 »
Hallo Max,

Die balkjes onder de wantputtingen waren juist het probleem. Ik was aan het opkruisen in het Hubertgat, stroom mee, wind 5 uiteraard tegen en 's nachts had het nog 6-7 gewaaid. Toen heb ik een stevig paaltje gepikt. De boot viel in een gat, de mast schudde zo hevig dat ik even bang was hem te verliezen. Daarna stonden de wanten helemaal los. Fok naar beneden, wantspanners aangedraaid en verder. Later ontdekte ik dat het hoofdschot precies onder het balkje gebroken was. Door de plotseling grote kracht is er een te groot moment op het schot gekomen doordat de putting niet vlak tegen het schot zat maar op een afstand van 38 mm. Bovendien was de putting omhoog geschoven. Op de putting zit een plaatje gelast dat onder tegen het dek aan zit. Het dek bolde zeker 8-10 mm op t.p.v. de putting. Onder de boutkoppen zaten aan de kajuitzijde maar hele kleine sluitringen die het hout in trokken als je ze aandraaide. De bouten stonden helemaal scheef na dit voorval. Ik heb de balkjes verwijderd en ik heb er drie lagen 12mm supra opgelijmd over de gehele hoogte en breedte en de bouten van grote contraplaten voorzien. Maar ik vind het absoluut een fijn schip dat prettig zeilt. Vandaar dat ik er nu al ruim 27 jaar in rondvaar. Is jouw boot die oranje Contest die vroeger in Hoorn lag, de Anhamar? Ik ben het met je eens dat de osmose verhalen wat overspannen zijn. Ik heb ooit één boot gezien die last had van delaminatie. Verder worden ongeveer alle boten vochtig na verloop van tijd. Het wordt wel gebruikt om de koopprijs te drukken. Ik meen dat mijn boot fl.78.000,- gekost heeft in 1974.
Groet, Fred

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #7 on: 14 August, 2012, 13:59:48 »
Halllo Fred,

Goed om te weten van die puttingen! Zal er eens kritisch naar kijken.

Die van mij staat op de site bij modellenoverzicht  en er is een foto van mij in actie tijdens de Contest Cup op forum onder fotografeer een Contest

Gr, Max

« Last Edit: 14 August, 2012, 14:53:46 by maxbolweg »

JF

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #8 on: 16 August, 2012, 17:46:22 »
Hallo Alex,
De mijne heeft de optie stuurwiel en optionele gasgeiser (inmiddels zit er een boiler in).
Gr, Max


Heren, ik ga het topic misschien een beetje kapen van Alex, maar die is waarschijnlijk toch al klaar met zijn verslag...
Ik lees hier iets over die gasgeiser. Max, kun je aangeven waarom je die niet meer gebruikt? Ik heb ook een boiler, maar als je wat langer weg wilt blijven uit een haven, dan heb je toch al snel geen warm water meer. Oplossing kan natuurlijk zijn een grotere boiler, of een aansluiting op de motor maken. Met dat laatste kun je meteen mooi stroom draaien. Maar toch zit ik een beetje te kijken naar een oplossing met een geiser.

Zijn hier ervaringsdeskudnigen met een geiser aan boord??

Bvd!
Jan

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #9 on: 16 August, 2012, 17:54:00 »
Hallo Fred,
Gisteren even naar de puttingen gekeken maar hele boel lijkt heel solide. Balkjes 5 x 5 cm over de hele (BB) lengte over schot in totaal een bout of 8 tot in kastjes bij huid toe. Meende een contraplaatje van binnen boven aan dek te zien.
Ben dus wel heel nieuwsgierig hoe dit kapot heeft kunnen gaan als zelfde constructie is geweest.
Mij viel wel een asymmetrie op tussen BB en SB. SB lijkt verder naar beneden ( richting huid) doorgebout dan BB (toilet), maar jouw probleem aan SB, toch?

Ik wil wel eens in de winter komen kijken op je boot als het mag....?

Gr, Max

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #10 on: 16 August, 2012, 17:59:01 »
Hallo Jan,

Kan heel kort zijn gasgeiser zit er niet meer in.
Noemde gasgeiser alleen omdat die mij opviel in de rekening als optie en dacht dat Alex dat zou willen weten voor zijn artikel.

Vrienden van mij hebben een Contest 36 en die gebruiken de orginele geiser gewoon.

Ik betrek inderdaad warm water van motor en dan heb je eigenlijk vrij snel warm water. Ik maak bijna nooit warm water op walaansluitng.

Gr,Max

Valentine

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #11 on: 22 August, 2012, 14:50:28 »
Hallo iedereen!

Bedankt voor de super Tipps! Een deel heb ik over genomen (Mastvoet etc.), als ik de Dingen wat vaaker hoorde. inderdaad is Santana in hindeloopen door mij getest, omdat Achim een heel goede vriend van me is. Wij hebben veel samen aan zijn C33 geklust. Ik waardeer jullie hulp allemal. Het verslag verschijnt in uitgave 19/2012 van YACHT in Duitsland. Als die gepubliceert is, zou ik een pdfje hier online probeeren te zetten.

Als ik zei: Nog eens helemal bedankt voor de hulp! Krijgen jullie allemal een biertje van me met Contest Cup 2013 ;-)))) (Duitsers kunnen dus ook zuinig...)

Groetjes
Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #12 on: 22 August, 2012, 15:23:50 »
Oh, maar dan kom ik volgend jaar zeker weer langs met een boot vol vrouwen. Een gratis biertje laten we niet lopen uiteraard  :-) 

JF

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #13 on: 22 August, 2012, 15:26:54 »
Alex,
het is toch wel een beetje een positief verslag geworden over de heerlijke C33... O0

Max, bedankt voor je reactie, hoe snel is bij jullie het water warm als je de motor gebruikt?

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #14 on: 23 August, 2012, 18:13:21 »
Jan/Max,
Na dag zeilen en na naar buiten/binnen motoren hebben we heet water. Het is niet zo'n heel grote boiler zit onder wasbak naast de motor, maar genoeg om een paar keer af te wassen. Ontbijtafwas lukt dan nog met lauwwarm water ( zet dan als gezegd niet meer op walstroomopwarming).
Gr, Max

JF

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #15 on: 25 August, 2012, 22:47:31 »
Max, bedankt. Ik ga ook maar eens even zo'n aansluiting op de motor maken en zien of het afdoende werkt. Is het minst bewerkelijk en het levert meteen ook stroom op voor de accu's. Mijn boiler zit meteen vooraan onder de hondenkooi, feitelijk meteen naast de motor.

groeten, Jan

Valentine

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #16 on: 30 August, 2012, 12:41:25 »
Jan,

het is toch ook een goede boot, toch? Ik wou alleen een beetje prikken om de minpinten te horen. Dat hoort volgens mij bij zo een gebruikte boot test.
BJ: heb jij de verslag al gelezen? Dat wat er van jou in staat, zei je jaren terug eens op Contest Cup tegen mij...

Dus tot CYOC meeting of Contest Cup!

Groetjes

Alex

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #17 on: 31 August, 2012, 15:23:53 »
Hoi Alex,

Is het artikel af. Heb je een PDF-je. Is het Yacht van deze maand?

Gr, Max

JF

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #18 on: 03 September, 2012, 17:44:49 »
Jan,

het is toch ook een goede boot, toch? Ik wou alleen een beetje prikken om de minpinten te horen. Dat hoort volgens mij bij zo een gebruikte boot test.

Groetjes

Alex




Yep!!! Ik ben er in elk geval (ook) nog heel erg blij mee en ben van plan nog lang met onze 33 te blijven varen.
Heb je een stuk geschreven dat je openbaar kunt maken? Ik ben namelijk ook wel benieuwd!

groeten, Jan

Valentine

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #19 on: 04 September, 2012, 12:10:22 »
Allen,

van mij kan het. Ik moet eerst met de fotograaf bespreken. Als die zijn OK geeft, stuur ik een PDFje voor Publicicatie op de site.

Groetjes

Alex

Offline Contest 29 mk2

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 124
  • Gender: Male
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #20 on: 14 September, 2012, 16:38:07 »
Ik ben erg benieuwd naar het artikel! Zou erg leuk zijn om de scans te zien Valentine!
De problemen met de wantputtings zoals beschreven door Arctica hebben betrekking op het tweede model toch, waar de verstaging naast de opbouw staat. Blijkbaar wist Conyplex toen nog niet helemaal goed hoe hiermee om te gaan, en is het een gevolg van de verandering van het tuigplan op een bestaand model. Voor het eerst dat ik van deze problemen hoor.
Ik zou wel eens foto's willen zien van de constructie aan de binnenzijde, heeft iemand die?

Inwateren van het mastbalkje is daarentegen wel een bekend probleem.

Een linkje naar de aankondiging van het artikel (met mooie foto!) mag hopelijk wel...http://www.yacht.de/service/heft_info/so-eine-art-fliegender-hollaender/a74003.html
« Last Edit: 14 September, 2012, 17:02:03 by Contest 29 mk2 »
Contest zeiler sinds 1989!

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #21 on: 18 September, 2012, 13:00:10 »
Heb nummer besteld. En als het blad bevalt neem ik misschien wel een abonnement....

Gr, Max

Frederik

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #22 on: 13 January, 2013, 22:45:46 »
Heeft iemand dat artikel dat Alex ging schrijven nog gezien?

Onlangs, volgens mij in 2012, werd er in de rubriek 'tweedehands' in de Waterkampioen ook een Contest 33 belicht.
Daar stond helaas weinig nuttige info bij.



Valentine

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #23 on: 14 January, 2013, 12:00:58 »
Hi,

de Artikel staat hier voor download gered: http://www.wormsundwort.de/yachten/?logout=1

Groetjes en nog eens bedankt voor de hulp

Alex

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #24 on: 14 January, 2013, 13:12:06 »
Leuk artikel Alex, goed omschreven allemaal. Alleen mis ik de verschillen tussen de Mk1 en Mk2 en de naam van Dick Zaal die verantwoordelijk was voor de tweede variant.  Maar gelukkig noem je mij dan wel  :D

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #25 on: 16 January, 2013, 14:12:49 »
Hoi Alex,
Leuk die Spliethoff boot!
Artikel had ik gelezen, want nu een proefabonnement op Yacht.

« Last Edit: 16 January, 2013, 14:14:57 by maxbolweg »

Valentine

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #26 on: 16 January, 2013, 16:19:55 »
Hoi,

@BJ: Zie pagina 88 onder "Modellgeschichte". Dick Zaal is idd niet genoemd.

@Max: Was leuk bij hun aan boord. Alleen geen Nederlanders aan Boord. Het einigste uit Nederland was Valentine...

Groetjes

Alex

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #27 on: 17 January, 2013, 18:15:05 »
Welke boot was het?Van waar naar waar?
« Last Edit: 18 January, 2013, 00:24:06 by maxbolweg »

Valentine

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #28 on: 19 January, 2013, 14:23:33 »
Max,

het was de Slotergracht, een S-Type Vessel, van Rauma in Finnland naar Eemshaven.

Groetjes
Alex

maxbolweg

  • Guest
Re: Contest 33, alles overweten
« Reply #29 on: 20 January, 2013, 13:44:39 »
Hoi Alex,

Slotergracht ging vast door naar de VS? Geen zin om mee te gaan? Ik dacht trouwens dat jullie naar de Med gingen? Maar het is de Baltic geworden?

Gr, Max

 


BJSoft