Author Topic: (Kotter)stag C33  (Read 1711 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JF

  • Guest
(Kotter)stag C33
« on: 06 September, 2010, 13:44:47 »
Dag allen,

ik heb op onze 33 een extra voorstag waarvan ik me afvraag of en wat voor functie die heeft of kan hebben. Hij gaat helemaal naar boven en staat net voor het voorste luik op een op zich solide bevestiging, maar wel zonder veel spanning en met een snelsluiting. Ik denk dat hij bedoeld is voor de strijkinstallatie en hij staat tijdens het varen best in de weg. Ik haal hem dan dus altijd weg.

Kan dat kwaad?


Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: (Kotter)stag C33
« Reply #1 on: 06 September, 2010, 14:53:26 »
Is niet voor het strijken maar om een stormfok op te zetten. Je gebruikt zoiets alleen als het echt K-weer is dus boven 8 of 9 Bft. Voordeel is dat je dan gewoon een apart stag het waar je fok op kan, dat je een Echte Stormfok kan gebruiken en niet zo'n speeltje wat over een opgerolde genua gaat en dat 'ie een eindje naar achter staat waardoor het zeilpunt meer naar het midden gaat. De reden dat 'ie helemaar naar boven gaat zit in het feit dat je dan zonde extra bakstagen af kan.

JF

  • Guest
Re: (Kotter)stag C33
« Reply #2 on: 06 September, 2010, 19:50:45 »
BJ, dank voor de snelle reactie!
Weer een zorg minder... Ik laat hem dus lekker aan de zijkant staan. Die echte stormfok heb ik inderdaad en vroeg me al af hoe de vorige eigenaar daarmee ooit had gevaren, aangezien er leuvers aanzitten en ik een rol(reef)genua heb.

Ik ben wel benieuwd hoe stevig die bevestiging is op het kajuitdak, ook zo'n stormfok zal toch aardig wat kracht/druk geven. Maar goed ook daarvoor geldt dat de boot het al 38 jaar volhoud....zal wel loslopen dus. ;D

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: (Kotter)stag C33
« Reply #3 on: 07 September, 2010, 08:41:49 »
Kijk even aan de binnenkant van kajuit of er iets van een versteviging is aangebracht. Zonder dat zou ik het niet zonder meer gaan gebruiken.

Offline pieter2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 363
Re: (Kotter)stag C33
« Reply #4 on: 07 September, 2010, 20:23:31 »
Mijn extra voorstag (tbv stormfok) kan ik vastztetten (via een korte ketting) op de ankerrail. Hier zit ook de normaloe voorstag op vast, dus ik neem aan dat dit sterk genoeg is. Waarom zou je hem op de bolder willen vastzetten?
Contest 29

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 973
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: (Kotter)stag C33
« Reply #5 on: 07 September, 2010, 20:40:30 »
Omdat het geheel dan dichter bij de mast staat waardoor het zeilbunt meer naar binnen staat. Bij een storm zorgt dit voor een betere bestuurbaarheid.

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 254
    • Sailing Camelot website
Re: (Kotter)stag C33
« Reply #6 on: 10 November, 2010, 10:01:58 »
Onze 36S heeft ook een tweede stag. Een stag die tot in de masttop loopt en vlak achter de voorstag eindigd wordt in engeland een solent-stay genoemd.

Kijk bv eens op
http://www.svsarah.com/Sarah/ewUpgradeSolentStay.htm

Een solent stay heeft geen structurele functie, zoals een kotterstag. Het hoofdtuig houdt dus de mast overeind. De solentstay wordt bedoeld om een (storm)fok op aan te slaan. Dit stelt dus iets andere (lagere) eisen aan de structurele afwerking van de stag op het dek. Om een idee te geven: in engeland worden op dit moment veel solent-stay setjes van spectra verkocht, gewoon met een snapshackle op het dek.

Je kunt met een solent-stay (net als bij een kotterstag) een tweede voorzeil (staysail) voeren ofwel aangeslagen hebben. Als het door gaat waaien kun je je fok/genua volledig wegrollen en heb je een net en strak zeil waarmee je veel wind kunt hebben. zoals al eerder gezegd: aangeijpingspunt dichter bij de mast en niet zon bolle zak als een half dichtgeronde genua.

Een ander gebruik is voor de wind. Ik heb de solent stay gebruikt in combinatie met iets opgerolde genua en grootzeil 3e rif met windkracht 8+ op de kont voor de engelse zuidkust (eind oktober 2010). De staysail strak op de boom om het schip in balans te houden zodat het schip niet ging halen in de combinatie vlagen/golven. Resultaat: een stabiel en rustig schip met erg veel snelheid (nodig om de golven zoveel mogelijk vooruit te blijven)

Onde meer rustige omstandigheden kun je een staysail ook voor de wind gebruiken als je de genua naar loef hebt. Je kunt dan je staysail zetten als extra M2. Ook verminder je zo het halen enigzinds en, als je het staysail redelijk strak doorzet, verminder je ook het rollen.

Kortom, een mooie aanwinst op je schip.

Als je op onze reis site kijkt onder video's zie je een video met deze configuratie voor de Portugese kust. www.sailingcamelot.nl

Groet,

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

 


BJSoft