Author Topic: Contest 31HT  (Read 1010 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Leemans

• Guest
Contest 31HT
« on: 20 October, 2012, 18:44:16 »
Hallo,

Ik ben mogelijk geinteresseerd in de aanschaf van een Contest 31HT. Mij is echter opgevallen dat het betreffende schip een helmstok heeft terwijl alle andere contest 31's (HT) die ik gezien heb een stuurwiel hebben. Is dit orgineel of door de vorige eigenaar aangepast?
Is hier iemand mee bekend? wat is de invloed hiervan op de zeileigenschappen?
Verder ziet het betreffende schip er, zeker voor zijn leeftijd, zeer netjes uit.

Met vriendelijke groet

Bas Leemans

Offline sjoerd

• Hero Member
    • Sailing Camelot website
Re: Contest 31HT
« Reply #1 on: 20 October, 2012, 21:59:37 »
Hi Bas,

Zo te zien is de helmstok geplaatst boven op de roeras, op de plek waar ook de aansluiting voor de nood-helstok zou zitten als het een schip met stuurwiel was geweest. Ik heb zelf een 36S uit '86 en heb een zelfde soort aansluiting. Je zou kunnen checken of de kuipvoer is geperforeerd voor een stuurstand??

Persoonlijk vind ik een helmstok erg prettig, aan de wind zit je onder de sprayhood, je hebt de kuip makkelijk vrij in de haven en ook zeilend kun je beter bewegen.

Qua constructie zou ik even controleren of de hemstok goed en strak op de as zit (bij een noodhelmstok is er een slot in de as gemaakt waar je volgens mij geen duizenden mijlen mee kunt varen, bovendien is daat niet alles RVS onderdeks). Als de as structureel goed zit is het volgens mij puur een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline amare

• mvg remco
  • Full Member
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
« Reply #2 on: 20 October, 2012, 23:40:08 »
Hallo,
Ik ben zelf ook in bezit van de C31 HT , AC uitvoering.
Ik heb ook helmstokbesturing , wat mij opviel in de foto , het draaipunt v/d as  zit in de kuip (kuipvloer) welteverstaan , bij mij zit het daaipunt nog verder naar achteren oftewel op de kuipbank (achterkant).
Normaal leverde conyplex een stuurwiel i.c.m. een dubbel achterstag  zodat je gewoon rechtop achter het stuurwiel kon staan zonder je hoofd te stoten aan het achterstag, of een rvs helmstok met enkel achterstag.
Ik moet zeggen dat dit de eerste C 31 ht is die ik heb gezien met draaipunt  helmstok op de kuipvloer ipv de achterzijde kuipbank.
Misschien zijn er in de tijd meerdere uitvoeringen geleverd.
Ik weet wel dat er meerdere versies v/d uitvoering kuip zijn geweest v/d Contest 25.

Lijkt me mooi schip , zou wel roeras controleren wat Sjoerd al aangaf.

Remco
MVG Remco/Maria

Offline koentje63

• Full Member
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
« Reply #3 on: 23 October, 2012, 12:55:18 »
Het grappige wat me wel opvalt is dat de (dubbele)achterstag puttingen op beide hoeken wel aanwezig zijn.
Ik heb ook een 31HT met stuurwiel en een dubbele achterstag.
Het lijkt er op dat dit schip oorspronkelijk met dubbele achterstag is geleverd en later aangepast.
Ik heb de noodhelmstok ook in de kuipbank zitten en niet in de vloer.

gr.
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline amare

• mvg remco
  • Full Member
  • op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen
« Reply #4 on: 23 October, 2012, 20:21:43 »
Hoi,
De dubbele achterstagputtingen zitten er volgens mij standaard op , bij mij zitten ze er ook op maar onbenut.
Ik zit er over te denken om v/d winter een dubbel achterstag te realiseren.
Het is ook handig om deze puttingen te gebruiken voor eventuele losse bakstagen voor een evt, solent stag".

Remco Visser
MVG Remco/Maria

Rob Reedijk

• Guest
« Reply #5 on: 23 October, 2012, 23:02:57 »
Hoi Bas,

wij hebben een 31HT uit 1976, bouwnummer 106, met dubbel achterstag, stuurwiel in de kuip en de nood helmstok aansluiting in de kuipvloer, vlak tegen de achterwand van het achteronder.

groeten
Rob

hjvanh

• Guest
« Reply #6 on: 29 October, 2012, 23:30:23 »
Ook onze 31HT heeft helmstokbesturing met aanvangspunt op de kuipbank. Stuurt geweldig en heerlijk beschut onder de sptayhood.

BJSoft