Author Topic: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding  (Read 3745 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Viele

  • Guest
Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« on: 23 February, 2013, 17:49:30 »
Geacht forum,

Onlangs ontdekte ik scheurtjes in het laminaat (gelshield epoxycoating) rond het gebied waar de kiel aan de romp is gezet. Ik denk dat het komt door het schudden van de boot tijdens windstoten. Daarnaast is aan één zijde van de kiel de coating losgelaten. Er zat een zgn blaas die ik vóór de winter heb open gemaakt. Zie bijgaande foto's. Twee jaar geleden is mijn contest 30 (1976, D. Zaal) door een bedrijf geheel voorzien van 5 lagen epoxycoating, als preventie tegen osmose. 
Mijn plan is het laminaat wat op te schuren, te voorzien van één laagje primocon voor de hechting en dan te vullen met epoxyplamuur in de hoop dat de boel dicht blijft dit seizoen. Dit is dit zinvol of moet ik radicaler te werk gaan? ???
Graag jullie reactie.

Vrgr. Wim Viele

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #1 on: 24 February, 2013, 00:36:36 »
Uit de originele documentatie die ik heb van mijn 31HT (D. Zaal) wordt duidelijk dat de kiel in een gesloten uitsparing in de romp gemonteerd is en afgewerkt met een kit.
Die scheurtjes zitten dus in de epoxycoating die er later opgezet is (kit is en blijft enigszins beweeglijk, en epoxy coating beweegt niet mee).
Je hoeft je dus niet zorgen te maken over eventuele lekkage.
Die plek op de kiel zou ik kaal schuren, (en rand er omheen ook opruwen) en weer sealen met epoxy.

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline dwarsloper

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 44
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #2 on: 24 February, 2013, 00:38:35 »
Beste Wim,
Bij het behandelen van een (giet) stalen kiel aan een polyester romp is het voorkomen van roest erg belangrijk.
wanneer  een coating toegepast wordt moet het staal echt compleet roestvrij zijn.
Ik heb dit ook gezien bij mijn boot ,voor de kiel en de aanhechting naar achteren ook.
Ik denk dat polyester te veel vocht doorlaat waardoor een stalen kiel gaat roesten en onder druk van deze roest scheuren gaat vertonen.epoxy is damp dicht en heeft dus een betere roestwerende
werking.
Wat ik heb gedaan is de scheuren goed open gemaakt (met een haakse slijper en een lamellen schijf bv. ) en na goed drogen (föhn ) aangesmeerd met een goede epoxy plamuur. (extra primer is denk ik niet nodig aangezien epoxy zeer goed hecht ) ik heb al 5 jaar geen roest sporen meer gezien.
( zie ook het topic coppercoat )
Tjeerd.

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #3 on: 24 February, 2013, 13:38:53 »
Beste Wim,

Roest zet uit. Daardoor komt laminaat onder spanning. Dit probleem (als je het zo wilt noemen, want eigenlijk is het vooral een rot gezicht, maar kan weinig kwaad omdat gietijzer niet snel zal doorroesten) is zo oud als aangezette gietijzeren kielen. Hadden dit ook op onze boot. Vroeger werd de kiel (in de uitsparing) met siliconenkit afgedicht en vastgezet. Daaroverheen werd  het afgesmeerd met plamuur en een paar matjes polyester. Echter op siliconen hecht er niets, dus de afdichting bleef alleen hechten op de kiel en de romp zelf; niet op de "overgang van gietijzer naar romp", daar waar de siliconenkit zit. Blijft echter jaren goed, maar dan komt er op een goed (kwaad) moment vocht tussen en ontstaat er roest. Om dit écht goed op te lossen is een zeer moeilijke klus. Je kunt als de boot op de bok staat alles uitslijpen. Dat is dus niet alleen de aangebrachte epoxy, maar ook de kit rondom de (inliggende) flens van de kielbevestiging. Om die exact te bepalen, zodat je op het juiste punt gaat uitslijpen, kun je met een magneet (gietijzer is te vinden met de magneet) en een viltstift om aan te tekenen tot waar de flens loopt gebruiken. Ga eer maar van uit dat rondom de flens minimaal 5mm kit zit. Als die er is uitgeslepen/uitgefreesd dan heb je een mooie naad over. Dan kun je zo goed mogelijk de kielflens rondom schoon en roestvrij maken. Dat is op zich nog een behoorlijke klus! Het best gaat dat met een hulpstukje dat ik op een beurs kocht. Dit is een (diamer 5mm) soort roterende vijl (per 10 verpakt) die in de Dremel past. Als alles goed (!) droog, roestvrij en schoon is moet je het met een kwastje met aceton minimaal 5x ontvetten (dit om siliconenresten te verwijderen) en vervolgens nogmaals met een droge kwast ontstoffen. Dan nog een laatste maal ontvetten en vervolgens na droging gelijk epoxyprimer aanbrengen op de kielflens (zijkant en onderkant die je ook kaal gemaakt en ontroest hebt), in de naad en op het kale polyester. Dat dit gelijk moet is omdat er zich anders reeds in enkele uren weer een roestlaagje kan vormen. Vervolgens, na uitharding, zet je een tweede laag epoxyprimer. Als die hard is kun je gaan afkitten. Tegenwoordig is siliconen uit de boze, dus zou ik een polymeerkit (bijvoorbeeld Saba 750) nemen. Sika (221 p.u.)mag uiteraard ook. Dat goed laten uitharden. Afhankelijk van temperatuur en diepte van de voeg kan dat wel 1-2 weken duren. In die weken kun je beginnen de plekken waar de kiel problemen met roest heeft kaal te halen. Alle roest moet met romdom met een marge van plm. 10cm verwijderd worden als je met epoxy verder wilt. Je kunt als het veel plekken zijn waarschijnlijk dan beter de hele kiel ontroesten. Dat is echter veel werk. Alternatief is plekken ontroesten en daarna kiel schuren en primocon (International) in 4-5 lagen op de hele kiel aanbrengen met daarover weer antifouling. Let op: je kunt voor zover mij bekend geen 2 componenten producten over 1-component producten zetten; ergo dus geen epoxy over Primocon. Omgekeerd kan wel! Als dan inmiddels de naad is uitgehard (na zeg 2 weken) dan kun je hier op 2 manieren mee verder gaan: of je lamineert 5-8 matjes glasvezel (300 gr/m2) steeds een cm rondom groter over de kielnaad heen en dicht daarmee alles definitef goed af, óf je zet ook hier gewoon 4-5 lagen primocon over. (met daarover antifouling)  Dit is de eenvoudigste en goedkoopste manier op teer na. (teer werkt ook en kan zelfs onder de 10 graden worden aangebracht, maar, daarover kun je moeilijk antifouling zetten. Overigens groeit op zoet water teer weinig aan en ook omdat het redelijk diep zit en daar weinig licht komt zal dat er ook na het seizoen nog redelijk uit zien. Teer is bij 3-4 lagen ook waterdicht en kost weinig. Jaarlijks 2 lagen zetten is genoeg als onderhoud)) In de jaren daarna zul je wel eens wat plekjes moeten blijven bijwerken als je primocon of teer gebruikt hebt, maar het zal meestal wel meevallen. Heb je voor epoxy gekozen dan kan dat, mits écht ALLE roest 100% weg is heel lang goed blijven. Is dat niet 100% gelukt dan zul je ook hier elk jaar naar moeten kijken en soms bijwerken. Samenvattend: Je hoeft van wat roest heus niet te schrikken; constructief heeft dat niet veel invloed. Maar het oog wil ook wat en dan zou ik de kielnaad doen als beschreven en daarna met Primocon en antifouling afwerken. Houdt er wel rekening mee dat Primocon NIET hecht op VC koper-teflon (VC 17) antifouling en ook niet op Waterglide (ook teflon) van Hempel. Als dat onder de kiel zit moet je deze eerst wegschren alvorens er Primocon op aan te brengen. Verder zijn er op de websites van verschillende leveranciers (bijvoorbeeld International, Polyservice) ook zeer goede en bruikbare beschrijvingen te vinden hoe te werk te gaan.

Succes en groeten,

Eric.

C35/37 "Paperino"

Viele

  • Guest
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #4 on: 24 February, 2013, 23:16:23 »
Hallo bedankt ieder hartelijk dank voor de adviezen.
Ik ben een leek dus als ik die scheurtjes zie in de romp ga ik al twijfelen of ik die klus wel aankan. Ik heb nog geen echt beeld wat daar nu onder zit en hoe de kiel nu precies bevestigd zit.

George, heb je misschien een pdf bestandje van de kiel-romp verbinding van jouw 31 HT? Misschien snap ik het wellicht beter.

Vrgr Wim

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #5 on: 25 February, 2013, 13:31:02 »
Hallo Wim,

Bij onze 36S zit dezelfde verbinding als bij jou boot (en dezelfde type als bij de Paperino van Eric.

De handleiding van Eric is zeer compleet en super te volgen. Je kunt aan deze romp-kiel verbinding in feite niets slopen, ook zal de waterdichtheid van je boot niet in gevaar komen. De scheuren rondom de romp-kiel verbinding duiden ook net op een structureel problee. De verbinding is flexibel afgedicht met daaroverheen een knalharde laag epoxy. Epoxy geeft niet mee en is dus gaan scheuren. De onderliggende kitlagen zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onbeschadigd. Het enige probleem wat je hebt is dat je niets kunt smeren op de siliconen-kit en daarom de kitlaag er gedeeltelijk uit moet halen.

je kunt feitelijk de boel laten zoals het nu is. je schip verzwakt niet structureel en veel aangroei zul je er ook niet op hebben .

je kielvlak schoonmaken kan het beste door stevig te ontroesten (niet met staalboertle maar echt met bv schuurschijf) en epoxy(plamuuer) aanbrengen.

De problemen zijn niet gerelateerd.

Succes met je keuze.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #6 on: 25 February, 2013, 14:41:38 »
Voor een detailbeschrijving van de kiel-rompverbinding:  rtfm , hfst 4.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #7 on: 25 February, 2013, 14:47:21 »
BJ was me al voor met hetzelfde document wat ik voor ogen heb  ;D

greettzz..
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #8 on: 25 February, 2013, 15:23:58 »
En natuurlijk op de blog van Dick Zaal himself...    ;-)

Viele

  • Guest
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #9 on: 27 February, 2013, 13:09:33 »
Ik laat alle informatie even bezinken voordat ik actie onderneem. Nog even ter aanvulling: de scheuren zaten er 2 maanden terug nog niet in. Mischien dat het vorstschade is omdat er vocht onder het laminaat zit?
Daarnaast heb ik 10 jaar geleden al eens de romp kaal gehad met behouwd van de gelcoat. Toen trof ik loszittende plamuur aan juist op de plek waar nu weer de grootste opening zit met roestplekken, vóór de kiel. Daarbij trof ik ook de kit aan die deels kapot was en daaronder gaten (waar vocht uit kwam). Ik heb toen de kit verwijderd en heb het zaakje laten drogen. Daarna heb ik de zaak dichtgeplamuurd. Met de nu verkregen informatie denk ik dat er vocht is achtergebleven(kan ook niet anders) en dat door de roest het zaakje weer is uitzetten. Volgens mij is de enige goede methode om de kiel tzt te verwijderen. Want onder de vloer zijn een aantal stalen platen waar de moeren op zijn aangedraaid al aardig aan het wegroesten/afbrokkelen. maw er stijgt vocht op vanuit de kielkast of is dit niet mogelijk?

Met vr gr. Wim

Offline paperino

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 509
  • Gender: Male
  • "Paperino"
Re: Behandeling scheurtjes in laminaat romp-kiel verbinding
« Reply #10 on: 27 February, 2013, 17:06:40 »
Beste Wim,

Het lijkt met de kielconstructie onwaarschijnlijk (nooit 100% uit te sluiten, maar wel 98%) dat deze ooit kan lekken tenzij er ooit een zware aanvaring met een onderwaterobject is geweest. (maar dan is er vermoedelijk meer schade ontstaan!)  Je kiel er afhalen is een heel zware (en gevaarlijke) klus. Ik heb dat destijds (zie ook dit forum elders) zelf gedaan en kwam tot de conclusie dat er behalve aan de oppervlakte, waar de kit beschadigd en plamuur losgelaten was, tussen de bovenzijde van de kielflens en romp geen roest of inwatering te vinden was. Onze boot was destijds 25 jaar oud en had daarvan 10 jaar (onafgebroken) in de Middellandse zee gelegen en de 15 jaar er na was het schip er 3, maximaal 4 x een winter uit geweest.  De stalen plaatjes binnen in de bilg kunnen ook zijn gaan roesten door water in de bilg als gevolg van lekkage, condens etc. Wil jet het goed oplossen dan moet je minimaal (zoals ik je eerder heb geschreven) de kielnaad openhalen, schoonmaken (volledig ontroesten) afkitten en aflamineren. Dat de scheuren waar je over spreekt in 2 maanden zijn ontstaan geloof ik niet (moet er al wel ingezeten hebben, maar wellicht minder zichtbaar), maar wel dat door opgenomen water de zaak verder is stukgevroren (water dat bevriest zet 10% uit!)

Succes!

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

 


BJSoft